Vart tog varumärket "Caravan" vägen?

Sâklart!

Tack för upplysningen och för ett bra nytt ord!

Att leka med spràket och att ständigt hitta pà nya lustiga ord var nâgot jags sjálv trivdes med sà lánge jag bodde i Sverige.. ska vál sága i Stockholm... ; under mina fyra âr i Göteborg slutade jag snabbt med det dà invànarna dár inte riktigt verkade förstâ charmen med denna företeelse (ej heller orden) utan enbart ansâg att man var en kaxig typ, samt därpâ genast fórsökte övertyga en om att Göteborg trots allt var mycket goare án "baksidan".

Spanjorerna verkar heller inte ha upptäckt detta lustiga tidsfördriv, utan spanskan är rátt statiskt; att lása 1500-tals -spanska i original (t.ex Cervantes) skiljer sig faktiskt ganska lite frân dagens spanska.

Under mitt 1 1/2 âr i Lönsboda förstod varken jag eller de vad den andra sade. Kanske fickla har en helt annan betydelse pà Göinska? Chansen finns.

Mvh /Mats
[Ändrat av malindo 2002-12-02 kl 17:20]
 
Mysteriet löst

Hofvander; sa:
Caravan ägs av Ajungilak, som i sin tur är köpta av Mammut.
Svenska agenten Sporthaus Moxter i Ö-sund är det som har hand om det. 063-556666

Ah, lysande! Tusen tack för hjälpen allihopa, nu när detta mysterium har löst sig kommer jag att kunna sova gott om nätterna igen ! :)
 
Bumpar den här gamla tråden för att komplettera med lite information då jag hittade några sidor från en gammal Caravan katalog i en pärm. Då jag inte har hela katalogen har jag svårt att avgöra från vilket år den är, men i texten hittar jag ref till nyheter i 1979-års kollektion och tältprovningsexpeditioner genomförda 1978 så gissar att sidorna är från 1979? Allt för framtida trådarkeologer.

Mycket riktigt så var Bo Hilleberg knuten till Caravan och var med och utvecklade deras tältprogram. Själv köpte jag ett Caravan Keb3 i mitten av 1980-talet som mitt första egna tält, ett tält som varit med på många utflykter, vandringar och senare familjetältning. Fortfarande helt med undatag för innertältets golv där PU-beläggningen nöttes bort och släppte alldeles för tidigt.

Här ett citat från katalogen:

” Bo Hilleberg är en av Sveriges mest erfarna och framstående tältdesigners. Under otaliga sommar- och vinternätter i de svenska fjällen och skogarna har han provat de flesta tält, som idag finns på den svenska marknaden.
Efter några års experiment med olika tältmodeller presenterade Bosse för fyra år sedan sitt Keb-tält på marknaden. Keb-tältet blev mycket uppskattat, i synnerhet bland rutinerade fjällvandrare som länge letar efter ett säkert och komfortabelt-året-runt-tält.
För två år sedan knöts Bo Hilleberg till Nordiska Fjäder Fritid AB och idag är han ansvarig för både tältprogrammet och vårt nya ryggsäcksprogram, som utvecklats tillsammans med Camp Trails.
Här ger han själv sina synpunkter på årets nya tältkollektion."

Därefter följer text och bilder på tälten, designen och vad som är nytt i årets Caravan katalog på flera sidor. Några punkter (många av dessa designpunkter känner vi väl igen även idag):
- Nytt för året är Caravan Nomad, ett två personers tunneltält med dubbla adsider och ingångar, 3 st lika långa bågar i glasfiber.
- Keb och Nomad har kopplade inner- och yttertält som reses samtidigt. Iglu har separat inner- och yttertält som reses var för sig.
- Keb och Iglu är båda ryggåstält med assymetriskt ryggås för högsta höjd vid huvudet när man sätter sig upp.
- Tältstängerna hålls ihop av resårband.
- Yttertält som går ner till marken.
- Keb fick till årets upplaga resårband som kopplar innertält till yttertält istället för som tidigare fasta linor.
- Keb och Nomad hade yttertält i silikoniserad Polyesterväv som inte töjer sig i väta eller bryts ner av solstrålning med 8kg rivstyrka.
 

Bilagor

  • Caravan tält.jpg
    Caravan tält.jpg
    74.9 KB · Visningar: 832
Nordiska fjäder med manufakturer i Danmark och Sverige, Malmö ägde namnet Caravan. Malmöfabriken brann ner och det Svenska bolaget gick i konkurs.
Förutom Friluftsutrustning tillverkade de stoppade dun täcken och kuddar.

go tur
 
och en caravan-dunsäck har jag som är fortsatt varm och go och överlåten till min 32-årige son.
Köpte den 1980,tillsammans med ett Helsport-tält i goretex (som läckte i sömmarna men var stort och fint och lätt (tunnel med GT-absid) och en Camp Trail ramryggsäck och ett sprit Trangiakök inför en luff ut i vida världen.
 
50+ säck

Igår - 2020-05-28 - skänkte jag min Caravan (dubbel dunsäck - Artric de Lux?) till en hemlös. Jag fick den i födelsedagspresent 1968. Den har 52 år på nacken och bjuder fortfarande på god värme.
Det här borde nästan bli ett blogginlägg. :)

/HåkanF
 
Nordiska fjäder med manufakturer i Danmark och Sverige, Malmö ägde namnet Caravan. Malmöfabriken brann ner och det Svenska bolaget gick i konkurs.
Förutom Friluftsutrustning tillverkade de stoppade dun täcken och kuddar.

go tur

Mor och far hade duntäcke och dunkudde, jag hade en dunväst från Caravan tillverkad på NF i Malmö. Jag såg när NF brann ner för jag jobbade i närheten.
 
I min ägo finns en Caravan Carry Combi, nästan 40 år gammal. Funkar fortfarande bra. Tror inte jag använt båda säckarna samtidigt mer än vid ett eller två tillfälllen. Men det har varit bra att ha en syntet- och en dunsäck tillgängliga beroende på aktivitet.

Har även en Caravan Golfer dunväst från samma tid. Funkar fortfarande. Bra rastplagg att lägga i toppen på ryggan.

Själv är jag dryga 50 och inte speciellt trendkänslig - uppenbarligen :)
 
Jag såg en Caravan ryggsäck utan ram (softpack?) på Läkarmissionens loppis idag. Men jag hade glömt kamera hemma (låg på laddning)

Per
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...