Tälttips till en snåljåp

Hej kära utsidanmedlemmar!

Som rubriken förtäljer så är jag en snåljåp som letar tält!

Jag vet att här brukar rekomenderas de lite dyrare och bättre tälten, begagnat om nytt kostar för mycket. Men så har jag försökt ha koll på begagnatmarknaden ett tag utan att hitta något jag gillar i min närhet. Har även dåliga erfarenheter av diverse begagnade varor så...

Jag skulle egentligen kunna vänta med att köpa tält då det inte lär användas förrens i vår/sommar men visst borde det vara billigare nu under lågsäsong? Har dessutom penningar över nu och då blir man ju sugen...

Det är inte tänkt att användas i några extrema miljöer men istället under längre tid och till fots och cykel så realtivt lätt vikt är önskvärt (2-2,5kg) samt att det tål mycket regn..

Jag har hittat två stycken som jag är sugen på att köpa:

Först ett "urberg" från outnorth.se (deras egna märke va?) men det går inte att hitta så mkt information om det från användare... Riktigt bra pris och specifikationerna ser väll bra ut? Hög vattenpelargrejs och stänger i alu...
http://www.outnorth.se/urberg/2-person-tunnel-tent-1size-green.php


Andra är från "helsport" vilket jag vill minnas är ett rättså bra märke(?). Dyrare och finns inga specifikationer på den sidan iallafall... Men om jag minns rätt att det är ett vettigt märke så kanske det är bra?
http://www.xxl.se/vildmark/talt/talt/helsport-nordmarka-2-talt/p/1100093_1_style


Ett tredje alternativ är att fortsätta med den "tältutrustning" jag har idag som består av billig grön presenning + myggnät, funderar på att komplettera med billig näthängmatta för att kunna komma upp från marken om det är blött och dant, det fina med den utrustningen är att presenningen är garanterat 100% vattentät och väldigt slittålig (sån presenning med "dubbla lager") vilket känns som en nice trygghet om man är ute länge...

Så är det lönt att köpa något av dessa billiga tält, har någon använt något av dom? kan deras vattentäthet mäta sig med presenningens? Eller finns något annat tält kanske? =)



Trevlig alla helgons dag!
 
Dom säljer ett kupoltält på intersport från mckinley (https://www.intersport.se/produkter/mckinley-vega-2-talt-p149779?farg=149780). Det första jag hade höll i 10år och byttes ut bara för jag ville ha ett annat, inte trasigt eller så. Vi har nu ett till och det funkar lika bra. Har använd det till kanotturer och vinterövernattning osv osv. Klarar mer än man kan tro för den skruttsumman.

Jag tror att det är det tältet i länken, fast vårat var grått. Det nya är också grått, inköpt för 2 år sedan.
 
Om du kör på press redan idag kan jag varmt rekommendera en uppgradering till en tarp. Dyrt för en press, billigt för ett tält. det tar ett tag att vänja sig, men du verkar ju redan ha koll på pressar.
 
Det blev ett The North Face: Rock 2 för 990kr på XXL idag! Om någon mer är intresserad av det så är ett tips att man kan se lagerstatus för de olika varuhusen via länken här http://www.xxl.se/vildmark/talt/talt/the-north-face-rock-2-talt/p/1070997_1_style (Söker man efter tältet i hemsidan så hittar den inget för det finns inte i deras internet-köp-sortiment, så man får gå via google eller ovanstående länk) Jag fick även påpeka att priset enligt hemsidan är 990 när jag köpte det, i butiken stod det nämnligen 1290...

Angående press/tarp så lär presenningen åka med fler gånger iallafall, beroende på väder och var man ska och hur många osv...
Jag har tittat på olika tarps som är gjorda för endamålet och visst vore det fint med en sån som är jättelätt, men dels tycker jag priserna är galna och dels känns det som att med den låga vikten kan väll inte regntäthet och rivstyyrka vara så bra...(?) Och så vet jag om att en presenning för några tior håller bra och är helt vattentät så...

Angående mckinley-tältet så såg det ju fint ut men de tält jag haft i samma prisnivå har varit allt annat än regntäta, därför som jag tänkte köpa ett (fortfarande billigt men) lite dyrare nu!


Nu längtar jag tills jag får prova tältet! =D
 
Angående press/tarp så lär presenningen åka med fler gånger iallafall, beroende på väder och var man ska och hur många osv...

Det är nog en bra ide...

Angående mckinley-tältet så såg det ju fint ut men de tält jag haft i samma prisnivå har varit allt annat än regntäta, därför som jag tänkte köpa ett (fortfarande billigt men) lite dyrare nu!

McKinleytältet har faktiskt mer vattentålig väv i yttertältet än det du köpt - 2000 mot 1500 mm. Ditt tält har däremot bättre golv - 5000 mot 2000 mm. Som jämförelse har Hillebergs "mellansegment" (red label) siffrorna 3000 och 5000 mm för yttertält respektive golv.
 
Det är nog en bra ide...



McKinleytältet har faktiskt mer vattentålig väv i yttertältet än det du köpt - 2000 mot 1500 mm. Ditt tält har däremot bättre golv - 5000 mot 2000 mm. Som jämförelse har Hillebergs "mellansegment" (red label) siffrorna 3000 och 5000 mm för yttertält respektive golv.

Ja, om man är några stycken som är ute så är det rättså shysst att ha en stor presenning som man kan sätta upp och sitta under allihopa om det regnar...


Angående sådana där vattenpelarmått så undrar jag, det var en som sa till mig att inte fokusera för mycket på det och hänvisade till att sådana billiga 99kr-tält ibland uppges ha tex 2000mm men dom är inte alls vattentäta medans bättre tält med samma siffror kan tåla vatten mycket bra.. Jag tänker att impregnering kan göra skillnad också och tänkte passa på att fråga om tips om vad som är bäst att impregnera med, tex någon spray? Eller kan man använda något fett?
 
Jag rekommenderar ett Wild Country Zephyros 2 Person Tent som jag beställde från:
http://www.fieldandtrek.com/wild-country-2-tent-783166?colcode=78316616 för 105GBP = ca 1200kr
Har stått ute en månad i regnigt höstväder, sovit i det ca 10 nätter och tycker det fungerar kanon, väldigt prisvärt! Klarar dina viktkrav med god marginal.
Snabb leverans från fieldandtrek, tog bara ett par dagar att få hem det, fraktfritt dessutom.
Tältpinnarna böjer sig lite för lätt och bör kanske bytas ut tom.
Packstorleken går att förbättra: http://www.outdoorsmagic.com/forum/gear/zephyros-owners-thread/46381-21.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Engqvist Tälttips ej lättvikt. Bo och sova 15
Sopel22 Tälttips Lofoten Bo och sova 7
Staffan Sandberg Ditt bästa och ovanligaste tälttips Bo och sova 7
TROY GARNER Tälttips XXL Bo och sova 7
Vildmarkarn Tält 4-bikers eller andra tälttips? Bo och sova 3
Ormestad Tälttips! Bo och sova 0
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
behedwin Vad tror ni om min nya upphängning till hängmattan? Bo och sova 21
Elvah Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn? Bo och sova 28
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.