Scarpa T3, garmont libero.

  • Trådstartare urban.norstrom@boliden.se (Urban)
  • Start datum

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Har någon testat hur dessa fungerar på turåkning? Vi skall på 10 dagars tur i Sarek så det blir väl lite blandat med turer och toppturer när man väl kommit fram till planerat basläger.


/Urban.
 
Scarpa T2 går iaf bra på tur....

Hej !
Jag har Scarpa T2 och har testat dem en mil på platten (mellan Hemavan och Viterskalsstugan) som anmarsch för topptur och hade då cirka 20 kg packning och det gick jättebra. Jag gick dessutom med stighudar på hela tiden. Jag upplevde att de klämde lite mot smalbenet fast det gör de annars också. T3:an är ju lägre så detta problem borde inte uppstå.


MVH Mats Frank, Umeå
 

tommy.andersson@delta.telenordia.se (tommy anderss

Gäst
scarpa T3 på tur

Jag har använt T3 på tur och de fungerar utmärkt, dessutom har de flera fördelar mot traditionella läderskor, varmare, tål regn samt innerskon tar inte så stor plats i sovsäcken och innerskorna kan användas som tofflor i stugorna
 
Svårigheter med T3

Hej Tommy

Du sa att Scarpa T3 fungerar bra i turåkning. Jag hade nog allvarliga svårigheter med T3:n i vintras. Jag åkte från Kilpisjärvi till Halti och tillbaka, cirka 10 mil och fick svåra skavsår på insidan av båda vristben. Jag vet inte om jag hade spännen för trång. Utför var det inga problem. Jag skulle nu fråga dig, hur justerar du spännen på jämn tärräng?
 
Scarpa T3

Hej
Köpte ett par Scarpa T3 inför förra vårens fjälltur och är nöjd i det hela stora med dem.
Gick på tur 8 dagar (åkte in dem hemmavid ordentligt först utan att känna av något) och enda problemet jag hade var att efter ett par dar fick jag väldigt ont på ena fotknölen där kängan tryckte mot. Detta gick dock över efter ytterligare ett par dar och då satt de hur bra som helst.
På platten och uppför spänner jag upp det övre spännet helt och har igen det nedre så att kängan sitter fast på foten. Nerför spänner jag åt båda spännena så att kängan sitter ordentligt fast på foten.
/Micke
 
Hej Mikael

Är dina T3:eek:r av den nyare modellen dvs är de mörkgröna och inte vinröda, som den gamla varianten? Orsaken att jag frågar är att den nyare modellen är högre än den gamla och borde därför bli lite mindre bra på platten än de gamla. Du har kanske provat bägge modellerna?

Urban.
 
Scarpa T3

Hej
Jag har den gamla modellen, den bruna - karlar kan väl inte ha vinröda kängor ;-) , med den låga modellen av innersko.
Min sambo har den nya modellen med högre innersko och karborreband och hon hade inga problem med dem på vår tur, fast den gick mest på platten.
/Micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lomma47 Scarpa T4 som turkänga? Turskidåkning 7
mekelund Scarpa T4 i Luleå Turskidåkning 7
Segment Vem sälejr Scarpa T3 & T4 i Sthlm? Turskidåkning 2
2839 Scarpa T4 ? Turskidåkning 8
gule Garmont excursion Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.