Vart går färden i år? (sommar)

Kanske ska börja skriva lite i forumen och inte bara läsa...

Den 19 juni bär det av för min son och mig med tåg upp till Gällivare, vi ska vandra Vakkotavare till Nikkaloukta, får se hur det går så tidigt på säsongen. Har man juni-semester så har man, men det är ju ett enkelt sätt att se till att tonårssonen inte dricker sig full på midsommar, jag drar iväg med honom låååångt bort från bebodda trakter! ;-)
 
Lintilla; sa:
Kanske ska börja skriva lite i forumen och inte bara läsa...

Den 19 juni bär det av för min son och mig med tåg upp till Gällivare, vi ska vandra Vakkotavare till Nikkaloukta, får se hur det går så tidigt på säsongen. Har man juni-semester så har man, men det är ju ett enkelt sätt att se till att tonårssonen inte dricker sig full på midsommar, jag drar iväg med honom låååångt bort från bebodda trakter! ;-)

En sån mamma vill jag åxå ha!!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Utgångspunkt Kvikkjokk

swabr; sa:
marmotta; sa:
MAJJEN; sa:
marmotta; sa:
Nu förstår jag varför jag (nästan) aldrig vandrar i svenska fjällen ...

Du går miste om en del...

Som att köpa biljett
(och, hemska tanke, returbiljett??)
flera månader i förväg?

Jag har bilat till fjällvandringar i Norge flera gånger, inte tycker jag det är så himla smidigt...
Tycker det är större flexibilitet att åka tåg, då måste jag ju inte tillbaks till den stationen jag klev av vid. Och inte behöver jag fundera på om bilen får vara ifred på den där parkeringen.
Dessutom anses tågresor belasta miljön mindre än bilresor. (OT, men det var inte jag som började ;))

Hälsn. BM
Lite OT, förstås, men:

Jag har aldrig rest med bil, utom att jag liftat
några gånger. Jag äger ingen bil. Jag har inte ens körkort. Det är tåg och buss som gäller.
Jag har aldrig returbiljett.
 
marmotta; sa:
Årets fjällvandring är ännu bara en skiss.
Jag täntke mig att börja i Sunndalsøra, gå genom Dovrefjell till Lesjaskog, vidare genom Reinheimen mot Tafjordfjella och där västerut nånstans.
jag gjorde en tur i dessa trakter, 13 dagar (jag provianterade), och den var mycket lyckad.
Jag väljer givetvis andra varianter denna gång.

Eftersom folk i allmänhet inte verkar inskränka sig till
sina fjällplaner, kan jag ju även nämna:

juni-juli, flera turer i Pyreneerna, med proviantering mellan, förhoppningsvis tält varje natt.

Om kroppen håller även en septembertur i Alperna,
les Ecrins-le Queyras, kanske av samma improviserade slag
som min tur 2003 (18 dar i Sydalperna).
 
Årets stora resa är ju redan avklarad (Antraktis i mars), men lite ska det väl bli i sommar. Har just bokat lite tåg och sånt för att lufsa runt i trakten Tarralouppal, alkavagge, Stalo i slutet av augusti.

Sen är det ju en fototur till gotska sandön i maj samt en kortare tur till sånfjället i september.

Sen kan det kanske bli en båttur efter norska kusten (behöver ju få in något där man kan ta med kamerautrustningen också).

Christian
 
Kebnekaise

i år blir det nog en tur upp på Kebnekaise troligvis kombinerat med ca en veckas vandring i trakterna runt omkring.

Sedan blir det Grövelsjöfjällen minst en gång i år också som alla andra år... sen får vi se kanske nått mer exotiskt men då måste pengar sparas först.

Någon som ska till Nikkaloukta? passa på att kolla den tur jag gjorde i fjol: http://www.frojdh.org/?p=79
 
hela kungsleden

tja, jag planerar att gå hela kungsleden i ett (för mig) väldigt snabbt tempo. räknar med ungefär två veckor, alltså fyra mil om dagen med några vilodagar. det gäller att packa lätt!

Mikael
 
Förutom en veckas glaciärvandring i Okstindan så blir det väl ett par dagar i Pyrenéerna när jag ändå är där och cyklar. Utöver det så har jag inget planerat även om det förstås kommer att bli en del paddling och kortare vandringar i närområdet.
 
Blev det som ni tänkte?

Hur gick det till slut? Har du skrivit berättelse på annan plats? Lite undrar jag över hunden - vi ska upp ett gäng nu nästa vecka, med en rätt stor jycke, vars enda egentliga gångart är galopp...
Dessutom undrar jag över hur ni fick det i J-fjällen - har själv mest skidat där, men funderar på en lättare (?) tur dit om jag får med mig mindre luttrat cellskap :-o
 
Vandringen blev inte riktigt så som jag hade tänkt mig.
Jag har en "synskada"eller vad man vill kalla det, började gå med gruppen mot sylarna men fick avbryta pga att jag sinkade gruppen.
En kille från stationen fick komma och hämta mig, jag hade tänkt gå tillbaka och boka en tågbiljett hem.
Men fick trevligt ändå. Ska nog inte gå i grupp, vill gå i min egen takt.Men han fixade egen guide åt mig, så det blev runt 3 mil jag gick.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
daniel82 Vart står den här skylten? Fjällvandring 3
skogsmuller Weekend vandring i Norge 21-22 apr. Vart? Fjällvandring 1
emil. Norges Sarek...vart då? Fjällvandring 12
samppa89 Parkera bilen, vart ? Fjällvandring 5
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
tbergman Vart tog Repivagge vägen? Fjällvandring 23
Daro83 Vandring på sommaren, tips på vart man kan åka Fjällvandring 13
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
ErikThorsell Sarek 7 dagar- vart? Fjällvandring 10
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
matze_87 Jämtland med tåg, vart? Fjällvandring 41
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
FSkog vart spendera 4 dagar Fjällvandring 13
Avslutatmedlemskapx Lättvikt vart tog den vägen? Fjällvandring 37
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
karin_h Vart köper man gore-tex sockar? Fjällvandring 6
Jullan Till fjälls med småbarn, men vart? Fjällvandring 2
pjurka Sista veckan i maj - vart? Fjällvandring 7
Svartkjelen Sommaren 2002 - Vart? När? Drömmar? Konkreta planer? Fjällvandring 11
Jätte Micke Vart ligger Kärrkevagge? Fjällvandring 7
i96matgu Vart i Norge skall man vandra? Fjällvandring 12
Vart vandra med mamma? Fjällvandring 6
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.