Vi har klämt på Haglöfs sommarnyheter

Hur är höjden på 55-litersäcken jämfört med 45:an? Finns det några fästpunkter på toppen av säcken?
 
hur kändes lim 55 säcken? fanns det en alu skena i den, eller är det bara en mjuk rygg? Hur mycket kan man bära i den? Och när kommer oz jackan till butikerna?

många frågor från en nyfiken...
 
Snopet nog fanns inte 55-literssäcken i visningsrummet längre (de var på gång att plocka in grejer för vinter 0809).
Men i princip är det ju samma säck som 45-litersvarianten, alltså med en "ögle-ram" - en rektangel av aluminiumprofiler. Jag vet inte maxvikten, men 15 kg har jag testat 45-literssäcken med, utan problem.

Jag kollade inte om det gick att fästa grejer på locket, men jag tror att det finns ett par ställen där man kan fästa snoddar och lättare grejer. Annars är som sagt ytterfickorna väldigt rymliga.
1859804bb6d54c24bc81dca26e1d0944.jpg


Säcken på bilden är dåligt fylld, så det ser lite skumt ut. Men man ser de gula snoddarna på rullöppningen - där kan man antagligen få in snoddar.
Fler bilder finns i mitt album.

Oz-jackan kom i våras och ska redan finnas i butikerna (eller har funnits). Jag kan kolla upp när det är tänkt att 2008-varianten kommer.
 
Lite frustrerande att ingenstans hitta en viktsuppgift. 45:an ska väga 1220 gram (vilket kanske rentav är sant). Min 65-liters (DRYGA liter!) vattentäta väger knappt 1.7; skulle 55:an väga nånstans mittemellan är det ju inte SÅ imponerande.
 
Lite frustrerande att ingenstans hitta en viktsuppgift. 45:an ska väga 1220 gram (vilket kanske rentav är sant). Min 65-liters (DRYGA liter!) vattentäta väger knappt 1.7; skulle 55:an väga nånstans mittemellan är det ju inte SÅ imponerande.

Det står i artikeln att 55:an väger 1075 gram.
En 55-literssäck med aluminiumram för 1,1 kg tycker jag är rätt hyfsat.

Men jag glömde länka till artikeln där vi anger vikten för de andra:
http://www.fjaderlatt.se/2007/08/nya-lim-sckarna-lttare.html
(jag fixar till på sajten också)

45-litersvarianten väger 1035 gram
35-literssäcken väger 1 kg
 
Senast ändrad:
Ja, där stod det, lite undanstoppat, lätt att missa i hastigheten. Haglöfs behöver dock uppdatera sina sidor, ty där hittade jg inte 55:an och en föråldrad uppgift på 45:an.

Om 55 verkligen är 55 praktiska liter
och inte inbegriper utvändiga oanvändbara fickor (och inte absorberar och läcker stora mängder vatten under regn) så är den klart intressant.
 
Ja, där stod det, lite undanstoppat, lätt att missa i hastigheten.

Ja, det går ju snabbare att skriva ett inlägg än att läsa en hel punktlista där säckens egenskaper listas. ;)

Haglöfs behöver dock uppdatera sina sidor, ty där hittade jg inte 55:an och en föråldrad uppgift på 45:an.

Du glömmer att Fjäderlätt är väldigt tidiga med de här uppgifterna. :)
Haglöfs har ingen anledning att lägga ut uppgifter om produkter som inte finns på marknaden förrän i mars. Så deras uppgifter är inte föråldrade, utan i allra högsta grad aktuella.
(Nu får de vatten på sin kvarn om att folk bara kommer börja fråga om sånt där när vi går ut med tidiga uppgifter)

Om 55 verkligen är 55 praktiska liter och inte inbegriper utvändiga oanvändbara fickor så är den klart intressant.

Jag upplevde nog nuvarande 45:an som en rätt rymlig 45-literssäck. (se bild). Utanpåfickorna är en bonus, men det förutsätter ju att man använder såna. Jag är själv lite kluven. På nuvarande 45-literssäck ryms dock ett mindre tält i största utanpåfickan, även om man såklart riskerar att paja balansen med last långt bakåt.
 
OZ har kommit!

Nu har jag sett den gröna OZ regnjackan i Stockholm, den vill jag lägga vantarna på med bara 175gr, men ca 2500, då köper jag nog två Marmot Precip för 1000:- st, då för jag bära 369 det dubla vikten. Jag vet inte men jag tror att OZ jackan tål minde slit, så är jag oaktsam kommet tyget rivas sönder snabbt.

Jag har Haglös 45L Limsäck som var deras första limserie, och jag är otorligt nöjd med den. efter jag köpt en Jam2 är jag osäker vilken som är bäst, Jam väger minde och ska ta 51L, men jag är tveksam, en höst tog jag Limsäcken och vändrade mellan Abisko och Keb, och tyckte det gick otroligt bra, bortsett från att jag tappade mitt liggunderlag. Men nu när jag har mindre tält, sovsäck, liggunderlag och kök. Borde den ryggan vara perfekt.
Ibland har jag lånat ut min Limsäck, då har jag sovit dåligt, ifall säcken skulle försvinna eller bli skadad, den följer alltid med till livsmedelsaffären vid lite större inköp eller när jag reser runt i världen. I höstas drog jag till Gotland för att vandra med Jam2 och upplevde den svår packad. Dock måsta jag byta ut mitt Unna mot Akto. Så jag ser verkligen fram mot denna höst när jag ska testa Jam2 igen i fjällen med max 9kg i säcken + mat och bränsle.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
w2best Vilken big three har ni? Lättpackning 20
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Staffan Andersson För den som har allt... Lättpackning 20
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
DrChris Hängmatta, någon som har prövat? Lättpackning 23
Joakim Ambrosson Har ni tänkt på värdet? ;) Lättpackning 18
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
testudo Täta sömmar på tarptent Lättpackning 6
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Brune Jörgen Fjäderlätt på TV Lättpackning 0
oscar jensen Caldera Cone på väg! Lättpackning 0
estetdrägg Lite vikter på sidenprylar... Lättpackning 16
gusbo Bushbuddy på kalfjället, förslag på bränslen Lättpackning 18
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.