Vattenrening med PET-flaska

För att inte skräpa ner tråden med samlade fjällvandringstips tar jag det här i en ny tråd.

Det finns tydligen två metoder för att desinficera vatten mha PET-flaska (det är alltså tekniker som tagits fram för bruk i U-länder).

En teknik kräver att man målar halva flaskan svart, eftersom den bygger på att vattnet skall värmas upp till 70 grader i några timmar. (Jag tycker den känns väldigt osäker, hur har man kontroll på om vattnet verkligen har blivit varmt eller inte? och vad gör man en molnig dag?)

Den teknik jag hade läst om bygger på att man mha luftens syre och solens UV-strålning renar vattnet. Man fyller flaskan till 2/3, sätter på korken och skakar om (så man syresätter vattnet) och fyller sen upp och placerar den t.ex. på taket. Sen går det lika bra med lite molnigt väder som med soligt, eftersom UV-ljuset tar sig igenom molnen ganska bra. Flaskorna behöver inte bli varma (lite värme hjälper till, men är inte nödvändigt).
 
Har du några referenser till dessa metoder? Jag tycker att båda verkar mycket skumma.

Att värma vatten till 70 grader under lång tid dödar visserligen endel bakterier och parasiter men absolut inte alla och endel bakterier kan tom växa vid 70 grader. Om tex giardia cystor överlever vid 70 grader vet jag inte.

UV-ljus + syre i normalt soljus har jag inte hört skulle vara bakteriedödande alls. I alla fall så finns de ljusberoende bakterier och alger som kan växa utmärkt med ljus + syre.
 
Det handlar inte om tid när man skall ha ihjäl bakterier, det är viktigare med flera upphettningar istället.. tycker att det låter skumt..
 
Njaa det handlar både om tid och temperatur. Man kan hetta up upprepade ggr, sk kallad Thyndallisering http://www.bmb.leeds.ac.uk/mbiology/ug/ugteach/dental/steril/dsterilphysheattynd.htm Då avdödas levande bakterier, medan vilande bakterier vaknar till, vid upprepad upphettning så avdödas till sist alla bakterier. Men för att detta skall fungera så brukar man koka en kort tid + att det tar tid, man upphettar 1 eller 2 ggr/ dag, så det tar flera dagar. Upphettning till 70 grader under längre tid blir samma som paseurisering. Det dödar alltså av endel växande bakterier men vilande bakterier överlever och vilande cystor kan också överleva.
 
Det här är alltså metoder som tagits fram för U-länder. Det råder ingen tvekan om att det finns bättre metoder, men vad kostar de metoderna? Och vad kräver de för utrustning/energi?

Kokning är inget alternativ då man i dessa länder har stor brist på bränsle.

Det är bara metoden med UV och syre som jag har läst om och jag hittar tyvärr inte länken till sidan (det var nån i Backpacking Light som skrev om att de samlar in PET-flaskor för att skicka till U-länder och då var det nån som postade länken).

Det jag hittade om den andra var denna:
http://www.groept.be/T/interview/oktober2002/121_13_aerts.htm

Här hittade jag lite info om Sol-Air-metoden (som den tydligen kallas). Står en bit ner på sidan:
http://www.millennium-ark.net/News_Files/Water/Water_FAQs2.html
 
rening av vatten

Lättast att rena vatten är genom att Sol destillera. Man sätter en slang i korken på flaskan och låter det avdunstande vattnet stiga upp i slangen och låta det droppa ner i en annan behållare. Sedan är det klart att dricka, nackdelen är att det tar tid och det måste var relativt soligt.
 
Re: rening av vatten

Qvarna; sa:
Lättast att rena vatten är genom att Sol destillera. Man sätter en slang i korken på flaskan och låter det avdunstande vattnet stiga upp i slangen och låta det droppa ner i en annan behållare. Sedan är det klart att dricka, nackdelen är att det tar tid och det måste var relativt soligt.
Är det något du praktiserat i tillämplig omfattning?
 
Vattenrening med UV ljus

Det finns bra info om detta med referenser pa WHOs hemsida:

http://www.who.int/water_sanitation_health/dwq/wsh0207/en/index4.html

Pa flik 5 (heat and uv radiation) och rubrik 3 ( solar treatment and combined thermal effects) finns svar och hur effektiv metoden ar. Bra artikel for ovrigt.

Vad jag forstar sa forstor UV ljuset sjalva DNA helixen, sa att bakterierna inte kan bli fler, och sjalva hettan ca 60 grader avdodar de flesta bakterier. Helst ska vattnet ha fatt sedimentera och vara sa klart som mojligt i PET flaskan och ligga minst en timme och upp till 6 timmar.

halsar
Ase
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...