Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vikt på packningen - Omröstning
- Trådstartare insco
- Start datum
För "vanlig" ensamvandring med fullvärdigt fjälltält och dito kök hamnar jag på 4,5 kg, dvs i övre delen av det "ultralätta" intervallet. Skal/regnstället är medräknat eftersom jag sällan har det på; alla övriga kläder+ kängor (som då finns på kroppen) går på ca 2,3 kg.
Men oftast handlar det varken om sommar eller fjäll, och skall stegjärn, isyxa, hjälm, sele, rep etc medräknas, blir det ju betydligt tyngre.
Det var inte mycket! Bra jobbat. Känner igen det där med klätter, dessutom har man sällan tävlingsjärn utan betydligt tyngre...
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
"Jobbat" vet jag inte om jag gjort, det blir bara så när man rest mycket, luffat med små barn som inte kan bära något och är allmänt lat, men jag är absolut ingen fanatisk gramjagare. Här finns min packlista som bevis på att jag är en måttfull själDet var inte mycket! Bra jobbat. Känner igen det där med klätter, dessutom har man sällan tävlingsjärn utan betydligt tyngre...
Betänk att du har nu 41 st felaktiga svar pga din otydlighet.
Orka.......
Det är för "lätta" alternativ.
Du skulle även haft med:
14-20
20-25
25-30
30-40
40+
Det är många som bär tungt =)
Själv ligger jag på ca 20kg, enligt din definition, men nu när jag blivit med kåta måste jag försöka banta litet. Jag har några tunga poster, t.ex. regnställ i galon =)
Du skulle även haft med:
14-20
20-25
25-30
30-40
40+
Själv ligger jag på ca 20kg, enligt din definition, men nu när jag blivit med kåta måste jag försöka banta litet. Jag har några tunga poster, t.ex. regnställ i galon =)
Det är för "lätta" alternativ.
Du skulle även haft med:
14-20
20-25
25-30
30-40
40+
Hehe, ja du kanske har rätt! Iaf om man kollar på nuvarande resultat. Men tänkte så att när jag själv började med vandring på 90-talet kom jag inte ens upp i kategorin Tyngre
orkar
Därav den lilla gubben överst i inlägget
Extremt jobbigt för dem! Kul initiativ däremot.

Missade tydligen "päengen" också ...
Ja, det är ju en grymt vetenskapligt undersökning...
Jag funderar även på de som inte får rösta alls, de vars packning väger exakt 2.3 kg, 5,5 kg, 9 kg eller 14 kg...
Därav den lilla gubben överst i inlägget
Extremt jobbigt för dem! Kul initiativ däremot.
Ok då 40 st!Jag har tvärtom just fått bekräftat, att jag tolkat inscos förutsättningar helt rätt, så... minst ett korrekt svar finns i enkäten.
14? http://www.google.se/imgres?q=duckface&um=1&hl=sv&sa=N&rlz=1C1PRFA_enSE404SE404&biw=937&bih=689&tbm=isch&tbnid=ACev1aDO5_rpxM:&imgrefurl=http://www.rounds.com/blog/25-worst-cases-duckface/&docid=CTI47lNF1Oa3fM&imgurl=http://www.rounds.com/blog/wp-content/uploads/2011/07/tumblr_lkpevk3BnT1qzbaqlo1_500.jpg&w=500&h=675&ei=flAtUO-5CKWg0QW6vIDADA&zoom=1&iact=hc&vpx=704&vpy=25&dur=1144&hovh=261&hovw=193&tx=182&ty=135&sig=117587189697282790402&page=1&tbnh=150&tbnw=111&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:4,s:0,i:84Orka.......
Missade tydligen "päengen" också ...
Undertecknad hamnar på det som kallas lättvikt i din fråga. Fast jag ser mig själv som en traditionell fjällvandrare och använder inga särskilda UL-grejor.
Kan dock gå över i tungvikt ibland när komforten kräver. Eller när både kamera, fiskegrejor och kikare åker med samtidigt
. Dvs i segmentet "traditionell" i din fråga
.
//J
Kan dock gå över i tungvikt ibland när komforten kräver. Eller när både kamera, fiskegrejor och kikare åker med samtidigt
//J
Jag delar en del utrustning, såsom tält, kök etc, med mina medvandrare. Hur räknar jag då?
/daniel
Delar ni utrustning delar ni vikt... Jag delar mitt tält med polaren och även köket. Resultatet blir att en bär köket plus bågar och en tältet i mitt fall.
Har aldrig vandrat i en vecka men tror absolut inte att en sådan packning skulle väga så lite som 14 kg (eller mindre). Bara min säck går på 3,1 kg.
Förra årets 14-dagarstur gick på 22 kg, vilket jag var grymt nöjd med![]()
Grunden i packningen skiljer sig inte mycket med kortare/längre tur det är min erfarenhet.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg