Vattentät packpåse till Marmot Atom och Alpkit PD400

Jag ska fixa ett par vattentäta packpåsar till båda sovsäckarna. Är det någon som vet hur stora/små packpåsar jag behöver för att inte behöva slita mig blå och samtidigt inte ha onödigt stora påsar.

Säckar:
Marmot Atom
Alpkit PipeDream 400

Borde väl funka bra att mäta volymen på dina kompressionspåsar och sen ha lite marginal för förslutning och det faktum att du kanske inte lyckas knöla ihop sovsäckarna lika bra. Eller chansa och köp på öppet köp och lämna tillbaka om det inte funkar.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har en Sea-To-Summit 8-liter med rullstängning som jag använder till min WM SummerLite. Funkar jättebra och det finns lite marginal också. Din Marmot Atom borde vara i ungefär samma storlek.

//Björn

I know men jag har 4 mil hem och kanske kommer ifrån jobbet lite tidigare idag, därav frågan.

Edit: tack för svaret ovan!

Borde väl funka bra att mäta volymen på dina kompressionspåsar och sen ha lite marginal för förslutning och det faktum att du kanske inte lyckas knöla ihop sovsäckarna lika bra. Eller chansa och köp på öppet köp och lämna tillbaka om det inte funkar.

Got it! Det blir nog två 8-liter då Alpkit-säcken är lite större. Då blir kanske båda enkla att packa och man kan ju rulla ihop så mycket man vill sen om det ska vara tokkomprimerat. Tack för svaren.

Jag kör med en 7-liters Granite Gear Air Vent Drybloc till min WM Summerlite.
Den har en fördel med att den har eVent membran i botten. Genom detta kan man pressa ut luft även om den är vattentät. Den går alltså att komprimera mera än vanliga rullstängningspåsar. Har man ont om plats så är den kanon.

Jag har även en sea-to-summit påse på 8-liter som jag använder när jag paddlar. Då har jag inte samma krav på minimal packning.

//Peter

Kör med flera Sea-To-Summit, en stor, tror det är 13 L till mitt Thermarest, har lyckats glömma orginal packpåsen uppe i Abisko-Riksgränsen förra året. Den nya packpåsen går inte att försluta helt utan är öppen neråt men inget problem då liggunderlaget sitter på ryggans sida. Sedan ett par till mindre packpåsar för kläder och förstärkningsplagg som brukar vara svåra att komprimera, och hålla sig komprimerade i ryggan.

Den stora Sea-To-Summit påsen tjänstgör även som huvudkudde stoppad med kläder, kanske ett tipps till någon...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips