Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vart går färden i år? (sommar)
- Trådstartare Tranan
- Start datum
avslutad210712
Gäst
En sväng blir till Arjeplogsfjällen vilket är till 99% bestämt redan.
En sväng blir med allra största sannolikhet till Kebnekaise eftersom jag lovat en liten privat grej och som i så fall blir på Kebnekaises topp
Eventuellt en kort vandring i Låktatjåkka-området sent i höst.
En sväng blir med allra största sannolikhet till Kebnekaise eftersom jag lovat en liten privat grej och som i så fall blir på Kebnekaises topp
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Re: Re: Utgångspunkt Kvikkjokk
Seriöst:kolla med Jokkmokks kommun ang lärartjänster 0971-17000 http://www.jokkmokk.se
Annars är det nog så att för att inte sakna "allt annat" så bör du nog ha ett vandrings/friluftsintresse som överskuggar resten ordentligt.
Konstigt nog är det inte massor av folk bosatta här som går i fjällen,vi som gör det är en relativ minoritet.
MAJJEN; sa:brigas; sa:Mina (våra)planer:
1:Flyga till Stalo,gå till Sårjus,sen tillbaka till Peskijaure mot Vaimok och ned Tarradalen tillbaka till Kvikkjokk.
2:Gå en runda från Kvikkjokk mot Pårek-Lullihavagge-Nåites-upp på Luottolako (och ha ett strålande väder!)-ned i Njåtsos-över Säkok och tillbaka till Kvikkjokk via Pårek.
Eller:
Alt 3:en tur i Kiruna-fjällen,så man kommer till Nallo-Vistas-dalen.
Alt4:Saltoluokta-Pielavalta-Rapaselet-ovan Rapadalen-Salto igen/alt Sitoälvsbron
Två förstnämnda mina huvudmål.Hoppas åtminstone ett par av dessa alternativ blir genomförda.
Jag blir så avundsjuk!
När jag läste ditt inlägg så undrade jag hur du kunde ha så många dörrar öppna. Sen läste jag din profil och fick reda på att du bor i Jokkmokk. Bor man där kan man ju "passa på" när vädret är gynnsamt. Om man som jag bor i Örebro är det snart dags att boka tågbiljett - 22 timmar innan jag är framme!
Har ni någon ledig lärartjänst där uppe?
HåkanF
Seriöst:kolla med Jokkmokks kommun ang lärartjänster 0971-17000 http://www.jokkmokk.se
Annars är det nog så att för att inte sakna "allt annat" så bör du nog ha ett vandrings/friluftsintresse som överskuggar resten ordentligt.
Konstigt nog är det inte massor av folk bosatta här som går i fjällen,vi som gör det är en relativ minoritet.
Endera Sarek med pojkvännen eller om det blir så att några kompisar med lite mindre vana vill med, nån annastans. Kanske Jämtlandsfjällen eller Padjelanta.
Funderar, funderar
Det blir nog en korttur på 4-5 dagar runt 6/6 med Grövelsjön som utgångspunkt. Sedan har jag 2 veckor i slutet Juli som skall fyllas med något. Börjar fundera på att ge Sarek en ny chans, Grundstens bok med turbeskrivningar har åkt fram på vardagsrumsbordet i vart fall.
Mmmmm, resandet börjar vid köksbordet.....
Mvh
Peter P.
Det blir nog en korttur på 4-5 dagar runt 6/6 med Grövelsjön som utgångspunkt. Sedan har jag 2 veckor i slutet Juli som skall fyllas med något. Börjar fundera på att ge Sarek en ny chans, Grundstens bok med turbeskrivningar har åkt fram på vardagsrumsbordet i vart fall.
Mmmmm, resandet börjar vid köksbordet.....
Mvh
Peter P.
Sarek igen, solovandring
Tänkte beta av den dal jag planerat att vandra men aldrig kom fram till förra vandringen: Guohpervágge. (avbröt p.g.a. för mycket vatten)
In via Rijtsem - Badjelánndaleden från Vaisaluokta eller Änonjalme till något lämpligt ställe att gå in mot Guohpervágge västerifrån - Guohpervágge - Mikkastugan - Ruohtesvágge - förhoppningsvis upp på Niják - mellan Áhkká och Sjnjuvtjudis - Badjelánndaleden - Änonjalme - Rijtsem. (c:a 10 mil)
Jag tar gärna emot tips på lämpliga insteg mot Guohpervágge västerifrån, ja... andra tips med avseende på den planerade turen också, föresten.
(funderar på att vara lat och ta helikoptern till Kutjaure på vägen in för att få en extra dag inne i Sarek)
Tänkte mig upp i början av augusti.
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
Tänkte beta av den dal jag planerat att vandra men aldrig kom fram till förra vandringen: Guohpervágge. (avbröt p.g.a. för mycket vatten)
In via Rijtsem - Badjelánndaleden från Vaisaluokta eller Änonjalme till något lämpligt ställe att gå in mot Guohpervágge västerifrån - Guohpervágge - Mikkastugan - Ruohtesvágge - förhoppningsvis upp på Niják - mellan Áhkká och Sjnjuvtjudis - Badjelánndaleden - Änonjalme - Rijtsem. (c:a 10 mil)
(funderar på att vara lat och ta helikoptern till Kutjaure på vägen in för att få en extra dag inne i Sarek)
Tänkte mig upp i början av augusti.
)
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
Re: Re: Utgångspunkt Kvikkjokk
Nu förstår jag varför jag (nästan) aldrig vandrar i svenska fjällen ...
MAJJEN; sa:Jag blir så avundsjuk!
När jag läste ditt inlägg så undrade jag hur du kunde ha så många dörrar öppna. Sen läste jag din profil och fick reda på att du bor i Jokkmokk. Bor man där kan man ju "passa på" när vädret är gynnsamt. Om man som jag bor i Örebro är det snart dags att boka tågbiljett - 22 timmar innan jag är framme!
HåkanF
avslutad210712; sa:En sväng blir till Arjeplogsfjällen vilket är till 99% bestämt redan.
Den grejen var inte så svår att gissa om man kan subtrahera fyrsiffriga tal.
Själv jubilerade jag i Jotunheimen 1994.
Tänkte jag rätt?
Re: Re: Re: Utgångspunkt Kvikkjokk
Du går miste om en del...
marmotta; sa:MAJJEN; sa:Jag blir så avundsjuk!
HåkanF
Du går miste om en del...
marmotta; sa:avslutad210712; sa:En sväng blir till Arjeplogsfjällen vilket är till 99% bestämt redan.
Den grejen var inte så svår att gissa om man kan subtrahera fyrsiffriga tal.
Själv jubilerade jag i Jotunheimen 1994.
... och jag i Keb mars 2002. Sämre kan man ha det...
HåkanF
Undra var jag är 2019??
Liknande trådar
- Svar
- 18
- Visningar
- 2 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg