Vart går färden i år? (sommar)

Hej!
Är lite nyfiken vad ni har för planer för året - ni som vandrar i Sverige. Vart ska ni (vilket område), hur länge ska ni vara ute? Vandrar ni ensamna eller i grupp?

Här går turen till Jämtland (sylarna, helags), ca 10-14 dagar. Intre så spektakulärt kanske, men man någon gång får man ju se det området också. *s* Hinner vi gör vi kanske en avstickare mot Lunndörren. (Var där i fjol, men fick avbryta i förtid p g a halt hund....). Vi är två tjejer med var sin hund.

En tur i abisko ca en vecka tillsammans med en kompis..
Och sen siktar jag och pappa på att komma ut några dagar med i tärnafjällen, med ropenbäcken som höjdpunkt..

Sen ska jag troligtvis vandra en sväng i höga kusten, och så blir det nog några helg-vandringar på en natt eller två nu under våren :)

Finnmarksvidda i augusti; lite vandring och mer flugfiske. Sen planerar jag en solotur på ca två veckor i september. Möjligen Sarek eller kanske nånstans i Norge. Under sommaren blir det nog även en del kortare turer i Norrbottens skogsland och fjällnära terräng. Jag har en del kända och okända vatten jag är sugen på att kolla upp..

För tredje gången ska jag kliva av tåget i Katterjåkk och vandra i fjällen väster och sydväst om Abisko. Mina två tidigare vandringar var fullständigt makalösa: första gången ensam och andra gången tillsammans med min livskamrat. Denna gång ska jag ta med mig bästa kompisen. Förmodligen blir denna vandring lite längre än de båda föregående. Vi har i varje fall lagt in några extra dagar.

Mina båda tidigare vandringar i dessa trakter finns att läsa om på följande länk på Utsidan:

http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/972.htm

mvh HåkanF

Aktuellt

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Årets fjällvandring är ännu bara en skiss.
Jag täntke mig att börja i Sunndalsøra, gå genom Dovrefjell till Lesjaskog, vidare genom Reinheimen mot Tafjordfjella och där västerut nånstans.
jag gjorde en tur i dessa trakter, 13 dagar (jag provianterade), och den var mycket lyckad.
Jag väljer givetvis andra varianter denna gång.

Jämtland i repris v.31-32

Jag ska tllbaka till Helags och Sylarna i år då jag fick avbryta färden p.g.a skadad hund förra året...
En veckas vandring och en vecka med fiske och i år får hunden stanna hemma..!
Dessutom 2 månader tidigare än förra turen för att få längre dagar och förhoppningsvis varmare väder.

marmotta; sa:
Årets fjällvandring är ännu bara en skiss.
Jag täntke mig att börja i Sunndalsøra, gå genom Dovrefjell till Lesjaskog, vidare genom Reinheimen mot Tafjordfjella och där västerut nånstans.
jag gjorde en tur i dessa trakter, 13 dagar (jag provianterade), och den var mycket lyckad.
Jag väljer givetvis andra varianter denna gång.

Här föll nånting bort. "Jag gjorde en tur år 2004"
skulle det vara.

Jag kan av olika skäl inte planera långsiktigt för sommaren, så jag tar en liten bit i taget. Det betyder att om det blir en tur så blir det med kort varsel, och med största sannolikhet i Härjedalen/Jämtland.

Någon slags orösad variant runt Helags, Sylarna, Skars och Gåsen vore kul.

Har byggt modern koja i fatmomacke och blir där 2 månader i sommar. Tänker nog vandra lite och fiska i Borgefjäll och hemma kring Marsfjället. Vid nåt tillfälle ensam och lite med pojkarna som är i ålder att lära sig sova i tält.

Bosse

Ej klart än...

.. men något måste det bli... har tre veckors solosemester i sommar som måste användas på nåt sätt... sannolikt min första solovandring... och då får det nog bli nåt område jag kan... förmodligen nåt kring kebområdet... alternativt norge...

Funkar inte mitt knä som det ska efter vätternrundan (brukar vara lite slitet några veckor efter)... så funderar jag på att investera i en kajak... och ta en tur i skärgården...

Thomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips