Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt?

-Patric-; sa:
Värme per viktenhet? jag håller nog med ovanstående, fiberpälsen är tålig, varm, lätt och relativt billig.. Snyggast är ju ändock ull, gärna vadmal..snyggt!!
En till fördel med vadmal är att det är i det närmaste vindtätt, utan membran eller extra skal.

Raskesven
 
Skjorta

Köpte en skjorta på dressman förra året som innehåller 30% ull och 70% acryl. Är riktigt varm och skön och transporterar bort fukten otroligt bra. Hade lite tur och köpte den på rea för 150:-.
Så det kan löna sig att ta en titt i de vanliga klädbutikerna ibland istället för att bar titta i friluftsbutikerna.
 
Om du kan tänka lite utanför boxen säger jag:
Primaloft fyllning med Pertex ripstop-tyg. Jag har en Berghaus Infinity Lite smock, och det är nog det bästa plagg jag äger.. Vikt 335 gram i storlek XL. Storlek i packpåsen som en pint öl. Varmare än en tjock fleecetröja. Vindtät. Tål en del regn, rinner av. Värmer dock även bra när den är fuktig. Torkar väldigt fort. "Ventilerar" kanonbra, man blir varm men inte svettig i den. Ypperlig såväl över skaljacka vid korta stopp som under när det är kallt, eller som enda jacka/tröja. På minussidan hamnar väl priset och slitstyrkan, men med lite varsamt handhavande räknar jag med att använda den i rätt många år.
http://www.berghaus.co.uk/the_gear/view_product.asp?product_id=1044&product_hierarchy_id=1
 
Långhårig fleece

Fiberpäls i all ära, men finns det inte en anledning till att den mere eller mindre är utdöd? Själv föredrar jag en långhårig fleecetröja, min favorit är en Haglöfs Syberia i Polartec Thermal Pro som här riktigt varm och skön men samtidigt välventilerande och smidig.
 
Re: Re: Dun som sagt.

Nordesjö; sa:
Men gäller det även per gram? Är en fiberpäls som är 50 % tyngre än en fleece 70 % varmare eller mer?
Att den är varmare för att den har mer hår är ju logiskt, men mer hår väger också mer.

Det är ju luften i håret som ger isolationen. Plattar du till en fiberpälströja så väger den fortfarande lika mycket men isolerar sämre. En bra isolerande tröja skall alltså ha så mycket "lurv" som möjligt.

När man snackar som sovsäckar har folk inget problem att förstå att mer loft ger bättre isolation, men med andra material verkar den kunskapen som bortblåst?

Det är väl självklart att 400 gram dun med fillpower 800 värmer mer än 400 g dun med fillpower 300? Samma sak är det ju med fiberpälsen, den har mer "fillpower" än fleece.

Jag har alltid tyckt att fleece varit överskattat.
[Ändrat av nermander 2004-10-19 kl 09:33]
 
Re: Långhårig fleece

langby; sa:
Fiberpäls i all ära, men finns det inte en anledning till att den mere eller mindre är utdöd?

Jo, en anledning: utseende.
Fleecen slog igenom för en femton år sen för att den kunde göras snygg. Fleece fick en miljon gånger högre status än "Helly-Hansen-tröjorna" som ju bara skogshuggare hade.

langby; sa:
Själv föredrar jag en långhårig fleecetröja

Vilket ju egentligen är ...en fiberpälströja!
Fast med status och tio gånger stor prislapp :)
 
Det fastnade alltid en massa snö och is i fiberpälsluddet när man âkte snowracer. Till slut sâg man ut som ett is-förpackat djupfryst fiskblock.. kanske en nackdel?

Mvh, Mats
 
tigertamjaren; sa:
Kan det stämma?

/ G

Det finns ett syntetsikt material som heter Primaloft, som enligt uppgift har en av de básta vikt/isolering-kvoterna.

Primaloft®
Gram for gram, Primaloft® is warmer - wet or dry.

-5% more warmth when dry vs. leading brand
-15% more warmth when wet vs. leading brand
-Absorbs 18% LESS water vs. leading brand
-Maintains 71% of its original loft after 500,000 cycles under 22lbs of pressure.

Dess försáljare brukar be eventuella kunder att blunda och samtidigt hâlla ut bägge händerna. En bit primaloft (ser ut som bomull) lággs pà en av händerna. Försäljaren frâgar vilken hand som nu plötsligt blivit varm, och samtliga blundande personer visar pà den hand dár primaloftet ligger. Nár de öppnar ögonen blir de förvànade nár de ser att det ligger luddig grej pà handen.
 
Var köpa?

jamo; sa:
Jag har en Berghaus Infinity Lite smock, och det är nog det bästa plagg jag äger..

Var har du hittat den? Jag har sett den på nätet och den är klart intressant!

Berghaus gör fantasiskt bra grejor, mycket lättvikts grejor med bra funktion, men det är omöjligt att få tag i något annat än ryggsäckarna här i Sverige.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
Mtess Varm tröja Kläder 20
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
friluftsbruden Väldigt varm vinterjacka Kläder 19
Larsn1d Varm vinterjacka i stadsmiljö Kläder 5
egh01 Hur varm/tung förstärkningsjacka för vinterturer? Kläder 9
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
Go å glad kexchoklad Torr och varm om fötterna på vintern? Kläder 10
iphonefisken Canada Goose Citadel - Tillräckligt varm? Kläder 6
pajpaj Varm jacka! Kläder 26
luktafotogen Varm syntetjacka? Kläder 6
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
Tomas J Hur varm är en duntröja? Kläder 12
Davva2 Varm, formbeständig, andningsbar balaklava för stora huvuden? Kläder 3
Charli28 Houdini switch jacket - tillräckligt varm? Kläder 0
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
sandwichman Fjällräven Kodiak. Varm nog? Kläder 1
Utvandraren Varm mössa Kläder 8
Razzle-Dazzle Vindtät/varm underställs kallsong? Kläder 10
jlw Varm mössa Kläder 1
AndreasL varm parka? Kläder 25
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
andersmossing Tjock stickad tröja som foder Kläder 8
Arvidsjaur Söker en tröja för fjällvandring Kläder 39
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
andreaze Tröja för vandring Kläder 9
niklaz Erfarenhet av Aclimas Woolnet-tröja? Kläder 20
dave333 Tröja Kläder 1
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
A Hamberg Letar efter en smidig fleecejackka/tröja Kläder 0
Lars_P Väst eller tröja/jacka som förstärkningsplagg Kläder 5
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
lleberg Vindtät jacka/tröja, som andas bra? Kläder 17
kfn Klättermusen Mithril-tröja Kläder 4
SodaJesus Hur laga hål i en Lowe Alpine Dryflo-tröja? Kläder 0
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
oleb Stickad tröja med vindfoder.... Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.