• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vett och etikett i forum

avslutad210712; sa:
Vad jag kanske inte gillar alltför mycket är att när någon öppnar en ny tråd som redan behandlats så dyker någon på den personen och påpekar lite syrligt "sök först fråga sen".

Det här håller jag med om! Information är färskvara och bara för att någon diskuterat det tidigare så betyder det inte att det inte tillkommit ny, mer eller annan information om ämnet. Det finns nästan alltid någon ny vinkling eller person som har något nytt att tillföra så upprepning av trådar är ok. Sedan så är det inte fel att på ett hövligt sätt informera trådskaparen om de funktioner som utsidan tillhandahåller som sökning o.s.v.
 
Håkan K; sa:
Svaret är väl ganska enkelt. Det behövs ju bara att de "5-6 personer som sabbar många trådar" slutar medverka här på forumet. Vilka är det?
--
Håkan K (Håkan Karlsson)
Nordesjö (Martin Nordesjö)
tigertamjaren (Gunnar Andersson)
-Patric- (-Patric -)
Raskesven (Dan Lindbeck)
nermander (Peter Nermander)
walk_alone (Roland Jatko)
malindo (Mats Lindholm)
---
Det var min lista. Någon som vill komplettera eller stryka sig från listan :) OBS! Listan är IRONI som inte är riktad mot personerna på listan. Ytterligar informaton vad jag egentiligen avser kan lämnas via epost eller telfon. OBS! detta var oxå ironi
Men jag har funderat på ursprungsinlägget och även på följande inlägg hämtat från inlägget umbärligt ingripande
clindh; sa:
Det var alls inte en åtgärd föranledd av det senaste inlägget, det var inte alls menat att ge det intrycket. Jag uppmärksammade den diskussionstråden när jag inom kort tid fick två kommentarer från medlemmar som ännu en gång tog upp problemet med "chat"-liknande inlägg som tjafsar sönder en diskussion. Det är det mest frekventa klagomålet på våra forum och medlemmar.
anm: Fetstilen i citatet ovan har jag satt.
Jag har svarat på detta inlägg men jag vill förtydliga mitt ställningstagande.
Jag är ofta här på utsidan eftersom jag har bredband hemma och är snabb på att skumma igenom information. Det är massor av inlägg på utsidan jag inte ens tittar på eftersom de ligger i form jag inte bryr mig om. Ex. Dykning
Det andra urvalet är rubriken på inlägget i kombination med i vilket forum det ligger som kan få mig att klicka på länken. Första inlägget läser jag snabbt, är det något jag fastnar för så fortsätter jag.
Sedan kan det komma det en formulering eller fråga som får mig att svara. Men jag raderar fler meddelanden än jag skickar. Detta för att när jag skrivit en stund fattar jag hur enfaldigt mitt svar är, eller hur enfaldig frågan är?
Men jag är en av trådurspårarna och jag tar givetvis konsekvenserna av det och drar ner på min medverkan. Detta för att de som efterlyser seriösa debattinlägg skall få möjligheten att utveckla detta forum. // RJ
 
walk_alone; sa:
Men jag är en av trådurspårarna och jag tar givetvis konsekvenserna av det och drar ner på min medverkan. Detta för att de som efterlyser seriösa debattinlägg skall få möjligheten att utveckla detta forum. // RJ

Lägg av Roland! Du tillhör definitivt inte någon grupp av urspårare, dina inlägg är uppskattade av många och behöver inte friseras för att passa in i någon "städad" ram.. Det finns andra av oss som är betydligt söligare än dig..

Jag ser fortfarande inte problemet med forumet i dess nuvarande form, det är så otroligt få trådar som spårar ur så att det är försumbart!
 
avslutad210712; sa:
Vad jag kanske inte gillar alltför mycket är att när någon öppnar en ny tråd som redan behandlats så dyker någon på den personen och påpekar lite syrligt "sök först fråga sen".

Femtionde gången någon ber forumet att till exempel gå igenom för- och nackdelar på marknadens samtliga ryggsäckar (utan att själv ens orka berätta vad man ska ha utrustningen till) tycker jag att det är helt på sin plats att be någon göra lite grundläggande forskning på egen hand.
Men man behöver ju inte vara syrlig, det har du rätt i.

Det handlar till viss del om respekt. Varför ska jag kräva att mina medmänniskor lägger ner tid på att sammanfatta marknaden om jag inte ens orkar söka lite själv?

Det är ju dessutom lättare att söka på forumet än att registrera sig för att ställa en fråga.

Och samtidigt: ju fler trådar som behandlar samma sak, och ju fler trådar som heter "En fråga!!!!", och ju fler trådar med urspårade diskussioner; desto svårare blir det att söka på forumet i förväg och man får fler överflödiga frågor. Det blir en ond cirkel.
 
walk_alone; sa:
....
Men jag är en av trådurspårarna och jag tar givetvis konsekvenserna av det och drar ner på min medverkan. Detta för att de som efterlyser seriösa debattinlägg skall få möjligheten att utveckla detta forum. // RJ

walk_alone: trådstartaren har redan tagit upp att det kanske blev en höna av en fjäder:

jd; sa:
....
letade lite grann efter pajjade trådar och även om det finns så var det inte så många som jag fått för mig.
....
...Johan...
Tycker inte du walk_alone har någon anledning att känna dig hämmad i din medverkan på Utsidan.se.

