Vilka teleskopstavar?

Hej
Vilka teleskopstavar är bäst till hyfsat pris? Jag är trött på att släpa på flera par stavar. Användningen blir till största delen i pist med telemarkskidor. Dock måste det gå att ha större trugor för offpistsvängar. Viktigt att de inte öppnar sig. Min vikt är inte den minsta så det behövs bra kvalitet. Jag vill gärna veta var man kan köpa dem via nätbutik.
mvh
Harald
 
Jag...

har ett par Gipron Sherpa 2 som använder sig av samma fastlåsningsmekanism, flick-lock. Jag är inte heller "den minsta" men jag har inte varit med om att de har "komprimerat" ihop sig oönskat.

Det som är fördelen med BD stavarna är att de har en kombinationstruga som tydligen (har inte dem själv...) skall vara en bra kompromiss på pist och utanför pisten.

Tilläggas ska väl göras att teleskopstavar är tyngre och dyrare än de flesta icketeleskopstavar, samt att en vanlig stav klarar av att få en smäll eller bli böjd utan att det är hela världen, något som inte är så bra i teleskopsammanhang...

/Anders B
 
BD har ett bra urval av (iofs dyra) men mycket BRA stavar. Själv har jag ett par gamla i carbon som är supersköna både i pist och utanför. Trugor finns i olika storlekar men är inget man byter "on the fly". Bäst tycker jag den avkapade varianten är som är riktigt skön uppför och inte är i vägen nedför.

http://www.bdel.com/gear/backcountry/intro_poles.php

Notera också att kompositstaven INTE är vare sig tung eller speciell oöm! Bara man inte slår av den mot stålkanterna i ren aggression efter en vurpa... ;)
 
Missade som vanligt den där lilla detaljen "med hyfsat pris" men för egen del så är bra stavar i komposit en bra investering. Helt enkel för att jag slipper BYTA stav varje år (skeva, krånglande lås, isbildning, bucklor etc). Det är allt annat än billigt...
 
Hyfsat pris för mig är prisvärt. Billiga stavar som pajar lönar sig inte i längden. Dock vill jag inte köpa 2000 kr super titan stavar. Bättre att betala 1200 kr för några som håller i många år än 500 kr som pajar efter en halv säsong.
Kvaliteten är viktig.
Har någon testat varianterna med lavinsond?
mvh
ht
 
bredviken; sa:
Hyfsat pris för mig är prisvärt. Billiga stavar som pajar lönar sig inte i längden. Dock vill jag inte köpa 2000 kr super titan stavar. Bättre att betala 1200 kr för några som håller i många år än 500 kr som pajar efter en halv säsong.
Kvaliteten är viktig.
Har någon testat varianterna med lavinsond?
mvh
ht

En prylgalen kompis har lavinsond stavar... och det är ju inte det smidigaste lavinsonden man kan tänka sig, det tar tid att göra om staven till lavinsond.

Jag har två par stavar, ett par som jag köpte för 50 kr på en skiduthyrarare och ett par teleskop, sherpa 3 tror jag.

Att ha teleskopstavar för 1000 kr i pist är lite väl...
Att släpa på två par stavar när man åker i väg är inte hela världen. Att ha sönder stavarna för 50 kr svider inte så mkt, men att ha sönder ett par för 1000...
 
Mina stavar går att skruva ihop till en "nödsond" och är väl de som kan anses vara "sondstavar". Detta är ju en finurlig lösning men är det mycket hårt och DJUPT så räcker det inte till. Men jag resonerar såhär:

- Bättre en sond än ingen alls.
- Skulle jag nu få användning för en 4 meters sond så skulle den ändå inte rädda liv (djupt att gräva 2 meter tycker jag)

Dock är sondfunktionen ingen huvudanledning för dessa stavar. De är funktionen i övrigt, lättheten och smidigheten som fäller avgörandet. Har slagit av en stav och då fick man vackert slanta upp för en ny nederdel. Skönt då att det FINNS reservdelar. Se det som en investering :)

Kolla med Sportsnet om du vi handla över nätet (BRA butik). Förslag på bra stav hittar du direkt här:

http://tinyurl.com/64ovl

Notera priset: Att jämföras med BD ordinarie på 99 USD!
[Ändrat av Buda 2004-11-30 kl 15:14]
 
Ser fina ut. Bara ett problem 115 cm är rätt långt. Jag tror att mina telistavar är kortare. Brukar ha 125 cm till slalom och vill ha klart lägre för telemark. Annan fördel framför 50 kr stavar är när man letar lösnö på tversen vill man gärna ha långa stavar. Vid utförslöpet skall de kortas.
mvh
ht
 
Korta?

bredviken; sa:
Ser fina ut. Bara ett problem 115 cm är rätt långt. Jag tror att mina telistavar är kortare. Brukar ha 125 cm till slalom och vill ha klart lägre för telemark. Annan fördel framför 50 kr stavar är när man letar lösnö på tversen vill man gärna ha långa stavar. Vid utförslöpet skall de kortas.
mvh
ht

Skulle tro att det är lätt att korta stavarna genom att såga av aluröret eller det undre röret något. Du missar lite i maxlängd.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.