Vattentät kompakt digitalkamera

Är det någon som kan tipsa om en bra prisvärd kompakt digitalkamera som är smidig, robust och vattentät? Vill slippa känna oron för att tappa kameran från kajaken eller förstöra den genom svett och regn.

Glad hälsning från en som tröttnat på påsar

Har sedan en tid en Olympus mju 1030 som jag är riktigt nöjd med. Stryktålig, fixar vatten och ger ett gediget intryck.

Jag skulle vänta tills Panasonic FT1 är på väg att ersättas (gissningsvis nästa vår) och slå till när priset hamnar under 2000-3000 kr. Den verkar vara en av de bästa hittills, vilket också stöds av Lars testlänk. Canons kamera verkar också fin men är för klumpig. Olympus får ofta kritik för sin dåliga bildkvalitet och långsamhet.

Senast ändrad:
Var ett par tester

i ett par svenska foto/tekniktidningar nu i sommar. En av tidningarna var Foto om jag minns rätt.

Kommer inte ihåg resultatet.

Thure

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Jag skulle vänta tills Panasonic FT1 är på väg att ersättas (gissningsvis nästa vår) och slå till när priset hamnar under 2000-3000 kr. Den verkar vara en av de bästa hittills, vilket också stöds av Lars testlänk. Canons kamera verkar också fin men är för klumpig. Olympus får ofta kritik för sin dåliga bildkvalitet och långsamhet.

Om du vill ha din Panasonic FT1 i saltvatten ska du nog läsa det här innan du köper en dylik:
http://www.kajak.nu/2009/08/panasonic-lumix-ft-1-tal-inte-saltvatten/

salgo60

Avstängd
Kondensproblem

Har en Panasonic DMC-FT1 som jag använde under bl.a. 3 veckors paddling i somras utan att skölja av den och jag är mycket nöjd med kameran. Det problem som uppstod var kondens på linsen. Tror att om jag "vädrat/låtit den torkat ut" någon gång då och då så skulle detta problem kunnat minimeras ( har ej uppstått sedan dess vid andra paddlingar)

Video
http://vimeo.com/6068541
Bilder
http://www.flickr.com/photos/salgo/tags/panasonicdmcft1/

Jag valde Fujifilm kameran när jag köpte en ny för ett par månader sen, med samma kritierer som du.

Efter att ha tagit drygt 100 testbilder i varierande förhållande med Pentaxen, Olympusen och Fujifilm-kameran var det lät att se vilken som tog bäst bilder när jag höll i den. Dock saknar den linsskydd, vilket jag tycker är en nackdel.

Mitt tips är att köpa alla kamerorna, testa de och sen lämna tillbaka alla som var sämst. Jag gick till Elgiganten, där var det möjligt att göra så.

I testen i Foto

i somras dubbelnummer 7-8 fick Olympus my 8000 tough bäst betyg. Den har objektivskydd bra bildkvalitet och är vattentät ned till 10 meter. Filmkvaltén däremot ansågs sämre.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips