Ditt bästa och ovanligaste tälttips

På min hemsida har jag många olika sidor med friluftstips. En av de längsta artiklarna är om att köpa tält. Sidan har nu fått en ordentlig genomgång och jag hoppas nu att den som besöker sidan inte ska sakna något tips om att välja ett tält för fjällvandring och skidturer. Ni kan läsa den här.
Ni som har tid och lust att läsa en lång artikel om tält: Saknar ni något tips? Är det något ni fortfarande undrar över efter att ha läst sidan?
Du som inte har tid och lust att läsa en lång sida om tält: Vad anser du är viktigaste tipset man sällan hör om att köpa tält?
 
Pyramidtält?

Fin hemsida du har!

Pyramidtält får väl sägas vara släktingar med ryggåstält/tältkåta men kanske ändå förtjänar att nämnas? Används en hel del utanför Skandinavien.

Sedan tycker jag att fristående tält ger en dimension i friluftslivet som är lite bortglömt, att kunna sätta upp tältet på mer spektakulära platser. Klipphällar vid havet i all ära, men det finns otroligt fina platser i fjällen som ägnar sig åt fristående tält. Du nämner dock självstagande tält!
 
Jag har ett pyramidtält från Locus Gear och det är inga problem att använda högt upp på fjäll eller på vintern i riktigt höga vindar. Förmodligen mer vindtåligt än de tält du nämner.
Ett tips är ju att läsa recensioner på de tält man funderar på att köpa men ändå försöka bilda sej en egen uppfattning. Känns som du är väldigt partisk till just Hilleberg?
Finns många tälttillverkare och de flesta är bra överlag även de riktigt billiga. Hade ett Fjällräven Singi som läckte in som ett soll och förstörde en hel tur för oss trots den höga prislappen, så ett dyrt tält är inte alltid bättre heller.
 
Fin sida!
Inte sällan dyker det upp väldigt ospecifika funderingar och vagt hållna nybörjarfrågor på Utsidans forum. Inte alls konstigt - vet man mycket litet om något, så vet man inte heller vad som är viktigt att fråga om - men väldigt svårt att besvara på ett hjälpsamt och uttömmande sätt inom ramen för ett diskussionsforum.
Vid sådana tillfällen har jag önskat att jag kunde hänvisa vederbörande till just en sådan sida som din, som går igenom utrustnings- och andra frågor på ett konkret, begripligt och systematiskt sätt. Utan att hoppa över grundläggande saker, som kanske ändå inte är självklara för en nybörjare, men samtidigt utan att förenkla bortom användbarhetens gräns.

Jag har snabbläst tältsidan, så nedanstående är bara lite osystematiska punktnedslag, och jag kan ha missat att något av nedanstående redan är med:
  • "Geodetiska" tält ska det heta om sådana, vars stänger har fler än en korspunkt (mer korrekt: minst tre). Jag är ingen språkfascist! Tänker dock att det är en fördel med rätt stavning, om någon vill söka vidare på ordet.
  • Ingång på långsidan vs kortsidan (parallellt med, vs vinkelrätt mot, sovriktningen) för fr a mindre tält vore värt att skriva något om. Det är IMHO stor skillnad på både upplevelse (instängdhet, utsikt...) och funktion (in/utpassage, matlagning, ventilation, hantera utrustning...) mellan dessa tälttyper.
  • Symmetriska vs asymmetriska enbågstält vore också bra att nämna för/nackdelarna med. Asymmetrisk bågplacering optimerar i bästa fall läget för maxhöjden till där den behövs bäst, när man sätter sig upp; å andra sidan minskar flexibiliteten vid val av tältplats (det är inte alltid vindriktningen och markens lutning sammanfaller...) och den asymmetriska arkitekturen lämnar större lösa tygsjok på ena sidan.
  • Höger- vs vänsterhängd "dörr", dvs vilken del av absiden som är fast, och vilken som utgör "dörren". Spelar naturligtvis större roll hos tält med öppning/absid på långsida/sidor, än de "frontmatade". Rätt val underlättar rutinerna (t ex laga mat i absiden halvliggande i sovsäcken) för en höger- resp. vänsterhänt person. Men än viktigare kan valet visa sig för chansen att få sol och lä från rätt håll, om man vet med sig att man ofta är ute i berg/fjäll med någon dominerande vindriktning. Vill man sitta i tältöppningen och njuta av solen i norska fjäll (med förhärskande västvindar), så bör man (exempelvis) välja den "högerhängda" Ringstind SL framför den "vänsterhängda" Vaude Power Lizzard.
  • Fler tankar kring dukfärg. Ljusa tältdukar reflekterar ju mer solljus och kan vara väldigt mycket skönare att vakna upp i, om morgonsolen skiner (även på vintern). Jag önskar ju att alla tält gick att välja i sandfärgat som Vaude Power Lizard, men det är stor skillnad också på ljusgrönt och mörkgrönt.
  • Ventiler. Går de att öppna/stänga inifrån? Är de snösäkra? En ventil i högt läge främjar skorstenseffekten och är guld värd, om man t ex vill laga mat i absiden.
 
Mycket fin sida.

Mitt udda tips är ligg ner och leta efter bästa tältplatsen som är 20 cm över omgivande terräng och som rinnade vatten ej rinner upp på.
Provligg på tältslagningsplatsen så att där ej finns grenar, rötter eller stenar som kan förstöra sömnen.

go tur
 
Någonting som mindre ofta nämns i samlade tips är storlekens betydelse ur uppsättnings- och terrängsynpunkt. Primärt funderar man om alla ryms in och hur bekvämt man har det, och så funderar man på packvolym och vikt. Det som ofta glöms bort är att det blir ofta svårare att hitta bra tältplats för 4(+) personers tält än för två mindre tält. Kanske inte så aktuellt för fjällen, men söker man tält för alla ändamål så är det värt en tanke.
 
Att våga låta tältet ligga nerpackat vid "garanterat" fint väder är oxå ett tälttips. På engelska kallas det för cowboycamping. Det är inte bara skönt utan en fantastisk upplevelse, särskilt för barn. Mina berättar om grenarnas siluetter som avtecknas mot den stjärnspäckade natthimlen de kan titta på tills ögonen sluter sig. Eller kaniner som springer omkring. Eller bränningarnas vita skum i solnedgången.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
owahlund Vad vill du ändra på ditt tält? Bo och sova 47
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
vandrafjäll Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer Bo och sova 14
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
pelka Bästa liggunderlaget? Bo och sova 8
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
erikh1 Bästa tältkaminen? Bo och sova 13
saraabeiramar Bästa tält lösning för en månad? Bo och sova 9
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
karinsun Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat)) Bo och sova 3
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
Knoparn Bästa sovsäck sommarhalvåret? Bo och sova 15
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
zzeezz Bästa tält för 3 Bo och sova 15
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
Läraren Bästa dunsovsäcken Bo och sova 25
_Erik_ Bästa liggunderlagskombination? Bo och sova 6
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
sweboss Bästa pris på Genius 23 Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.