PT-timmar, utformning

Som utbildad, och certifierad PT, anser jag att det är oerhört viktigt att en PT tar sin roll seriöst. Ska man hjälpa en klient så gäller det att veta vad man har att jobba med, dvs så behöver man lära känna personen i fråga. Nuläge, målbild, tidsperspektivet och självklart varför personen vill anlita en personlig tränare.
Det finns ganska många frågor att ställa till en person som vill anlita en PT innan man kan ta fram ett program.
Första träffen är alltså ett samtal för att förstå vad målet är. Det kan finnas en skadehistorik, eller annat som man behöver veta innan man kan ta fram ett program.
En seriös PT kan hjälpa personen att nå målet, oavsett om målet är att kunna prestera någonting, exempelvis genomföra en tävling, eller att gå ned eller upp i vikt.

Den utbildningen som jag gick var väldigt omfattande och jag gjorde det av två anledningar:
1. Kunna arbeta som PT
2. Lära mig mer om kropp, träning, kost mm

Nu satsade jag inte helhjärtat på att kunna arbeta som PT, även om jag skaffade ett företag, hemsida mm, och då blir det inga uppdrag. Det var för mycket införsäljning av sig själv, och det orkade jag inte med. Därför har det lite runnit ut i sanden, om man säger så.

Jag skulle kunna ta uppdrag, men företaget är avvecklat. Mina kunskaper är högsta aktuella i alla fall.

Jag nöjer mig nog med att ha genomfört en av branschens bästa utbildningar med riktigt vassa lärare.

Jag ber om ursäkt om detta är trams i denna tråd, men jag ville bara lyfta vikten av att ha en seriös PT.
Nej, det är inte trams alls, men inte riktigt vad jag frågade om. Jag tänkte mer på utformningen av timmen, vem som tar initiativ, om timmen har en plan, ett ämne, etc. etc. etc.

Jag har gått för min nuvarande (och sannolikt sista) PT i två omgångar, dec 21 till april 22 och oktober 22 till maj 23, med lite olika avsikter. Den första utgick från mitt program -- hela första timmen visade jag vad jag gjorde och frågade om jag gjorde rätt, och om det var rätt eller lämpligt program. Den andra var en översyn av det vi kom fram till förra gången plus mycket mer ben. Största nyheten dessa båda omgångar var ett ordentligt styrkeprogram (inte bara smidighet) för ryggen.

Vi slutar den 3 maj. Han fortsätter jobba som PT till juli, sen vidtar semester och pappaledighet. Dårpå börjar han en ny tjänst som enbart fysioterapeut. Jag har svårt att tänka mig att börja hos en ny -- det krävs mycket av en PT, tror jag, för att hitta rätt nivå av utmaningar för en 78-åring, aktiv, men också med många skador, och helt inriktad på hemmaträning (inga maskiner). Och jag har ju en rik repertoar av övningar att ta ifrån.
 
Jag är också utbildad PT och håller helt med Totteman. Det handlar om kommunikation och att kunna känna in vad kunden önskar. Initiativet är ju först hos kunden som önskar hjälp med sin träning men en PT kan inte göra ett optimalt jobb om hen inte har koll på vad kunden vill uppnå och vad kunden har för fysiologiska förutsättningar. Eventuella skador måste förstås redogöras för. Många PT kräver läkarintyg för vissa skador bara för att vara på den säkra sidan.

Det är normalt att utföra vissa tester i början för att få grepp om allt. Sedan är det PTs jobb att planera och utforma träningen så att den fyller sitt syfte. Här måste kunden lita på att tränaren vet vad hen gör. Som du noterat blir det bra om du låter din PT göra sin grej. Och ja, en seriös PT har en plan med varje pass, det ska du kunna få svar på.

En seriös PT har utbildning för att utforma ett personligt program till "vem som helst" men det finns förstås också tränare som bara vill jobba med vissa sorters kunder, t.ex. sådana som satsar på att tävla eller liknande. Det finns också kunder jag inte skulle åta mig att jobba med. Om jag som kund hellre vill ha någon som kollar att jag vet vad jag gör när jag tränar på mitt eget sätt skulle jag vara noga med att berätta det när jag bokar PT. Det är nog vanligare att kunden vill att PT ger nya tips om träningen än tvärtom.
 
Det är normalt att utföra vissa tester i början för att få grepp om allt. Sedan är det PTs jobb att planera och utforma träningen så att den fyller sitt syfte. Här måste kunden lita på att tränaren vet vad hen gör. Som du noterat blir det bra om du låter din PT göra sin grej. Och ja, en seriös PT har en plan med varje pass, det ska du kunna få svar på.

En seriös PT har utbildning för att utforma ett personligt program till "vem som helst" men det finns förstås också tränare som bara vill jobba med vissa sorters kunder, t.ex. sådana som satsar på att tävla eller liknande. Det finns också kunder jag inte skulle åta mig att jobba med. Om jag som kund hellre vill ha någon som kollar att jag vet vad jag gör när jag tränar på mitt eget sätt skulle jag vara noga med att berätta det när jag bokar PT. Det är nog vanligare att kunden vill att PT ger nya tips om träningen än tvärtom.

I det här fallet har det nog blivit en kombination eller ett mellanting av olika modeller.. Genomgående har jag en vecka före träffen rapporterat läget, uppståndna problem och önskemål. Sen får det bli vad det blir. Men nästan aldrig har timmen blivit som ett träningstillfälle.

Första gången PT:n sa att han tänkt ta över hela nästa timme var jag faktiskt lie orolig. Är han så missnöjd med mig? Det engagerade upplägget övertygade mig om motssatsen. När jag sa nåt om detta svarade han att så gick de flesta av hans timmar till. Men jag tror alltså att han trivts med vårtt vanliga upplägg, annars skulle han inte gått med på denna andra omgång, efter ett halvårs uppehåll. Vi har också varit överens om lite glesare träffar denna andra omgång. Jag kräver av mig själv att ha något att komma med varje gång.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasfranz Bästa vätske system för ca 2 timmar terräng löpning? Träning och hälsa 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.