Vattentät kompakt digitalkamera

Är det någon som kan tipsa om en bra prisvärd kompakt digitalkamera som är smidig, robust och vattentät? Vill slippa känna oron för att tappa kameran från kajaken eller förstöra den genom svett och regn.

Glad hälsning från en som tröttnat på påsar

Har sedan en tid en Olympus mju 1030 som jag är riktigt nöjd med. Stryktålig, fixar vatten och ger ett gediget intryck.

Jag skulle vänta tills Panasonic FT1 är på väg att ersättas (gissningsvis nästa vår) och slå till när priset hamnar under 2000-3000 kr. Den verkar vara en av de bästa hittills, vilket också stöds av Lars testlänk. Canons kamera verkar också fin men är för klumpig. Olympus får ofta kritik för sin dåliga bildkvalitet och långsamhet.

Senast ändrad:
Var ett par tester

i ett par svenska foto/tekniktidningar nu i sommar. En av tidningarna var Foto om jag minns rätt.

Kommer inte ihåg resultatet.

Thure

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Jag skulle vänta tills Panasonic FT1 är på väg att ersättas (gissningsvis nästa vår) och slå till när priset hamnar under 2000-3000 kr. Den verkar vara en av de bästa hittills, vilket också stöds av Lars testlänk. Canons kamera verkar också fin men är för klumpig. Olympus får ofta kritik för sin dåliga bildkvalitet och långsamhet.

Om du vill ha din Panasonic FT1 i saltvatten ska du nog läsa det här innan du köper en dylik:
http://www.kajak.nu/2009/08/panasonic-lumix-ft-1-tal-inte-saltvatten/

Jag valde Fujifilm kameran när jag köpte en ny för ett par månader sen, med samma kritierer som du.

Efter att ha tagit drygt 100 testbilder i varierande förhållande med Pentaxen, Olympusen och Fujifilm-kameran var det lät att se vilken som tog bäst bilder när jag höll i den. Dock saknar den linsskydd, vilket jag tycker är en nackdel.

Mitt tips är att köpa alla kamerorna, testa de och sen lämna tillbaka alla som var sämst. Jag gick till Elgiganten, där var det möjligt att göra så.

I testen i Foto

i somras dubbelnummer 7-8 fick Olympus my 8000 tough bäst betyg. Den har objektivskydd bra bildkvalitet och är vattentät ned till 10 meter. Filmkvaltén däremot ansågs sämre.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips