Vart går färden i år? (sommar)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Först blir det en kortare tur kring Storulvån med flickvän och bekanta. Därefter blir det Vindelfjällen, troligtvis runt Ammarfjället.

Utöver det blir det en hel del helgturer (och förhoppningsvis någon längre till) i Medelpads och Ångermanlands skogar...

Mvh
/Daniel

Abisko väst/sydväst någon vecka med Kay Tiger (hennes första fjällvandring så vi tar det nog ganska lungt med mycket reservtid). Någon rutt eller liknande är inte bestämd, bara området.
Förhoppningsvis följer det med några andra också.

Sen hoppas jag på en hösttur i muddus på 3-4 dagar utöver alla korta turer hemmavid.

Lappland

Årets tur ännu på planeringsstadiet.
Lappland blir det helt klart. Nyfiken på Måndalen och Heukejaure åsså vill jag tillbaka till Tarfala.
Far i slutet på augusti och stannar in i spetember.
Ensamvandrar och sover i stugor.

Har en flygbiljet t.o.r. Kiruna 10 dagar i juli som jag ska hitta på nåt kul med; ta mig ner till Sarek eller snabbaste vägen in mot Keb-fjällen kanske. Fotoutflykt blir det i vilket fall! (jaja jag vet, mina personliga utsläppsrätter kommer att ryka all världens väg, men jag kunde inte motstå erbjudandet att resa upp sambons Eurobonuspoäng..)

Sen blir det en veckas Fotokurs i Grövelsjön med Terje Hellesö i september oxå - spännande!

/Per

Blir ca 1 Vecka uppe i kebnekaise med omnejd,tillsammans med en kompis.
Försöka med några toppturer och lite udda platser.
Bilar dit upp genom Norge, Romsdalen, trollstigen/trollväggen, och sedan ända upp till Narvik.

Allt som allt 10-12 dagar.

Annars några helgvandringar här i dalarna med nån övernattning.
Kanske finns tid över till att ta en tur till stugan i grövelsjön å kolla lite.

Jag ska gå jämtlandstriangeln med stf. Är nybörjare så det blir väl inte så avancerat.
Början av augusti åker jag!!!

Nån sorts plan har jag på att gå vuoggatjålme-ritsem i augusti. Men den är mycket lös och beror på vandringssällskap etc.

Utgångspunkt Kvikkjokk

Mina (våra)planer:
1:Flyga till Stalo,gå till Sårjus,sen tillbaka till Peskijaure mot Vaimok och ned Tarradalen tillbaka till Kvikkjokk.
2:Gå en runda från Kvikkjokk mot Pårek-Lullihavagge-Nåites-upp på Luottolako (och ha ett strålande väder!)-ned i Njåtsos-över Säkok och tillbaka till Kvikkjokk via Pårek.
Eller:
Alt 3:en tur i Kiruna-fjällen,så man kommer till Nallo-Vistas-dalen.
Alt4:Saltoluokta-Pielavalta-Rapaselet-ovan Rapadalen-Salto igen/alt Sitoälvsbron
Två förstnämnda mina huvudmål.Hoppas åtminstone ett par av dessa alternativ blir genomförda.

Re: Utgångspunkt Kvikkjokk

brigas; sa:
Mina (våra)planer:
1:Flyga till Stalo,gå till Sårjus,sen tillbaka till Peskijaure mot Vaimok och ned Tarradalen tillbaka till Kvikkjokk.
2:Gå en runda från Kvikkjokk mot Pårek-Lullihavagge-Nåites-upp på Luottolako (och ha ett strålande väder!)-ned i Njåtsos-över Säkok och tillbaka till Kvikkjokk via Pårek.
Eller:
Alt 3:en tur i Kiruna-fjällen,så man kommer till Nallo-Vistas-dalen.
Alt4:Saltoluokta-Pielavalta-Rapaselet-ovan Rapadalen-Salto igen/alt Sitoälvsbron
Två förstnämnda mina huvudmål.Hoppas åtminstone ett par av dessa alternativ blir genomförda.

Jag blir så avundsjuk!
När jag läste ditt inlägg så undrade jag hur du kunde ha så många dörrar öppna. Sen läste jag din profil och fick reda på att du bor i Jokkmokk. Bor man där kan man ju "passa på" när vädret är gynnsamt. Om man som jag bor i Örebro är det snart dags att boka tågbiljett - 22 timmar innan jag är framme!
Har ni någon ledig lärartjänst där uppe?

HåkanF

Padjelanta!

Padjelantaleden från Ritsem till Kvikkjokk v. 30-31 är min plan. Har länge velat gå i det området, nu ska det bli av! Ska ha god tid på mej, för vilodagar och upptäcktsturer.

Bara jag och lilla tältet! Vill i väg nu, kan vi inte snabbspola tiden???

Hälsn. BM

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips