Tälttips XXL

Sprang förbi XXl och dom hade sådana här jakttält och såg genast potential för ett.Mackenzie Hunter Blind, 1299 kr istället för 1500.


Popuppvariant med viss vikt.Har inte vägt och måttat men tippar på
5kg och ligglängd diagonalt max 180cm.Bra takhöjd.

Tar högst 20-30 sekunder och sätta upp med påsen i hand tack vare
popupp konstruktionen och lika fort och sätta in i påsen.

Inget golv men en pressening grejar biffen.

Ihopfält är den packad som ett vanligt tält men ungefär 100cm hög.
Så den ligger på höjden lätt i en Bergans Alpinist max expanderad i höjdled.

Takhöjden och den snabba uppsätningen ger verkligen rastskydd och övernattning en ny dimension.

Kolla på den, verkligen feta köpet antingen och använda den som den är eller moddad med kamin.
 

Bilagor

  • 20151111_140336.jpg
    20151111_140336.jpg
    49.6 KB · Visningar: 2,230
Det var inte popuppgrejen med snabb uppsättning jag bara var ute efter.Men visst att det dras ur ryggsäcken och sätts upp lika fort som man fäller upp ett paraply var lite coolt.Tänk man vandrar på en snöblandadvatten i 45graders vinkel platå.Man stannar,drar ut vecklar ut och placerar det över ryggsäcken och sig själv.Inom 10 minuter har man med köket 20 grader varmt och kaffet e på g.

Nu får man ju nästan lite ståhöjd,scysst färg och så.Fönster med myggnät åt 4 håll
Perfa för div aktiviteter trots vikten.Skall moddas med just innandömme med nått dushdraperimaterial för att få massa ljus med låg effekt.

Bora , +5kg på en pers - nått för lättpackaren..hehe Ja det är kubformat men typ diamant utbuktningar för popup funktionens ram på alla sidor ink taket.

Edit: jo Xxl hade desutom ytterliggare 25% rabbat på allt som passerade kassan så jag fick det för 950 spänn nått
 
Troy, med den vikten få du lämna bärsen hemma, eller hyra en bärare... ;)

Det var verkligen ett bra pris! Har oxå varit inne på ett sådant... du får la ta med dig det nästa gång vi drar ut i spenaten så jag får klämma och känna lite på't...

Verkar vara ett perfa krypin vid dåligt väder...

P.S. dax att fixa kamin nu då!? :)

Mvh troswe
 
Vette fan vad det väger men tydligen 9kg inte 5kg , skickade i det i en ryggsäck som vägde 17kg utan för och kolla mobilitet och stack ut i skogen för prov.
Haha osa lite katt om vikten på ryggen jag trodde jag bar men det var helt ok - dock skall det inte användas som ett normalt tält utanför specialändamål.Ibland löper man ju inte omkring 3-4 mil om dagen utan ligger halvstationärt med basläger.

1.Det går t.ex att spika fast på isen, sitta och isfiska i och sedan sova i.
2.Kan användas som bastu genom att ställa den på en varm stenhög man eldat på
3.Värmeeffektivt bärbart hus , skall skicka i 1,5mm special cellplast isolering i tak och väggar
4.Ibland på vintern kanske man vill ligga lite stationär och plåta eller fiska och då man ju värsta lyxkåken där ute i skogen och knalla in i.

Det behövs ingen kamin i jmf mot en kåta då ett kokkärl med en bunt värmeljus räcker efter sista modden med isolering.

Blir en energisnål hightech kåta , fast den väger 9kg så kanske den blir max 10kg med cellplastisoleringen.
Det är ju hanterbart för man kan ju räkna av lite från sovsystemet och kläder - resten 7,5kg får man ta mentalt och på ryggen och tänka att man har typ en månlandare med sig

Allmänt om den

Väger röv,måste sömntätas, helt kolsvart där även dagtid inne pga svart pu insida,helt tät så det gäller att tänka på att nån fönstrena är lite öppet samt att man har glipa i nederkant,man måste ha ett preseningsgolv då inget finns , fönster åt alla håll med kammofoflagenät i kombo med lite ståhöjd gör att det helt enkelt känns som ett hus och inte ett tält.

Lägger upp sen när jag e klar med isoleringen och vatt ute och kört lite i kylan , haha blir bra bilder typ ala husvagnsreklam i fjällmiljö när jag går inne med strumpor och står i pentryt och värmer glögg,surplattan är i tv mode och genom fönstrena ser man månen,stjärnhimlen o en hare.
 
Troy, med den vikten få du lämna bärsen hemma, eller hyra en bärare... ;)

Det var verkligen ett bra pris! Har oxå varit inne på ett sådant... du får la ta med dig det nästa gång vi drar ut i spenaten så jag får klämma och känna lite på't...

Verkar vara ett perfa krypin vid dåligt väder...

P.S. dax att fixa kamin nu då!? :)

Mvh troswe


Kom hem från jobbet nu! , nån gång får du följa med på nån övernattningstur som vi har i en tråd (västra Götaland)
och övernatta på riktigt , det duger inte med att sitta utanflör pizzan i busken ponken , vi kör utan 3-4mil långa vandringar.Många av oss är proffs och nu erbjuds även bastu! , så det är bara och haka på för en gångs skull!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.