Vikt på packningen - Omröstning

Ange packningens grundvikt, dvs utan förbrukningsvaror som mat och bränsle

  • Under 2,3 kg - Super ultralätt

    Röster: 1 0.8%
  • Mellan 2,3 kg och 5,5 kg - Ultralätt

    Röster: 8 6.5%
  • Mellan 5,5 kg oc 9 kg - Lättvikt

    Röster: 40 32.5%
  • Mellan 9 kg och 14 kg - Traditionell

    Röster: 46 37.4%
  • Över 14 kg - Tyngre

    Röster: 28 22.8%

  • Totala väljare
    123
Jag har tvärtom just fått bekräftat, att jag tolkat inscos förutsättningar helt rätt, så... minst ett korrekt svar finns i enkäten ;).
 
För "vanlig" ensamvandring med fullvärdigt fjälltält och dito kök hamnar jag på 4,5 kg, dvs i övre delen av det "ultralätta" intervallet. Skal/regnstället är medräknat eftersom jag sällan har det på; alla övriga kläder+ kängor (som då finns på kroppen) går på ca 2,3 kg.
Men oftast handlar det varken om sommar eller fjäll, och skall stegjärn, isyxa, hjälm, sele, rep etc medräknas, blir det ju betydligt tyngre.

Det var inte mycket! Bra jobbat. Känner igen det där med klätter, dessutom har man sällan tävlingsjärn utan betydligt tyngre...
 
Det var inte mycket! Bra jobbat. Känner igen det där med klätter, dessutom har man sällan tävlingsjärn utan betydligt tyngre...
"Jobbat" vet jag inte om jag gjort, det blir bara så när man rest mycket, luffat med små barn som inte kan bära något och är allmänt lat, men jag är absolut ingen fanatisk gramjagare. Här finns min packlista som bevis på att jag är en måttfull själ ;) Joakim A är värre ;)
 
Det är för "lätta" alternativ.

Du skulle även haft med:
14-20
20-25
25-30
30-40
40+

Det är många som bär tungt =)

Själv ligger jag på ca 20kg, enligt din definition, men nu när jag blivit med kåta måste jag försöka banta litet. Jag har några tunga poster, t.ex. regnställ i galon =)
 
Det är för "lätta" alternativ.

Du skulle även haft med:
14-20
20-25
25-30
30-40
40+

Det är många som bär tungt =)

Själv ligger jag på ca 20kg, enligt din definition, men nu när jag blivit med kåta måste jag försöka banta litet. Jag har några tunga poster, t.ex. regnställ i galon =)

Hehe, ja du kanske har rätt! Iaf om man kollar på nuvarande resultat. Men tänkte så att när jag själv började med vandring på 90-talet kom jag inte ens upp i kategorin Tyngre :)
 
orkar

Ja, det är ju en grymt vetenskapligt undersökning...

Jag funderar även på de som inte får rösta alls, de vars packning väger exakt 2.3 kg, 5,5 kg, 9 kg eller 14 kg...

Därav den lilla gubben överst i inlägget ;)
Extremt jobbigt för dem! Kul initiativ däremot.

Jag har tvärtom just fått bekräftat, att jag tolkat inscos förutsättningar helt rätt, så... minst ett korrekt svar finns i enkäten ;).
Ok då 40 st! :)
14? http://www.google.se/imgres?q=duckface&um=1&hl=sv&sa=N&rlz=1C1PRFA_enSE404SE404&biw=937&bih=689&tbm=isch&tbnid=ACev1aDO5_rpxM:&imgrefurl=http://www.rounds.com/blog/25-worst-cases-duckface/&docid=CTI47lNF1Oa3fM&imgurl=http://www.rounds.com/blog/wp-content/uploads/2011/07/tumblr_lkpevk3BnT1qzbaqlo1_500.jpg&w=500&h=675&ei=flAtUO-5CKWg0QW6vIDADA&zoom=1&iact=hc&vpx=704&vpy=25&dur=1144&hovh=261&hovw=193&tx=182&ty=135&sig=117587189697282790402&page=1&tbnh=150&tbnw=111&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:4,s:0,i:84
Missade tydligen "päengen" också ...
 
Undertecknad hamnar på det som kallas lättvikt i din fråga. Fast jag ser mig själv som en traditionell fjällvandrare och använder inga särskilda UL-grejor.

Kan dock gå över i tungvikt ibland när komforten kräver. Eller när både kamera, fiskegrejor och kikare åker med samtidigt :). Dvs i segmentet "traditionell" i din fråga :).

//J
 
Har aldrig vandrat i en vecka men tror absolut inte att en sådan packning skulle väga så lite som 14 kg (eller mindre). Bara min säck går på 3,1 kg.
Förra årets 14-dagarstur gick på 22 kg, vilket jag var grymt nöjd med :)
 
Jag delar en del utrustning, såsom tält, kök etc, med mina medvandrare. Hur räknar jag då?
/daniel

Delar ni utrustning delar ni vikt... Jag delar mitt tält med polaren och även köket. Resultatet blir att en bär köket plus bågar och en tältet i mitt fall.

Har aldrig vandrat i en vecka men tror absolut inte att en sådan packning skulle väga så lite som 14 kg (eller mindre). Bara min säck går på 3,1 kg.
Förra årets 14-dagarstur gick på 22 kg, vilket jag var grymt nöjd med :)

Grunden i packningen skiljer sig inte mycket med kortare/längre tur det är min erfarenhet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
vandrarenemil Vikt på m90 tröjor? Fjällvandring 21
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
JoeSwede Exos 58, max vikt? Fjällvandring 34
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
TruckerLeffe Prioritering vid tältköp, vikt eller storlek? Fjällvandring 10
Georgwww Hur mycket vikt? Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Uller Program för att beräkna vikt Fjällvandring 7
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.