• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vett och etikett i forum

Med viss risk att spåra ur från ämnet

funderar bara högt på om det är läge att kanske lägga in funktionen "privata meddelanden" för varje användare här på Utsidan. Där vi kan skicka just små meddelande till varandra så slipper dessa finnas bland trådarna ( i större utsträckning i alla fall, jag tycker iof att det ä rätt trevligt när det hejjas i bland trådarna för folk har en tendens att bara titta på sina fötter när de möts).

Som sagt bara en tanke..

=)
 
Re: Med viss risk att spåra ur från ämnet

bash; sa:
funderar bara högt på om det är läge att kanske lägga in funktionen "privata meddelanden" för varje användare här på Utsidan. Där vi kan skicka just små meddelande till varandra

Men kallas inte detta mail? Det fungerar ju redan idag.
 
Re: Re: Med viss risk att spåra ur från ämnet

nermander; sa:
"Ska det vara så här så slutar jag" har jag sett folk skriva ofta. De flesta andra deltagare brukar bli lättade när de slutar och det aktuella forumet dör absolut inte.
Har du också funderat på att lägga av? Det är som ingen ide för då vet man inte vem som drar en lättnadens suck? Du kan ju höra efter om du får jobba som assistant-moderator!
chralm; sa:
Men kallas inte detta mail? Det fungerar ju redan idag.
Mail är inte riktigt samma sak. Nu sitter jag vid en dator i Umeå och kan inte komma åt min mail utan en massa inställningar i någon annans eposthanterare. Det är dessutom inte alla som fixar det.

Jag är med i ett annat webb baserat forum med alla de funktioner som finns här och en drös som inte finns här. Inlägg stuvas om under nya rubriker, låses, flyttas och slägns ut för att självdö av en hord av moderatorer som alltid har rätt i sina åsikter om vart allt och alla hör hemma! // RJ
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Med viss risk att spåra ur från ämnet

walk_alone; sa:
Inlägg stuvas om under nya rubriker, låses, flyttas och slägns ut för att självdö av en hord av moderatorer som alltid har rätt i sina åsikter om vart allt och alla hör hemma! // RJ

Låter ju bra - inte.

Om någon börjar flytta omkring på inläggen så kommer det med allra största sannolikhet att innebära att kvar blir det några "entusiaster" (läs moderatorer/administratörer) och troligen kommer debattörerna att sluta skriva. Men det är klart att ingen kommer att störa sig sen eftersom det inte kommer att finnas något kvar att störa sig på.
 
Det känns inte som vi kommer längre.. Jag tycker att allt är sagt i den här tråden flera gånger och jag lämnar den härmed att självdö, med eller utan min fortsatta medverkan!
 
Re: Re: Med viss risk att spåra ur från ämnet

chralm; sa:
bash; sa:
funderar bara högt på om det är läge att kanske lägga in funktionen "privata meddelanden" för varje användare här på Utsidan. Där vi kan skicka just små meddelande till varandra

Men kallas inte detta mail? Det fungerar ju redan idag.

Jo det gör det väl igentligen men min tanke var väl att när jag uppdaterat tex då forumet efter nya inlägg så gör även "privata meddelanden det".
Så om någon vill säga hej eller god morgoion eller vad det nu må vara så är det för mig att klicka upp ikonen och få meddelandet.

Det här är väl mest för mindre meddelande då längre går via mail.

Det vara bara en tanke.
 
-Patric-; sa:
Det känns inte som vi kommer längre.. Jag tycker att allt är sagt i den här tråden flera gånger och jag lämnar den härmed att självdö, med eller utan min fortsatta medverkan!

Ja, tråden känns uttömd nu. Jag hoppas att den inte skapat någon permanent fiendskap, utan istället lett förståelse för hur andra resonerar. Lite uppskruvad ton och svartvita argument ingår i retorikens konst.

(Undrar om tråden lever vidare en vecka genom inlägg liknande dessa?)
 
