Vikt på person/kajak

Hej
Jag väger 95 kg och är 187 lång och är intresserad av att börja paddla havskajaker. När jag tittar på anonser på havskajaker så har jag ingen aning om jag ryms eller överhuvudtaget kommer ned och sen kan sitta bekvämt. Hur vet jag vilken kajak jag ska köpa ?

Tacksam för svar

Håkan Boman, Nora

Jag vet en kille som är 195 cm och paddlar en Baidarka, han e dock ganska smal.

Du bör såklart titta efter kajaker med större volym och det är inga problem.

Kajaksports Artisan tex är mycket rymlig. Den med lilla sittbrunnsöppningen är rymligare på insidan än den med stora öppningen. Millenium är lite tajtare.

Valley har en som heter Aquila som är rymlig.

VKV offshore eller Ocean borde du få plats i.

North shore Buccaner är rymlig på insidan men något trång att komma ner i.

P&H Orion eller Icefloe är ganska rymliga.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Stor

Hejsan.

Jag är 192 och ganska grovt byggd 105kg. De kajaker jag provat som passar längre och större är som föregående har sagt. Har varit ute i två veckor med en Artisan med stor sittbrun, jag har en VKV Seagull Offshore och trivs mycket i den. Jag hade lite problem med att hitta en kajak som hade tillräckligt bred sits. om den klämmer på utsidan av höftbenen är det lätt att benen somnar.

Har någon tips på var man kan hitta skor stl. 46-47?

Prova!

Det finns ett bra sätt att ta reda på vilken kajak man skall köpa, och det är att prova! Kontakta en kajakuthyrare, eller flera. Fråga dem om råd, och prova olika kajaker. Det är ju inte bara sittbrunnens utformning som är viktig för om man trivs med sin kajak.

Fler förslag

Jag ville bara tillägga ett par modeller till listan av möjliga kajaker. Viviane och Garkast är både rymliga och trevliga kajaker för stora paddlare. Lycka till med provandet.

PROVA DIG FRAM

Du har fått mång förslag från de andra. Mitt tips är att åka till din återförsäljare och prova olika modeller. Vad jag kan tillägga är att sittbrunnen är viktig och den ska passa dig. Jag har provat liten sittbrunn. Fördel är att man inte får in så mycket vatten sitter som i ett skruvstäd (extrem bra kontakt med kajaken). Nackdel är att man kan fastna (ligger man upp oc hner och har begränsat med luft är det inte lika logiskt att skruva sig ut, jag har gjort det íngen kul upplevelse. Stor sittbrunn fördel bra med utrymme kan vara lite svårt att göra eskimå sväng med dom.

Det dä med vikten är de ingen fara med jag är 207 lång och väger ca 105 kg sedan brukar jag unna mig lite lyx så det väger endel. Min upplevelse är att tyngden ger stabilitet och påverkar inte hastigheten.

Lycka till

Vikt e viktigt!

Jag håller med tidigare talare att högre vikt är en fördel. Saken är bara den att jag själv är ca 187 och väger 70 kg och paddlar Artisan. För att kajaken ska komma i sitt esse får man lasta duktigt. Är man lättviktare i stormanna-kajak blir paddlingen ganska lyxig... Det gäller bara att få fart på åbäket, sen är det bara att paddla på. Men sanningen är den att jag saknar lite hydda när man sticker ut över dagen.
Mitt inlägg kanske är totalt irrelevant för frågeställaren. Men nu har jag sagt mitt och solen skiner ytan är blank......

bor du i närheten av stockholm så åk till svima http://www.svima.se/. de har mkt bra utbud, ligger vid vattnet så man kan provpaddla flera modeller.

jag är 190 cm, 90kg. har en Icefloe(liten sittbrunn), har provpaddlat Baidarka,Artisan mfl. har inte upplevt problem med någon av dem i.a.f. att vara tung ökar bara stabiliteten.havskajaker klarar mycket vikt.. är man bred över höfterna och/eller arslet kanske vissa sittbrunnar och säten kan upplevas som trånga. men..prova! /ola
[Ändrat av dexecupen 2001-04-26 kl 04:19]

Om ni menar att man som person är lång och tung och att det skulle göra kajaken stadigare är inte riktigt sant, framförallt om man är brdaxlad, utan att försöka trampa nån på tårna.
Då blir tungvikten förskjuten högre upp.
Samma med packning. Man packar helst tunga saker lågt för att öka stabiliteten.
Tjejer som ofta e lite kortare och "bredare" där nere =
lägre tyngpunkt upplever samma kajak stadigare.

Men e man lång och även väger en del så e de ju bara slänga in packningen eller nåra sandsäckar i kajaken så blir kajaken mycket stadigare.

Kroppsformer :)

Ha Ha

Jag vet många män som är tjockast på mitten. Ingen nämnd ingen glömd

Undras hur länge Pamela Andersson skulle klara sig. Någon som vet specifika vikten på silicon?

Intressant lastfall iallafall :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips