Vilka är de bästa tältpinnarna?

Jag har Hillebergs Y-peg som ser precis likadana ut som dina MSR. Jag tycker att de är outstanding i alla underlag mot de andra varianter jag testat. De sitter bra i alla underlag. Skulle inte snåla på den saken.
 
Vill du hitta ännu billigare så kan du kolla här:

http://www.cleats.co.uk/home/details.asp?id=8

De påminner mer om Hillebergs än MSR (lite längre, lite tyngre). Det tillkommer lite frakt, men redan vid 12 pinnar så borde du tjäna på det.

Jag har använt mina i drygt ett år, mest i Sverige, och har inte haft något problem alls. Visst har de blivit lite naggade vid spetsen efter att ha hamrats ner bland stenar, men det tror jag gäller alla.
 
Jag blandar Hilleberg Y-peg och Hilleberg Stinger.

Sjukt dyra men ack så bra dom gånger Stinger behövs. Om man tycker att det är värt kostnaden kan bara var och en avgöra men jag tycker det är värt det för att slippa strula de gånger det är besvärligt att få ner en Y-peg. Då kan jag i alla fall få de 4 hörnen att vara stadigt fastsatta och sen får jag mecka till stödlinorna på något annat sätt.
 
Jag kör vanliga tältpinnar, kostar typ max 50 spänn för 10 st, väger som de dyrare och fungerar till att sätta upp tältet med :)
 
Jag kör på dessa till tältkåtan:
Teltplugger%20v-shape.jpg


Behövs mer motstånd i marken än till tält, och de håller hyfsat.

Till vanligt tält blir det någon äldre variant av hårdmarkspinnar. Ska ta och prova Y-pinnen.

Raskesven
 
Jag fick med V-pinnar till tältet. Otroligt värdelösa. Frågade om tältpinnar här på utsidan och fick förslaget Y-pinnar. Tänkte att det kan väl inte göra så stor skillnad men testade i alla fall och jädrar i lådan vilken skillnad. Sitter som berget i backen jämfört med standardpinnarna som följde med. Tycker inte alls det var en farlig peng att köpa Hillebergs Y-pinnar för att slippa svära varje gång man ska ha slå upp tältet.

Mvh // Johannes
 
Tentipi

Har en blandning av pinar (Tentipi, Y pinnar och några runda) men den från Tentipi (se Raskesven bild) är min absoluta favorit. Den är stadig och lätt + att den är snäll mot handen pga. den vikta överdelen vilket gör att man slipper leta stenar för att få ner den. Jag förstår att V-pinnar utan vikt överdel är lätta att tillverka men de blir ju så hårda/vassa mot handen.

/Micke
 
Jag har aldrig haft några problem med HB's V-pinnar till mitt Kaitum, men å andra sidan har jag aldrig haft det i storm.

Fråga, kan det vara idé att ta med några Y-pinnar på fjället?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
oskarlin Vilka sovsäcksmärken går att koppla ihop? Bo och sova 4
Karpaterna.se Tältstänger/-bågar, vilka är bra? Bo och sova 6
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
såg Vilka säljer bra vindskydd med myggnät Bo och sova 6
sofiah Byta tältlinor - vilka duger? Bo och sova 24
ticitaca frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt? Bo och sova 23
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20
såg vilka skydd är lättas att med sig på en ensam tur på fyra dagar. Bo och sova 1
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
Mike C Vilka HELT fristående tält finns? Bo och sova 17
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
vandrafjäll Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer Bo och sova 14
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
pelka Bästa liggunderlaget? Bo och sova 8
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
erikh1 Bästa tältkaminen? Bo och sova 13
Staffan Sandberg Ditt bästa och ovanligaste tälttips Bo och sova 7
saraabeiramar Bästa tält lösning för en månad? Bo och sova 9
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
karinsun Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat)) Bo och sova 3
Knoparn Bästa sovsäck sommarhalvåret? Bo och sova 15
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
zzeezz Bästa tält för 3 Bo och sova 15
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
Läraren Bästa dunsovsäcken Bo och sova 25
_Erik_ Bästa liggunderlagskombination? Bo och sova 6
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
sweboss Bästa pris på Genius 23 Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.