Raskesven- som inte heller tänker ta åt mig, dock känns det ibland mer eller mindre roligt att skriva här.
 
Förtydligande

Jag har inget emot att jd (Johan Dahlgren) säger vad han tycker, utan tvärtom har jag största respekt för de som vill och vågar uttrycka sin åsikt.

Vad jag mer funderar över är dessa som skvallrar till Christer på utsidan i stället för att i likhet med Johan skriva vad de tycker och tänker.

Även om de vill vara anonyma och rapporterar inlägg som inte ens bryter mot reglerna på utsidan - det står tvärtom att man "måste agera som privatperson" - så får det mig att tänka efter.

Det finns frågor som i sig blir roliga, att få upp tältet, att nämna TNF resulterar i en lång radda av "privatsnack" är bara två exempel.

Skulle jag ha klagat på urspårningar av helikopterförbud och renbetning så skulle jag fått musfinger. [Inga privata kommentarer om detta tack, håll er till tråden.]

Jag har som sagt varit med i många diskussionsgrupper, via epost eller webbbaserade. Några som inte haft moderator har trollats sönder. Andra har modererats sönder. Utsidan håller fortfarande balansen.

En chatt löser inte utsidans problem med privatsnack eftersom det inte finns något önskemål om reltids snack. Att skriva i en tråd där man skriver när man har tid är något helt annat än en chatt.

Jag anser inte att privatsnacket är ett problem men jag har kanske inte samma krav på ordning som de som klagar. Det blir helt naturligt att man blir mer privat när man tror man känner någon på utsidan. Man kan ta ut svängarna, referar till kåtor, träffar och annat som man tycker är roligt.

Eftersom gränsen mellan att vara privatperson och vara privat är väldigt svår att hålla och även dra för en moderator så får jag en känlsa av styrelserum och "mötesordning" å då känns detta inte så roligt längre. // RJ
 
Balans, sa Bull

walk_alone (Roland Jatko) skrev:
Utsidan håller fortfarande balansen.
Håller med! Just därför är det nyttigt att ha en sån här diskussion om några tycker att balansen kanske håller på att tappas. Alla balanserade forum måste klara en självkritisk diskussion utan att folk blir martyrer som säger "Buhuhu... jag ska aldrig mer skriva nåt i hela mitt liv" (det har hänt i 100 % av de forum jag deltagit i, och forummartyrerna har alltid kommit tillbaka efter nån dag).
Det är ju inte direkt läget i Rwanda som står på spel...

Det blir helt naturligt att man blir mer privat när man tror man känner någon på utsidan. Man kan ta ut svängarna, referar till kåtor, träffar och annat som man tycker är roligt.
För oss gamla rävar är det en del av glädjen i att skriva här. MEN det är just i detta som balansen är svårast. Som ny forumdeltagare kan man antingen skrämmas bort av alla interna skämt, eller lockas att få vara delaktig och hoppa in i matchen.
Båda typerna måste få finnas, och båda måste tas hänsyn till. Balans, alltså.
 
De 8 senaste inläggen...

9 med detta, är skrivna av inbitna forumskribenter och notoriska urspårare. Hur vore det om vi höll oss tillbaka en stund och lät övriga medverka i debatten? För nån måste väl ha nåt mer att säga om det är som C Lindh säger att det främsta klagomålet är just urspårningar och privata snack?

(F ö så anser jag att Rolle träffade rätt med sitt senaste inlägg)

/Håkan
 
Re: De 8 senaste inläggen...

Håkan K; sa:
För nån måste väl ha nåt mer att säga om det är som C Lindh säger att det främsta klagomålet är just urspårningar och privata snack? /Håkan
Jo men så att...
Jag tycker att det funkar bra på Utsidan. Har jag frågor får jag ofta svar, kan styra tillbaka diskussionen om jag vill. Oftare är jag här och slöläser. Dels för att jag vill ha information/inspiration, och dels för att jag blir underhållen. Så urspårningarna är, för mig, oftast bara till stort nöje. Jag sitter här och småfnissar eller storflabbar (eller möjligen förundras) i min annars tämligen genomgråa jobbvardag (jo, nytt jobb är på gång - hurra!). Summa summarum från min horisont: visst kan en kalibreringsakt som denna ha sin poäng, men frågar man mig så vill jag fortsätta att småfnissa. Tack för orden.
Tack för ordet,
Patric
 
Det är väl ett av problemen med "oss" att vi är notoriska åsiktsbajsare och måste ha en tanke och åsikt om det mesta..
 
Re: De 8 senaste inläggen...

Håkan K; sa:
För nån måste väl ha nåt mer att säga om det är som C Lindh säger att det främsta klagomålet är just urspårningar och privata snack?

Som jag skrev: Om det liknar "klubben för inbördes beundran" för mycket så vågar folk inte ställa sig upp mot pöbeln utan de ber polisen ingripa istället.

Just detta att det är det främsta klagomålet som framförs till administratörerna men knappt syns alls i forumet är ett solklart tecken på att det ÄR ett problem. Det är så mycket "privatsnack" att folk inte vågar säga ifrån. Vad är det man brukar säga, "Peace by superior power"?
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.