Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt?

Om man ska köpa sig ett förstärkningsplagg för fjällvandring, vilket material ger generellt bäst värme per gram egentligen?
Fleece, ylle eller klassisk fiberpäls?

(Allra bäst är säkert dun, och näst bäst en "täckjacka", men vad är bäst av materialen ovan?)
 
tjocka (ej klia) underställ i ylle. Lite mer ull än "Ullfrotte" som jag tycker blir blött och kallt. "Ulvang" är ett norskt märke som jag är nöjd med. De är ungefär lika tjocka som en tunn fleece tröja. Med två sådana i olika storlekar + en dunjacka är du rustad för fjället året om.
 
Fiberpäls ... tror jag

Helt ovetenskapligt skull jag ranka fleece sist, men skilnaden är inte så stor. Ganska dött lopp mellan fiberpäls och ylle.

Ylle är snyggast och hyffsat billigt (om man hittar något bra på HM, Brothers, eller liknande). Torkar sakta vilket kan medföra hög vikt.

Fiberpäls är det mest okänsliga och det som torkar fortast vilket ger låg vikt. Det är dock svårt att hitta en fiberpäls som sitter bra, de flesta är stora och fladdriga (onödig vikt). Dessutom så strechar inte fiberpäls så bra, vilket ställer krav på passform. Den fiberpälströja jag har (Turima) är mycket luftig och bra, vilket gör att man håller sig torr.

Fleece är det mysigaste när man softar omkring hemma.
 
Fiberpälsen slår som sagt var fleecen med hästlängder eftersom den innehåller mycket mer luft. Fleece är ju egentligen fiberpäls som man klippt bort med mesta av "ullen" från, men det är ju ullen som isolerar.

Min fleecetröja väger 50% mer än min fiberpälströja, men den senare är både större i storleken och värmer bättre.

Ylle må vara bra så länge den är torr, men när den blir fuktig börjar den väga och det kan vara svårt att torka ur fukten.
 
Dun som sagt.

Varför inte satsa på dun som mycket riktigt är överlägset och som dessutom ger en bra huvudkudde om du knölar ned jackan i en lämplig t-shirt eller liknande. Mountain equipment annonserar om en dunjacka på 400 gram vid namn Helium http://www.mountain-equipment.co.uk/duvets-and-jackets/helium.htm

Felet med den jackan är att det inte är med någon huva.

Ull är snyggt och känns mer politiskt korrekt men fiberpäls ger bättre värme per vikt.

Thure
 
Re: Dun som sagt.

thureb; sa:
Varför inte satsa på dun som mycket riktigt är överlägset och som dessutom ger en bra huvudkudde om du knölar ned jackan i en lämplig t-shirt eller liknande. Mountain equipment annonserar om en dunjacka på 400 gram vid namn Helium http://www.mountain-equipment.co.uk/duvets-and-jackets/helium.htm
Den (storlek L) kan f.n. fås tokbilligt från Magic Mountain (ME:s huvudsakliga outletkanal):

http://www.magic-mountain.co.uk/index_files/page0005.htm
 
Jag köpte en JackWolf Skin, men "fusk dun", dvs ngn typ av sovsäcksfyllning är det i den. Funkar riktigt bra, tillskillnad från dun tål denna jacka att bli blöt, och värmer även fast den är blöt, vet att haglöfs har sådana jackor också.

Gustaf
 
Värme per viktenhet? jag håller nog med ovanstående, fiberpälsen är tålig, varm, lätt och relativt billig.. Snyggast är ju ändock ull, gärna vadmal..snyggt!!
 
Re: Dun som sagt.

thureb; sa:
Varför inte satsa på dun som mycket riktigt är överlägset

Dun har inte riktigt den mångsidighet som jag vill åt. Jag har svårt att se mig själv sitta framför en kakelugn i en sportstuga och mysa i en dunjacka...
Dessutom är det dyrt.
Men som hardcoreförstärkningsplagg är det ju suveränt.

Men mest var jag nyfiken på duellen mellan ull/fleece/fiberpäls, som ju ofta står på startlinjen när det gäller varma tröjor.

nermander; sa:
Fiberpälsen slår som sagt var fleecen med hästlängder eftersom den innehåller mycket mer luft.

Men gäller det även per gram? Är en fiberpäls som är 50 % tyngre än en fleece 70 % varmare eller mer?
Att den är varmare för att den har mer hår är ju logiskt, men mer hår väger också mer.
 
Mina rejäla ylletröjor (stl L)väger runt 600g, en ungefär lika varm fleece väger ca 500g. Fiberpäls har jag inte men den är nog lättare som Nermander säger.

En dunjacka på 500-600g är kanske 3 ggr tjockare än fleecen, och bra syntet är någonstans mellan dun och fleece.

Dun/syntet ger alltså mest värme för vikten, men om man tänker byte ut ylle/fleecetröjan mor dun/syntet bör man tänka på att det är sämre ventilation i ett plagg med två lager mer eller mindre tätt tyg och isolering emellan, än det är i en fleece. Har man plagget vid vila går det ju bra, men om man använder det som enda värmeplagg, även när man rör sig är det lätt hänt att man blir fuktig på ryggen.


Jag brukar sommartid packa en tunnare ylletröja (ca 300g) och en tunn syntetväst (300g) som värmeplagg. Västen vid raster. Det är lika tungt som ett tjockt plagg men mer polyvalent (äntligen får jag använde det ordet igen, det var länge sen:)
 
Re: Re: Dun som sagt.

Nordesjö; sa:
Dun har inte riktigt den mångsidighet som jag vill åt. Jag har svårt att se mig själv sitta framför en kakelugn i en sportstuga och mysa i en dunjacka...
Dessutom är det dyrt.
Men som hardcoreförstärkningsplagg är det ju suveränt.

Men mest var jag nyfiken på duellen mellan ull/fleece/fiberpäls, som ju ofta står på startlinjen när det gäller varma tröjor.

Om det är ett mer mångsidigt plagg du är ute efter så tycker jag du skall överväga en ullskjorta.

Kliar inte om du har en bomullsundertröja och kragen har bomull på insidan.

Ullen har dessutom fördelen att tåla en och annan gnista från öppen eld utom eller inomhus.

Inte det lättaste materialet men bland det mest mångsidiga kan användas både i vila och vid fysisk ansträngning.

Thure
 
nermander; sa:
Min fleecetröja väger 50% mer än min fiberpälströja, men den senare är både större i storleken och värmer bättre.

Hopps... slarvigt läst av mig nyss. Fiberpälsen är alltså lättare OCH varmare.

En nackdel med den klassiska fiberpälsjackan som jag ser är att kragarna sällan är lika höga som på tex fleecetröjor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
Mtess Varm tröja Kläder 20
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
friluftsbruden Väldigt varm vinterjacka Kläder 19
Larsn1d Varm vinterjacka i stadsmiljö Kläder 5
egh01 Hur varm/tung förstärkningsjacka för vinterturer? Kläder 9
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
Go å glad kexchoklad Torr och varm om fötterna på vintern? Kläder 10
iphonefisken Canada Goose Citadel - Tillräckligt varm? Kläder 6
pajpaj Varm jacka! Kläder 26
luktafotogen Varm syntetjacka? Kläder 6
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
Tomas J Hur varm är en duntröja? Kläder 12
Davva2 Varm, formbeständig, andningsbar balaklava för stora huvuden? Kläder 3
Charli28 Houdini switch jacket - tillräckligt varm? Kläder 0
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
sandwichman Fjällräven Kodiak. Varm nog? Kläder 1
Utvandraren Varm mössa Kläder 8
Razzle-Dazzle Vindtät/varm underställs kallsong? Kläder 10
jlw Varm mössa Kläder 1
AndreasL varm parka? Kläder 25
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
andersmossing Tjock stickad tröja som foder Kläder 8
Arvidsjaur Söker en tröja för fjällvandring Kläder 39
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
andreaze Tröja för vandring Kläder 9
niklaz Erfarenhet av Aclimas Woolnet-tröja? Kläder 20
dave333 Tröja Kläder 1
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
A Hamberg Letar efter en smidig fleecejackka/tröja Kläder 0
Lars_P Väst eller tröja/jacka som förstärkningsplagg Kläder 5
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
lleberg Vindtät jacka/tröja, som andas bra? Kläder 17
kfn Klättermusen Mithril-tröja Kläder 4
SodaJesus Hur laga hål i en Lowe Alpine Dryflo-tröja? Kläder 0
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
oleb Stickad tröja med vindfoder.... Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...