Om konsten att göra en höna av en fjäder

Raskesven; sa:
Tycker hela tråden är B-S, i synnerhet som du, trådstartaren jd, själv glatt deltagit i diverse "oseriösa" urspårningar. Exempelvis i trådarna om "Tältproblem", "Superpryl","Pannlampa..UL vs. Effekt (ub?)", så framgår att det inte sopats rent framför din egen dörr innan anklagelserna om de "5-6 personerna" la sordin på diskussionerna. Eller vad säger du jd, är inläggen från dig i de nämnda trådarna att betrakta som urspårningar? Här är länkarna så blir det lätt att kolla:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25490&pagenumber=3
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24925&pagenumber=2
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23603&pagenumber=1
Innan jag svarar på ett inlägg försöker jag genom att tolka hur trådstartaren uttryckt sig avgöra om han/hon vill ha seriösa svar, om tråden startades mer på skoj eller kanske bara för att man vill ha allmänna synpunkter kring ett visst ämne. Tråden "tältproblem" tolkade jag inte som direkt seriös, och när trådstartaren dessutom hänger på så gjorde jag ett inlägg som jag tyckte var lite halvfyndigt.
Som svar på ditt andra exempel citerar jag mig själv från mitt inlägg som startade denna tråden: "Min personliga åsikt är alltså att lite ironi mm förgyller diskusionerna, om det bara på något sätt har med ursprungsfrågan att göra."
Det tredje exemplet, se mitt svar på exempel 2.
Sammanfattningsvis: nej, jag anser inte att något av mina inlägg är urspårningar. För exempel på urspårning, se slutet på tråden "diskusionsforumet".

Raskesven; sa:
Därmed inte sagt att man inte kan dra igång en tråd och diskutera "vett och etikett", men att göra det på ett för andra personer insinuant sätt och komma med halvkvädna visor om vilka som åsyftas, tycker jag är skrutt.

Jag blir jag irriterad och tycker det är obehagligt när en trådstartare vräker ur sig insinuanta anklagelser om anonyma "5-6 personer som sabbar många trådar", i synnerhet när trådstartaren själv inte är fläckfri.

Om man tycker att jag "vräkt ur mig insinuanta anklagelser" så kan man inte var van vid att få kritik. Jag har redan bett om ursäkt för den olyckliga formuleringen och även medgett att det inte är så många trådas som sabbas som jag fått för mig. Men än en gång, förlåt så mycket.
De 5-6 personerna jag syftade på är: Patric (f.d FJS ?), Malindo, tigertamjaren, sachsaren, raskesven och Håkan K. Slut på halvkvädna(?) visor om vilka som åsyftas.
Jag har också skrivit att det även är de personerna som oftast kommer med roliga kommentarer som förgyller Utsidans forum till det bättre, men när det övergår till snack som bara dessa personer kan relatera till så blir det mindre kul. Naturligtvis föredrar jag en och annan urspårning framför att dessa personer drar ned på sin forummedverkan.

Den som har tolkat mitt första inlägg som att jag inte vill ha några som helst roliga kommentarer har tolkat helt fel!

Tycker ...Johan...
 
Re: Re: Re: Re: Med viss risk att spåra ur från ämnet

avslutad210712; sa:
Om någon börjar flytta omkring på inläggen så kommer det med allra största sannolikhet att innebära att kvar blir det några "entusiaster" (läs moderatorer/administratörer) och troligen kommer debattörerna att sluta skriva. Men det är klart att ingen kommer att störa sig sen eftersom det inte kommer att finnas något kvar att störa sig på.

Alltså, är det fel att en tråd i Friluftsmat som handlar om kök flyttas till Kök och brännare?

Det verkar som om många inte har greppat VARFÖR man har olika forum.

ABC-klubbens första "BBS" var ett system där folk helt enkelt laddade upp textfiler som andra kunde ladda ner och läsa. Efter ett tag blev det så många textfiler att det inte blev överskådligt så man började dela upp dem i mappar. Det är där kärnan ligger: Ett diskussonsforum är uppdelat i olika kategorier så att den som läser i forumet enkelt kan välja vad han/hon vill läsa genom att bara läsa i de kategorier som avhandlar sånt han/hon tycker är intressant.

Tyvärr är många forum fel uppbyggda. Det vettigaste är att de det hela som att man kategoriserar inläggen. Ett inlägg som handlar om kök och matlagning kan då kategoriserar Kök och brännare och Friluftsmat. De som då är intresserade av Kök och brännare eller Friluftsmat kommer att få läsa inlägget, men de som bara är intresserade av Dykning slipper läsa det.
 
Gott folk, min absoluta uppfattning är (liksom tidigare har uttryckts) att vi borde dra streck i debatten här. Ståndpunkterna är klarlagda, frågorna (om nu sådana fanns) är besvarade. Vi har här möjlighet att som vuxna mäniskor reflektera över sakernas tillstånd och ta EGNA beslut, utan ingripande från högre makter (/moderatorer). Vill dessa ändå ingripa är det deras fulla rätt. Vi sluter alltså fred och ser framtiden an med ny tillförsikt!

cpic406333eb358b8.jpg


Glad påsk!

/ G
 
Re: Om konsten att göra en höna av en fjäder

jd; sa:
.....
Sammanfattningsvis: nej, jag anser inte att något av mina inlägg är urspårningar. För exempel på urspårning, se slutet på tråden "diskusionsforumet".
Då är det en god sak att det inte är dina subjektiva uppfattningar som avgör vad som är urspårningar och skitsnack.

Om man tycker att jag "vräkt ur mig insinuanta anklagelser" så kan man inte var van vid att få kritik. Jag har redan bett om ursäkt för den olyckliga formuleringen och även medgett att det inte är så många trådas som sabbas som jag fått för mig. Men än en gång, förlåt så mycket.
De 5-6 personerna jag syftade på är: Patric (f.d FJS ?), Malindo, tigertamjaren, sachsaren, raskesven och Håkan K. Slut på halvkvädna(?) visor om vilka som åsyftas.
Jag har också skrivit att det även är de personerna som oftast kommer med roliga kommentarer som förgyller Utsidans forum till det bättre, men när det övergår till snack som bara dessa personer kan relatera till så blir det mindre kul. Naturligtvis föredrar jag en och annan urspårning framför att dessa personer drar ned på sin forummedverkan.

Den som har tolkat mitt första inlägg som att jag inte vill ha några som helst roliga kommentarer har tolkat helt fel!

Tycker ...Johan...
Mig kan du kritisera, om jag vet att det är just mig du kritiserar. Nu mynnade dina insinuationer ut i att en person, walk_alone, tog åt sig och tog illa vid sig, trots att du tydligen inte åsyftat honom. Och en person som du tydligen åsyftade, malindo, deltog inte ens i diskussionsforumtråden.

Nu ser jag att du ber om ursäkt. Det framgick inte klart av din formulering att "uttrycket 5-6 personer var en olycklig formulering". Den accepteras dock såklart.

Avslutningsvis förstår jag din generella synpunkt, dvs. att forumet inte ska vara en privat diskussionsklubb. Jag vände mig mot det sätt du lade upp kritiken.

Raskesven

Ps. Såg nu Tigertämjarens inlägg med blommor, och instämmer helt. Jag kan lägga "hard feelings" bakom mig, och hoppas övriga också gör det. Glad Påsk, nu sticker jag till Unden och drar en storröding:) Ds.
[Ändrat av Raskesven 2004-04-07 kl 13:43]
 
Apropå Forum och hur BBS:er fungerade

En svaghet med forum av den typen som Utsidan har är att man inte stödjer att man som medlem är medlem i olika forum. Om så vore fallet skulle man kunna markera de forum som man är intresserad av och sen inte ens se de andra.

Som det är nu är det nog många som använder Läs Nya, och sen hoppar in om de ser en intressant rubrik. Då blir kopplingen till forum mindre tydlig tycker jag.

mvh Christian
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.