Nybörjare undrar om utrustning

Hej,
som rätt ny åkare har jag inte någon direkt erfarenhet gällande utrustning, tänkte dock nu invistera i en så att den är klar när vintern kommer. Min fråga är om det är viktigt att ha speciella telemark-skidor, har själv ett par oanvända Headskidor (gamla så inte Carving), skulle det fungera att använda dem till telemarkskidor? Är det viktigt att ha plattor som höjder upp bindningen, och varför ska man ha sådanna?

Tack så mycket för hjälpen
Karl H
 
Nej, det behöver inte vara speciella Telis-skidor. De flesta lagg som heter någonting med Telemark är mjukare versioner på vanliga lagg. Många föredrar mjukare skidor när de åker telis eftersom det är svårare att få ner kraft i telissväng.
Plattor däremot "måste" man ha. Dels så ger de bättre kraft ner i skidan, men framförallt så lyfter de upp pjäxan så den inte tar i snön när du kantar.
Åker man mest puder/har breda skidor så behöver man inte ha så höga plattor....
De som åker riktig carving i pist har ofta upp till 30mm plattor.

Hoppas det var svar nog...Lycka till
 
Hej! Dina gamla Head skidor funkar säkert utmärkt att lära sig grunderna på men jag skulle ändå rekomendera dig att skaffa ett par carving och där är det samma regler som för alpin åkning som gäller. Ju mer skärning ju kortare sväng. Utvecklingen har varit enorm på skidfronten. Med dina gamla skidor kommer du mest att köra med sladdande sväng. Jag började själv precis som du tänkt på ett par gamla alpinskidor för några år sedan men redan efter ett par veckor införskaffade jag ett par carving och då blev åkningen mycket roligare. Standard plattor funkar bra men du får bättre cantning med en högre platta.
 
Tjenare Karl!

Gå in på en affär som kan skidåkning, tex alpingaraget, och hör vad dom har att säga. men låt dig inte luras att köpa massa dyra grejer. ifall du köper bindningar och plattor på ca 15 mm kan du ju montera dessa på dina skidor. om du vill fortsätta satsa så kan du ju då köpa ett par nyare bättre skidor, och bara sätta bindningarna där. då har du inte förlorat nåt på det hela. om du går in å kollar lite på vilka bindningar som finns, så kan du säkert annonsera här på prylmarknaden eller nån annanstans, och köpa både plattor och bindningar begagnat. Du kan också kolla ifall nån butik hyr ut telisskidor, och isf fråga ifall du får köpa loss fjolårets hyrutrustning till ett bra pris.

jag skulle säga att pjäxor och bindningar nästan är viktigare än skidorna i början.

det är lättare med höga plastpjäxor, men jag tror iaf att man utvecklar en bättre teknik om man börjar åka på läderpjuck, och sen skaffar plast.

lycka till!!

Sara
 
Kör på de skidor du har.
Bindningar har de flesta som åkt några år ett par till över. Jag fick mina första bindningar för en stor stark. Plattor är inte så dyra men sådana behöver du. Rottefella 20 mm är bra för då skruvar du först i plattan på skidan och sedan bindningen på plattan. På 15 mm plattan går skruven först genom bindningen och sen genom plattan och ner i skidan. Det gör att om du sen hittar er sjysst bindning som du vill uppgradera till är det jättelätt att byta själv och påfrestningen på skruvhålen i skidan blir minimal.
Det du ska satsa på är pjucken. Dåliga pjuk, dvs. sitter dåligt på fotten kan ge dig sällan upplevda smärtor... Se till att de sitter precis, tån ska inte ligga för långt bak i pjäxan för då kommer bälgen äta upp dina tår (aj aj, ont ont) och inte heller för långt fram så att de mosas mot främre kanten. Sen är bredden viktig: Scarpa för smala fötter, Garmont för lagoma fötter och crispi för de med bred läst. Om spenderbyxorna sitter skönt kan man slå till på en thermoformad innersko. Kan kosta en tusing extra men det kan det vara värt om orginalskon inte riktigt sitter. Men det kanske är lite overkill så här i början.
Hoppas allt går vägen.
fullt ös hälen lös/samme
 
Släng de gamla.
Jag gjorde som du pratade om men det var ingen hit. Oftast är skidorna långa om de är av äldre typ. Klart svårare att svänga med. Mycket svårt offpist. Dessutom är plastpjäxor ett måste. Jag tycker dock att du skall köpa plastpjäxor. Försök köpa ett paket på försäsongsrean. Bindningarna separat kostar oftast för mycket. Att köpa plattor separat kostar oftast en förmögenhet mot vad du får. Alpingaraget i stockholm har oftast bra paket. De har även begagnad hyrutrustning. Begagnad utrustning hittar du på till exempel blocket.
Hyr hellre än att mixa enstaka artiklar. Paket lönar sig.
mvh
ht
 
Jag köpte begagnade hyrgrejor när jag skulle börja åka telemark. Carvingskidor med Chilibindning 1000:- och halvhöga plastpjäxor 1000:- från uthyrningsställena i Sälen. Prylarna är slitna och fula men inte trasiga så de är perfekta nu när jag håller på att lära mig åka.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.