Sälja XXL 3 år gamla produkter?

Har köpt ett tält från XXL i Bromma, när jag tittar på packning står det 2011 på kvalitets label.

Vet någon om dem sälja produkter som har varit i någon lager för 3 år?

Vill kolla före jag använder detta.
 
Generellt finns det material som kan vara ålderskänsliga i ett tält, men har det förvarats i påsen och under inomhusförhållanden är det inte mycket som påverkas på så kort tid. De detaljer på ett tält som är mest känsliga för att åldras är PU-beläggning på ex väv, medan en silikoniserad väv i princip inte aldras alls. Så kolla vilket tält det är och vilka material som använts, dock är det skäligt att be dem byta mot ett nytt alt. prisreduktion om du vill behålla tältet.

Är det ett Helsport tält av ur deras bättre serier så har de ändrat fabrikat på stängerna nyligen, från eget märke till DAC. Detta är skäl nog för att byta tält till ett av årest tillverkning (förutsatt Helsport Pro eller X-treme serierna).
 
Tält är FjellHeimen 3 Camp,.

Stängerna är guld/orange Helsport Yunan Air Hercules FC, förmodligen deras egen märke?

Är det stor skillnad i kvalitet om stängerna?

Tack för snabb svar, behöver tält till helgen så hinner byta om så behövs.
 
Fjellheimen 3 camp ligger i Helsports Pro serie. Silkoniserad yttertältsväv påverkas inte direkt av förvaring, men de stänger du har är av den gamla typen som Helsport haft problem med (stångbrott). Jag hade definitivt bytt tält för att få DAC stänger som är mer pålitliga.

DAC stängerna introducerades under 2013.
 
Senast ändrad:
Tack för info,
Lämnat tillbaka tält, resten på hylla såg lika gammalt ut.
Har köpt direkt från Helsport nu, 2014 model.
 
Är det någon mer som får samma problem med att få ett gammalt tält med de gamla stängerna så ska det gå fint att ta kontakt med Helsport och få bytt stängerna av dem direkt.
Kan dock vara värt att fråga butiken om prisreduktion i tillägg.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.