Utrustning

Jag har åkt lite telemark, på lånade grejor säsongen som var. Men det var så pass kul att det känns som om en egen utrustning inte skulle vara helt fel.

Men vad ska man välja för grejer?
Jag behöver både pjäxor o skidor, i en prisklass som kan anses som rimlig, för en förstagångs utrustning. Grejerna ska helst både funka i backen och på fjället...

Tacksam för svar! /Jonas
 
Jag skulle nog satsa på nya, halvhöga pjaxor, tex Scarpa T2 eller liknande och beg skidor. Vad gäller skidorna så finns det ju en uppsjö, så det är högst personligt vad för skida man vill ha. Generellt sett så e det nog bra med en lite mjukare skida för telis än alpint...
Om det inte är några jätte-turer du hade tänkt dig, utan mest gå upp för att åka ner är mitt tips att välja rätt skida för åkningen...
 
instämmer med föregående talare.
Scarpa T2 är kanske det mest prisvärda och allround du kan skaffa. För att då lägga till en skida, så verkar den här Elan Stinger billig och populär. Den heter något annat i vinter som jag inte kan komma på men många som har den är nöjda.
Själv åker jag på Atomic TM 18, också kanon!!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.