North Face Rock 2

North face rock 2. Nån som har testat? Eller kanske har hittat nån recension nånstans (jag hittar bara massa recensioner för rock 22.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=THENORTHFACEROCK2

Kan det vara ett tält att ha. Dvs kommer det att hålla mig torr i urdåligt väder (regn o blåst). Kommer det blir lagom lite kondens i det trots att det inte har några ordentliga ventilationer i ytterduken?

(Det jag är ute efter är ett rymligt 1 pers tält eller litet 2 personers tält, det ska vara självstagande i största mån o hålla mig garanterat torr. Det får gärna vara hyfsat slitstarkt o inte kosta skjortan heller (men jag betalar hellre massa pengar än blir blöt om det är det som krävs). Så, om det finns andra alternativ får ni gärna komma med de).
 
North face rock 2. Kan det vara ett tält att ha. Dvs kommer det att hålla mig torr i urdåligt väder (regn o blåst). Kommer det blir lagom lite kondens i det trots att det inte har några ordentliga ventilationer i ytterduken?QUOTE]

Hej,
har sedan ett par år sedan föregångaren till detta tält och utifrån bilden att döma ser det ut som design och utförande är densamma, bara färgen skiljer. Det har funkat bra för mig men har inte eg testat det under riktigt urusla förhållanden med mkt regn och blåst, vilket är medvetet. Om risk föreligger för hård vind skulle jag välja ett mer stabilt tält, svårt tänka mig att tältet blir särskilt bekvämt under långvarig hård vind. Kondensproblemet ungefär som andra tält upplever jag, dock väldigt beroende på hur bra man får spänt upp ytterduken och möjlighet få in luft under kanterna.
För mig fungerar tältet ypperligt som ett bra vackertvädertält som är görenkelt att slå upp och som hitintills hållt mig torr när det regnat. Ett litet minus på mitt tält var att gummisnodden i tätlpinnarna "torkade" och gick av nyligen......går lätt att reparera men iallafall :). Golvet är inte jättekraftigt på mitt tält men än så länge håller det tätt.....

En fördel är att man kan använda ytter- och innertält separat.

Mvh
J

EDIT: Såg på bifogde länks att det står angivet att tältet har tre bågar. Mitt Rock har bara två bågar och länkbilderna visar också bara på på två bågar?
 
Jo, jag har kollat på filmen redan, men den kändes mest som en reklamfilm.

Varför skulle tältet inte vara så stabilt i hård vind? Jag tycker att konstruktionen är väldigt lik tex MSR Hubba Hubba som har fått väldigt bra kritik. Jag är däremot lite fundersam på hur det skulle bli med vattentätheten om det både blåser hårt o regnar. Kommer ytterduken ligga mot innerduken i såna fall?

Det är tre pinnar. Två som går i kors över hela tältet o ett som är vinkelrätt mot hur man ligger o till för att spänna ut absiderna.

Jag letar efter ett tält med sitthöjd i o som är hyfsat rymligt för en person (det kunde gärna vara lite mindre än Rock 2, men inte så mkt mindre. Så Everest-tältet går bort (har redan ett Terra Nova Laser Competition dessutom).
 
Jag har ett TNF big fat frog 24, som jag är mycket nöjd med. Bytte ut de eländiga tältspikarna mot lättviktsspikar av aluminium, rea på Stadium 99:-/10 st. Rekommenderas varmt! Cykeln får nästan plats i absiden.
 
Jag var inte nöjd m vikten på tältet och tyckte väl inte att det kändes helt hundra. Så jag lämnade faktiskt tillbaka det. Nu ser jag fram emot att tillbringa fem veckor i mitt Terra Nova Laser Competition istället, det blir nog mysigt...
 
Resa Rock2 i regn kostar 33 g

Hej!

Fyndade ett TNF Rock2 på XXL för 990 kr.
Tyvärr måste man resa innertältet först vilket inte är nån höjdare om det regnar.
Hmm
Det var enkelt att lösa med 6 st tunna linor, åtta öljetter och fyra band. Linorna löper längs med respektive kort och långsida samt diagonalt mellan de fyra hörnen precis som innertältets hörn.
I varje hörn sitter ett dubbelvikt band med två öljetter i.
Detta gör att de yttre linöljetterna hamnar i samma position som innertältets öljetter.
Lägg till ett gummiband och en kort bit av en blompinne.

Nu kan man resa tältbågarna först och därefter sätta fast yttertältet först. Sen är det bara att ta in innertältet och sätta fast det.

Kommer bilder imorgon.
 
När det regnade som tusan i somras så plockade jag fram yttertältet, slängde det över mig och satte i tältpinnarna i det och sen satte jag upp innertältet inifrån. Funkar okej om man är lite vig och böjlig.
 
Fördelen

Fördelen med den här lösningen är att man dessutom kan använda enbart yttertältet om man så önskar. Självklart kan man se till att lägga innertältet under yttertältet och sedan resa tältbågarna med yttertältet ovanpå.
Jag är lite bekväm och vill också kunna kapa vikten om andan faller på.
 
Köpte ett "footprint" dvs. ett sådant där extra golv till tältet. Då kan man också använda bara yttertältet eller resa detta först. ( inget problem att resa inner först ändå enligt mig, om det ösregnar så får man in några droppar som lätt torkas ur på ca 10 sekunder).

Kan tänka mig att det går lätt att göra ett "footprint" själv också med presenning och öljetter.

Hursomhelst så är det här tältet bland det mest prisvärda man kan hitta nu antar jag? Ord pris ca 2495 sek och slumpas ut för 990 på XXL nu. Dubbla ingångar och absider. Bytte ut tältpinnarna mot Easton Nano superlätta istället och fick då ett 2manna av bra kvalitet som väger under 2,5kg komplett. Helt ok :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matthias87 Tälta i Island - håller vårat North Face Rock 3-tält? Bo och sova 15
an0rak Behålla impulsköp? - The north face rock 2 Bo och sova 9
Rub HJÄLP! The North Face Rock 2 Bo och sova 3
Soffgrupp Vad tror ni om The North Face Rock 22? Bo och sova 5
carled 2-manna tält (2-3000 kr) North Face Triarch? Bo och sova 12
vandrafjäll Helt otroligt av North Face garantier Bo och sova 8
patbos North Face Triarch 2 Bo och sova 2
Almijo North Face Talus 2/ Tadpole 2? Bo och sova 5
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
Tundraman The North Face O2 ul tält 2015 Bo och sova 12
Brato Everest ADV Light vs The North FAce Big FAT FROG 2 Bo och sova 6
slackie Dilemma - North Face VE-25 eller Marmot Limelight 3P? Bo och sova 15
percabalo North Face VE 25, reservdel Bo och sova 2
j_felix The North Face Scorpio Bo och sova 5
Dbang The North Face - Merlin 33 Bo och sova 1
aemolin North Face Bo och sova 1
atta Marmot, Bergans, Jack Wolfskin, North Face? Bo och sova 6
alle_nilsson North Face VS Bergans Bo och sova 4
Elin L Ajunglika kompakt vs North face blue kazoon Bo och sova 16
grodanbolle North Face nya sovsäckar. Bo och sova 3
jjjjy66 The North Face Tadpole 23 Bo och sova 6
mellgren The North Face 2.1??! Bo och sova 10
molke RP North Face 2.1 Bo och sova 2
ma_haa Åsiker om RP North Face 2.1 från North Star Trading? Bo och sova 2
The North Face Harrier 2 Bo och sova 1
Hans Linde laga tältbågen på et North face Bo och sova 1
sso The North Face Bo och sova 0
paolsson North Face Northwind Tält Bo och sova 0
FruNalleman Tältfråga: Nån som testat North Bend Focus 2? Bo och sova 4
erik_ulricehamn True North Trek 4 Bo och sova 4
hedersmannen North Bend? Bo och sova 0
Örjan Tältbågat till Mckinley North Light Bo och sova 0
i Grycksbo "sport trek", produkter från "north star trading" Bo och sova 2
hannulan Vattentäthet hos tält - Nort face solo 12 speciellt. Bo och sova 1
The Crow Tnf rock 22 Bo och sova 14
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.