Vikt på packningen - Omröstning

Ange packningens grundvikt, dvs utan förbrukningsvaror som mat och bränsle

• Under 2,3 kg - Super ultralätt

Röster: 1 0.8%
  • Mellan 2,3 kg och 5,5 kg - Ultralätt

Röster: 8 6.5%
  • Mellan 5,5 kg oc 9 kg - Lättvikt

Röster: 40 32.5%
  • Mellan 9 kg och 14 kg - Traditionell

Röster: 46 37.4%
  • Över 14 kg - Tyngre

Röster: 28 22.8%

• Totala väljare
    123
Jag har tvärtom just fått bekräftat, att jag tolkat inscos förutsättningar helt rätt, så... minst ett korrekt svar finns i enkäten ;).

För "vanlig" ensamvandring med fullvärdigt fjälltält och dito kök hamnar jag på 4,5 kg, dvs i övre delen av det "ultralätta" intervallet. Skal/regnstället är medräknat eftersom jag sällan har det på; alla övriga kläder+ kängor (som då finns på kroppen) går på ca 2,3 kg.
Men oftast handlar det varken om sommar eller fjäll, och skall stegjärn, isyxa, hjälm, sele, rep etc medräknas, blir det ju betydligt tyngre.

Det var inte mycket! Bra jobbat. Känner igen det där med klätter, dessutom har man sällan tävlingsjärn utan betydligt tyngre...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det var inte mycket! Bra jobbat. Känner igen det där med klätter, dessutom har man sällan tävlingsjärn utan betydligt tyngre...
"Jobbat" vet jag inte om jag gjort, det blir bara så när man rest mycket, luffat med små barn som inte kan bära något och är allmänt lat, men jag är absolut ingen fanatisk gramjagare. Här finns min packlista som bevis på att jag är en måttfull själ ;) Joakim A är värre ;)

Det är för "lätta" alternativ.

Du skulle även haft med:
14-20
20-25
25-30
30-40
40+

Det är många som bär tungt =)

Själv ligger jag på ca 20kg, enligt din definition, men nu när jag blivit med kåta måste jag försöka banta litet. Jag har några tunga poster, t.ex. regnställ i galon =)

Det är för "lätta" alternativ.

Du skulle även haft med:
14-20
20-25
25-30
30-40
40+

Det är många som bär tungt =)

Själv ligger jag på ca 20kg, enligt din definition, men nu när jag blivit med kåta måste jag försöka banta litet. Jag har några tunga poster, t.ex. regnställ i galon =)

Hehe, ja du kanske har rätt! Iaf om man kollar på nuvarande resultat. Men tänkte så att när jag själv började med vandring på 90-talet kom jag inte ens upp i kategorin Tyngre :)

orkar

Ja, det är ju en grymt vetenskapligt undersökning...

Jag funderar även på de som inte får rösta alls, de vars packning väger exakt 2.3 kg, 5,5 kg, 9 kg eller 14 kg...

Därav den lilla gubben överst i inlägget ;)
Extremt jobbigt för dem! Kul initiativ däremot.

Jag har tvärtom just fått bekräftat, att jag tolkat inscos förutsättningar helt rätt, så... minst ett korrekt svar finns i enkäten ;).
Ok då 40 st! :)
14? http://www.google.se/imgres?q=duckface&um=1&hl=sv&sa=N&rlz=1C1PRFA_enSE404SE404&biw=937&bih=689&tbm=isch&tbnid=ACev1aDO5_rpxM:&imgrefurl=http://www.rounds.com/blog/25-worst-cases-duckface/&docid=CTI47lNF1Oa3fM&imgurl=http://www.rounds.com/blog/wp-content/uploads/2011/07/tumblr_lkpevk3BnT1qzbaqlo1_500.jpg&w=500&h=675&ei=flAtUO-5CKWg0QW6vIDADA&zoom=1&iact=hc&vpx=704&vpy=25&dur=1144&hovh=261&hovw=193&tx=182&ty=135&sig=117587189697282790402&page=1&tbnh=150&tbnw=111&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:4,s:0,i:84
Missade tydligen "päengen" också ...

Undertecknad hamnar på det som kallas lättvikt i din fråga. Fast jag ser mig själv som en traditionell fjällvandrare och använder inga särskilda UL-grejor.

Kan dock gå över i tungvikt ibland när komforten kräver. Eller när både kamera, fiskegrejor och kikare åker med samtidigt :). Dvs i segmentet "traditionell" i din fråga :).

//J

Har aldrig vandrat i en vecka men tror absolut inte att en sådan packning skulle väga så lite som 14 kg (eller mindre). Bara min säck går på 3,1 kg.
Förra årets 14-dagarstur gick på 22 kg, vilket jag var grymt nöjd med :)

Jag delar en del utrustning, såsom tält, kök etc, med mina medvandrare. Hur räknar jag då?
/daniel

Delar ni utrustning delar ni vikt... Jag delar mitt tält med polaren och även köket. Resultatet blir att en bär köket plus bågar och en tältet i mitt fall.

Har aldrig vandrat i en vecka men tror absolut inte att en sådan packning skulle väga så lite som 14 kg (eller mindre). Bara min säck går på 3,1 kg.
Förra årets 14-dagarstur gick på 22 kg, vilket jag var grymt nöjd med :)

Grunden i packningen skiljer sig inte mycket med kortare/längre tur det är min erfarenhet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips