Nya Telisskidor

Funderar på att köpa nya skidor för toppturer/off pist och vet inte vad jag skall välja. Jag har åkt ett par år med läderpjäxor och turskidor (Barskeglaeder BC) Valet står mellan Elan Stinger, Black Diamond Arc Angel och K2 Super Stinx. Har du erfarenheter från någon av dessa så skriv en rad.
 
Telisskidor

Stinger och Arc Angel är helt ok telisskidor för toppturer och åkning utanför pisten (K2-skidan har jag inte provat). Jag tycker att Stinger har bättre åkegenskaper, medan AA är lättare.

Men varför har du valt just dessa? Det finns massor av alternativ som är minst lika bra; telisskidor som Tua Sumo och Big Easy, Atomic 9/22 och Rossignol Rebel, alpinskidor som Salomon pilot 10, Nordica Wave, Rossignol Bandit och min absoluta favorit (och bankboksknäckare) Stöckli Spirit 4.

Måtten 100 - 108 mm fram, 65 - 70 i midjan, något under 100 bak och relativt mjuk böjkurva ger bra utförsegenskaper. Lite under kroppslängd passar mig bäst. Korta skidor är lättare att hantera uppför och i trixiga åkförhållanden, men för korta bär sämre och blir ofta för kvicka (för mig).
 
K2=Störtskön

Skulle skippa Stingern om jag var du och satsa på Super Stinxen. Har åkt ett bra tag på båda och Super Stinxen är ohyggligt mycke skönare utanför. Tycker faktiskt den gick lika bra i pisten också. Arc Angel har jag inte åkt men den verkar ju helt OK. K2 World piste är en skida som jag gillade bättre än Stinxen utanför pisten, den flöt bättre då det blev djupare. Den är faktiskt förvånansvärt lätt för sina mått (107-75-98) och det är ju inte direkt negativt vid toppturer.
Hoppas du hittar det du ska ha...
 
????

Åk rätt åk fett!

satsa på breda plank du kommer inte att ångra dig. Salomon är lätta från början så X-scream/pilot kan vara tipset...
/ekke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.