Testa kyleffekten

Nu när det är varmt ute lärde jag mig häromdan att det är vid sånt här väder man skall testa och förstå varför det är viktigt att hålla sig torr när det är kallt.

Många verkar skeptiska när man säger att det är avdunstningen som "stjäl" värme och försöker med en massa skumma pseodu-förklaringar.

Igår skulle jag till optikern efter jobbet och min bil stod alltså hela dagen i solen på parkeringen vid jobbet (jag har ingen AC.... och åker alltså kollektivt i normala fall). När jag på eftermiddagen skulle åka från jobbet till optikern så var det lindrigt sagt varmt i bilen. I baksätet låg en halvfull kvarglömd PET-flaska med vatten i (sen vi åkte hem från landet i helgen). Det vattnet var ju inte direkt kallt eftersom flaskan låg i solen. Men eftersom jag VET hur avkylningseffekten fungerar så visste jag att det blir kallt och skönt om jag baddar mig på armar, ben och i ansiktet med det varma vattnet. Och det stämde.

Och om man nu använder nästan 50-gradigt vatten till detta så kan avskriva de flesta psudo-teorier som folk har. Om vattnet är varmare än kroppen så kan man ju inte försöka med nåt om att "det blir en temperaturutjämning" eller "vattnet leder värme bättre än luften". Vattnet är ju varmare än både huden och luften och om det skulle leda värme nånstans så skulle det ju i såna fall bli TILL huden. Men så blir det alltså inte.
 
Ett beprövat gammalt knep är ju att kyla öl genom att linda in flaskan i en blöt trasa och ställa den i solen. Blir väl gissningsvis runt 15 grader efter nån timme.
 
Pseudoteorier

Kom bara att tänka på hur mycket kallare många tror samma temperatur är beroende på luftfuktigheten, och att det hetaste kaffet kokas på björkved. Det finns en kul länk, http://fraser.cc/, om man vil leta vidare på "Bad Science". Men folk kan alldeles för lite, det är sant.
Mikael
 
ett annat enkelt exempel är ju bastun, en torrbastu är 120grader inte så farligt, men såfort man häller på vatten så blir 90-95grader rätt tungt, dvs, vatten leder värme bättre
 
nermander; sa:
Om vattnet är varmare än kroppen så kan man ju inte försöka med nåt om att "det blir en temperaturutjämning" eller "vattnet leder värme bättre än luften". Vattnet är ju varmare än både huden och luften och om det skulle leda värme nånstans så skulle det ju i såna fall bli TILL huden. Men så blir det alltså inte.

Alldeles riktigt.
Men det betyder ju inte att inte temperaturutjämningen *dessutom* går snabbare i fuktig luft (eller i extremfall vatten) än i torr.
 
Vatten, vatten.

Om man tittar på vatten så har det väldigt roliga egenskaper:
T e x så kan vatten gå direkt ifrån fast form till ånga (det är ju så isen blir tjockare, fast det visste ni ju redan) Och vad jag vet så är vattnet ensamt om det. Energin som går åt för vattnet att förångas är så stor att det "tas" energi ifrån andra sidan, lite enkelt förklarat. Därför blir ölburken kallare med en våt trasa runt sig, eller köttet håller sig länge invirat i blött tidningspapper när det är varmt ute.
Visst är det häftigt med tanke på att allt är en slump;)
Ha en bra sommar!

Pierre
 
Sublimerar

gör alla fasta ämnen, under trippelpunkten. Helium undantaget. Vardagliga exempel är koldioxid(kolsyresnö) kamfer och sublimat (HgCl2). Förutom snö alltså, vatten är ju inte fast fas men nu är jag petig. Vatten är dock en ovanlig vätska på andra sätt.

Mikael
 
nermander; sa:
Nu när det är varmt ute lärde jag mig häromdan att det är vid sånt här väder man skall testa och förstå varför det är viktigt att hålla sig torr när det är kallt.

Många verkar skeptiska när man säger att det är avdunstningen som "stjäl" värme och försöker med en massa skumma pseodu-förklaringar.

Igår skulle jag till optikern efter jobbet och min bil stod alltså hela dagen i solen på parkeringen vid jobbet (jag har ingen AC.... och åker alltså kollektivt i normala fall). När jag på eftermiddagen skulle åka från jobbet till optikern så var det lindrigt sagt varmt i bilen. I baksätet låg en halvfull kvarglömd PET-flaska med vatten i (sen vi åkte hem från landet i helgen). Det vattnet var ju inte direkt kallt eftersom flaskan låg i solen. Men eftersom jag VET hur avkylningseffekten fungerar så visste jag att det blir kallt och skönt om jag baddar mig på armar, ben och i ansiktet med det varma vattnet. Och det stämde.

Och om man nu använder nästan 50-gradigt vatten till detta så kan avskriva de flesta psudo-teorier som folk har. Om vattnet är varmare än kroppen så kan man ju inte försöka med nåt om att "det blir en temperaturutjämning" eller "vattnet leder värme bättre än luften". Vattnet är ju varmare än både huden och luften och om det skulle leda värme nånstans så skulle det ju i såna fall bli TILL huden. Men så blir det alltså inte.
Nej, nej här kan ingenting avskrivas. Det är knappast någon pseudoteori att vatten leder värme bättre än luft.

Det stämmer att du kyls av för att avdunstningen tar med sig värme från din kropp. Men det förutsätter så vitt jag kan förstå att omgivningen är kallare än din kropp. Din kropp håller ca. 37 grader celcius. Du baddar på 50-gradigt vatten och börjar avkylas. Ja, luften omkring dig var väl inte varmare än 37 grader? Vatten leder värme bättre än luft, så avkylningen av din kropp påskyndades så fort det 50 gradiga vattnet du baddade på fått en temperatur som låg mellan 37 grader och omgivningens lägre temperatur. Det stämmer ju precis med "avdunstningsteorin", dvs. där finns väl ingen motsättning????

6 grader varmt, vindstilla och torr luft känns inte lika kallt som 6 grader varmt, vindstilla och fuktig luft, vilket vi upplever som rått just för att vatten leder bort värme från kroppen mer effektivt än vad luft gör. Och det är ju samma sak med den ovan nämnda bastun, fast omvänt. 95 grader i en torrbastu känns inte så varmt men 95 grader i en våtbastu känns hetare, just för att vatten då leder in värme till kroppen mer effektivt än vad luft gör.
 
Raskesven; sa:
Nej, nej här kan ingenting avskrivas. Det är knappast någon pseudoteori att vatten leder värme bättre än luft.

Nej, men det är en pseudoteori att det är därför man fryser när man blir blöt. Om det var det som var orsaken skulle ju inte varmt vatten kyla, men det gör det ju. Ska jag vara ärlig har jag inte testat hur pass bra varmt vatten kyler i bastun, nästa gång jag bastar ska jag ta med en flaska varmvatten in i bastun och testa.
 
Raskesven; sa:
6 grader varmt, vindstilla och torr luft känns inte lika kallt som 6 grader varmt, vindstilla och fuktig luft, vilket vi upplever som rått just för att vatten leder bort värme från kroppen mer effektivt än vad luft gör.

Men om vi blöter huden blir det tvärtom. Blöt hud och torr luft, då kyls huden mer än med blöt hud och fuktig luft eftersom avdunstningen blir högre.

Jag brukar uppleva det på jobbet, ibland jobbar jag i ett rum där luftfuktigheten är 65% och temperaturen 20 grader. När jag kommer ut från det rummet (till korridoren, där det oftast är varmare än 20 grader) så fryser jag på grund av all fukt som dunstar från kläderna. Så länge jag är i det fuktiga rummet så känns det inget kallt, trots att kläderna är fuktiga där (däremot känns det tvärtom kvavt och klibbigt).
 
nermander; sa:
Men om vi blöter huden blir det tvärtom. Blöt hud och torr luft, då kyls huden mer än med blöt hud och fuktig luft eftersom avdunstningen blir högre.

Jag brukar uppleva det på jobbet, ibland jobbar jag i ett rum där luftfuktigheten är 65% och temperaturen 20 grader. När jag kommer ut från det rummet (till korridoren, där det oftast är varmare än 20 grader) så fryser jag på grund av all fukt som dunstar från kläderna. Så länge jag är i det fuktiga rummet så känns det inget kallt, trots att kläderna är fuktiga där (däremot känns det tvärtom kvavt och klibbigt).

om du tar aceton på huden så blir den kallare även om både acetonen och lufton var varmare än huden. det beror på den så kallade fysiken (acetonexemplet kommer från nationella provet i FysikA 00eller 01:) det beror på att det krävs mycket mer energi för ett fasbyte(fast-vätska-gas) än vad det krävs för att höja temperaturen i den aktuella fasen, och ditt fall så tar vattnet din energi för att omvandla vätskan till gas. hoppas jag inte rörde till det för mycket nu :p

jag fick full poäng på den frågan på provet :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
Nyman kyleffekten Överlevnad 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.