Vilka är de bästa tältpinnarna?

Jag har Hillebergs Y-peg som ser precis likadana ut som dina MSR. Jag tycker att de är outstanding i alla underlag mot de andra varianter jag testat. De sitter bra i alla underlag. Skulle inte snåla på den saken.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vill du hitta ännu billigare så kan du kolla här:

http://www.cleats.co.uk/home/details.asp?id=8

De påminner mer om Hillebergs än MSR (lite längre, lite tyngre). Det tillkommer lite frakt, men redan vid 12 pinnar så borde du tjäna på det.

Jag har använt mina i drygt ett år, mest i Sverige, och har inte haft något problem alls. Visst har de blivit lite naggade vid spetsen efter att ha hamrats ner bland stenar, men det tror jag gäller alla.

Jag blandar Hilleberg Y-peg och Hilleberg Stinger.

Sjukt dyra men ack så bra dom gånger Stinger behövs. Om man tycker att det är värt kostnaden kan bara var och en avgöra men jag tycker det är värt det för att slippa strula de gånger det är besvärligt att få ner en Y-peg. Då kan jag i alla fall få de 4 hörnen att vara stadigt fastsatta och sen får jag mecka till stödlinorna på något annat sätt.

Jag kör vanliga tältpinnar, kostar typ max 50 spänn för 10 st, väger som de dyrare och fungerar till att sätta upp tältet med :)

Jag kör på dessa till tältkåtan:
Teltplugger%20v-shape.jpg

Behövs mer motstånd i marken än till tält, och de håller hyfsat.

Till vanligt tält blir det någon äldre variant av hårdmarkspinnar. Ska ta och prova Y-pinnen.

Raskesven

Jag fick med V-pinnar till tältet. Otroligt värdelösa. Frågade om tältpinnar här på utsidan och fick förslaget Y-pinnar. Tänkte att det kan väl inte göra så stor skillnad men testade i alla fall och jädrar i lådan vilken skillnad. Sitter som berget i backen jämfört med standardpinnarna som följde med. Tycker inte alls det var en farlig peng att köpa Hillebergs Y-pinnar för att slippa svära varje gång man ska ha slå upp tältet.

Mvh // Johannes

Tentipi

Har en blandning av pinar (Tentipi, Y pinnar och några runda) men den från Tentipi (se Raskesven bild) är min absoluta favorit. Den är stadig och lätt + att den är snäll mot handen pga. den vikta överdelen vilket gör att man slipper leta stenar för att få ner den. Jag förstår att V-pinnar utan vikt överdel är lätta att tillverka men de blir ju så hårda/vassa mot handen.

/Micke

Jag har aldrig haft några problem med HB's V-pinnar till mitt Kaitum, men å andra sidan har jag aldrig haft det i storm.

Fråga, kan det vara idé att ta med några Y-pinnar på fjället?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips