• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vett och etikett i forum

Fred?

Raskesven; sa:
Ps. Såg nu Tigertämjarens inlägg med blommor, och instämmer helt. Jag kan lägga "hard feelings" bakom mig, och hoppas övriga också gör det. Glad Påsk, nu sticker jag till Unden och drar en storröding:) Ds.
[Ändrat av Raskesven 2004-04-07 kl 13:43]

Jag lägger mer än gärna detta mörka kapitel bakom mig. Det är svårt att föra diskussioner i skrift, vissa saker framstår inte alls som man menade, och innan man hinner rätta till eventuella misstag så har 100-tals personer läst inlägget och dragit oönskade slutsatser.

Nu drar jag till Tiveden och filosoferar ett par dagar. Glad påsk allihopa.

...Johan...


Just det ja, vi skulle ju dra ett streck i debatten. Det följer nedan.
 
Nu tycker ju jag att jd hade alldeles rätt och inte skulle behöva bett om ursäkt, han var dessutom taktfull nog att inte peka ut någon vid namn. De som kände sig träffade ansåg väl själva någonstans att de kanske varit flamsiga i överkant.

Vid tidpunkten då denna tråd började så var även jag hjärtligt trött på halvdåliga internskämt. Fniss och trams är kul upp till en viss mängd, sedan övergår det snabbt till frustrerande tidsslöseri. Hur stor den mängden är är naturligtvis olika från person till person men tydligt är att mer än en tyckte att den mängden med råge var uppnåd. Om någon/några skulle bett om ursäkt så inte var det jd som skulle stått först i den kön.


Leif...
 
bogart; sa:
Nu tycker ju jag att jd hade alldeles rätt och inte skulle behöva bett om ursäkt, han var dessutom taktfull nog att inte peka ut någon vid namn. De som kände sig träffade ansåg väl själva någonstans att de kanske varit flamsiga i överkant.

Så att komma med insiuationer och anklagelser där man inte nämner folk vid namn är OK?

Nä om man har en åsikt om att någon annan gör fel så bör man vara rakryggad nog att stå för det. Att inte säga vilka man avseer är inte taktfullt.

mvh Christian
 
bogart; sa:
Vid tidpunkten då denna tråd började så var även jag hjärtligt trött på halvdåliga internskämt. Fniss och trams är kul upp till en viss mängd, sedan övergår det snabbt till frustrerande tidsslöseri. Hur stor den mängden är är naturligtvis olika från person till person men tydligt är att mer än en tyckte att den mängden med råge var uppnåd.
Jag tar tillbaka mitt ____________ och frågar igen.
1. Hur många trådar har tramsats sönder? Gärna en graf som beskriver den % fördelingen mellan "seriösa" trådar och de som "tramsats" sönder.
2. Hur många anser att detta är ett problem.
Man kan kanske sätta upp en "poll" men då kommer alla inlägg om hur värdelös den är!
Vad beträffar havldåliga internskämt så blir de just halvdåliga för de som inte är interner.
Jag kan inte heller förstå att man inte ser när en tråd har spårat ur? När man ser urspårning, att det uppstår en ny diskussion eller att man är less på internskämt så vet man att det inte är någon ide att följa tråden mer.
Ett annat alternativ är att skriva ett inlägg och peka på dom som tramsar. Men naturligtvis så krävs det mer om man skall göra det än att trycka på rapportera.
Kritik är bra och du kan ju sägat till de som tramsar i stället för att peka med hela kroppen.
Jag vet att jag själv är snabb på det och kommer givetvis att tänka på detta vid framtida inlägg och vara mycket mer seriös.
Glad Påsk! // RJ
 
Ja, det är helt ok att tycka att måttet är rågat utan att peka finger.

Jag tänker inte räkna % eller rita grafer, någon skrev 2 av 30 eller så, och det är ju inte så mycket men av de 30 trådarna valde jag själv ut 4 som jag tyckte verkade intressanta. 2 av trådarna hade ett par relevanta inlägg och de två andra flödade av internskämt. Summan av mina lästa inlägg bestod då till en förkrossande majoritet av bs.

De som hade andra intressen och valde andra trådar fann ev. inga urspårningar alls.

Jd pekade inte på någon, han pekade på problemet. Sen att några kände sig utpekade berodde troligen på att de tillhörde problemet.

Glad påsk.
Leif...
 
tigertamjaren (Gunnar Andersson)>> Denna tråd dör när ingen skriver å jag har inget annat för mig och det blir iaf 10 kottar i korgen ;-)'
bogart (Leif Andersson) >> 2 av 30 blir 6.67% om det kan vara till någon hjälp. Det är inte heller något mått på hur stor rågen är utan bara på din personliga uppfattning om trasiga trådar. Kanske ett mått på din tolerans?
Det finns massor av trådar som innehåller så många tråkiga messersmitinlägg vilka jag inte gillar men eftersom min uppfattning om dessa är fullständigt oviktigt så struntar jag in dessa.
Vad som däremot är vikitgt är alla rapporter Christer får in till utsidan. Där kan man få en uppfattning om hur många som tycker vad? Det är dessa siffror jag efterlyser och dessa kan inte du tillhandahålla. //RJ
 
Detta är vad jag har att sága i ämnet:

1. Ett forum formas och utfylles av dess deltagare. Ett intressant och tilldragande forum kännetecknas sálunda av att det har deltagare med förmága att skapa och utfylla mánga intressanta, lärorika och underhállande trádar. Allt annat ár nonsens. Ett forum som ej uppfyller dessa bas-krav självdör ganska snabbt.

2. Forumets deltagare bör hálla sig till forumets regler. Reglerna upprättas av forumets "ägare". De deltagare som ej anser att dessa regler ár OK, bör i logikens namn upphöra att frekventera forumet.

3. De deltagare som bryter mot forumets regler bör av moderator anmodas att sluta upp med detta.

4. De deltagare som efter upprepade anmodningar fortsätter att bryta mot forumets regler, bör utestängas. Beslut härom fattas enkom av forumets ägare.

5. Det áligger sálunda icke forumets övriga deltagare att i sjálvutnämd roll som kontrollant eller dömande instans bedöma vem eller vilka som bör skriva, samt hur dessa bör skriva. Snarare ár detta ett brott mot en av forumets regler, dvs att forumets deltagare ej bör komentera andra deltagare.


6. Börjar ett forum kontrolleras av självutnämda moderatorer och poliser, med ständiga ásikter om övriga deltagares förmága resp. oförmága att deltaga pá just DERAS villkor, blir det snabbt ett dött och ointresant forum (se punkt 1.).


Personligen har jag mer án en gáng vart pá väg att kommentera folks inlägg jag ansett vara knasiga, men i princip alltid rederat ut det innan jag sänt iväg det, eftersom jag, (trádurspárare, inbördes beundrare, flamsare och dálig skämtare), anser att det som förstör ett forum mer än nágot annat (min egna negativa och ovan citerade egenskaper inkluderade) är magsura komentarer om övriga kollegors kvaliteter.

Glad Pásk framför allt: Simma lugnt!

Mats
 
>Det är inte heller något mått på hur stor rågen är utan bara på din
>personliga uppfattning om trasiga trådar.
>Kanske ett mått på din tolerans?

Helt rätt, och då jag är ooooerhört tolerant så suckade jag i tysthet och gjorde ingenting. Att jag alls hoppade in här berodde enbart på att Jd närmast krävdes på en ursäkt. Det var det absurda i det som jag reagerade på.

Leif...
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.