Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt?

jamo; sa:
Berghaus Infinity Lite

Den verkar helt klart vara ett alternativ när det gäller "täckjackor".
Men den verkar inte så billig? Ligger ungefär där de svenska konkurrenterna Haglöfs och Tierra har sina alternativ.

Ett budgetalternativ är ME:s Polarloft Jacket, 400 g men bara 695 spänn på Addnature.
Fast det gäller som sagt om man inte vill ha en polyvalent tröja utan en polyvalent jacka :)
 
Re: Var köpa?

Jag köpte den i en Cotswold-butik nära jobbet, här finns ryggsäckar, kläder och skor från Berghaus i stort sett varje friluftsbutik ungefär på samma sätt som Fjällräven eller Haglöfs i Sverige. Passa på att beställa från England nu när pundet står så lågt, ca 13 SEK. http://www.google.co.uk/search?hl=e...+Lite&btnG=Search&meta=cr=countryUK|countryGB (Kan vara lönt att ringa dem först, inte alltid de har kvar i lager vad de annonserar på siterna.)
 
Re: Re: Dun som sagt.

haskell; sa:
thureb; sa:
Varför inte satsa på dun som mycket riktigt är överlägset och som dessutom ger en bra huvudkudde om du knölar ned jackan i en lämplig t-shirt eller liknande. Mountain equipment annonserar om en dunjacka på 400 gram vid namn Helium http://www.mountain-equipment.co.uk/duvets-and-jackets/helium.htm
Den (storlek L) kan f.n. fås tokbilligt från Magic Mountain (ME:s huvudsakliga outletkanal):

http://www.magic-mountain.co.uk/index_files/page0005.htm

Tack för tipset. Kunde inte motstå frestelsen och beställde en jacka.
De har bara storlek large och i "burnt orange".

Thure
 
XL

Malindo; sa:
Passar en ME L mânne till en lagom smal 1.86 meters gentleman?

Mvh, Mats

Beror på rygglängd men jag skulle tro att XL är mer lämpad det är skönt om dunjackan går ned över stussen.

Min erfarenhet är att ME är aningen små i storlekarna. Jag har en LightLine storlek Large sedan ca 15 år tillbaka som nu börjar bli ganska så sliten.

Thure
 
När jag får välja - ylle

Jag har fleecetröjor, äkta HH-fiberpälsjacka och ett antal ylletröjor. Jag har inte försökt att bestämma hur mycket luft mina tröjor binder per viktenhet så jag kan inte uttala mig det mest "optimala". Men jag kan dela med mig av lite reflektioner.

Fleecen använder jag bara sommartid. Upplever den som kallast under en jacka. Fiberpälsen använder jag till arbete, jakt och fiske. Varmare än fleecen och påverkas inte lika mycket utseendemässigt av tvätt.

Ylletröjorna är de jag använder mest under de kallare årstiderna. Min dubbelstickade (hemmastickade)tröja i 100 % ull är betydligt tjockare än de flesta andra tröjor jag hittat i handeln. Den är nog också tyngre än många andra också. Fördelarna jag upplever är att ylletröjan är varmare och ventilerar ut överskottsvärme bättre än t.ex. fleece. Å andra sidan blåser det rakt igenom tröjan också. Till nackdelarna brukar ofta vattenuppsugning och att kläderna kliar lyftas fram. Jag förstår inte riktigt hur förespråkare för dunkläder ibland samtidigt kan anse att det är komplicerat att hålla en ylletröja torr under en tur. Det krävs rätt mycket vatten innan en ylletröja ska kännas blöt och den är inte heller något vidare på att suga upp vatten om ullen tvättats rätt. Om ull kliar eller inte är individuellt. Jag tycker inte att någon grovstickad tröja jag haft kliar på mig. För att några upplever obehag behöver inte alla göra det. Ullfrotte´har jag också i garderoben och jag tycker att understället är bra. Däremot är är tröja 90 inte på långa vägar så varm som min hemproducerade tröja.

Summa summarum: Jag använder hellre min ylletröja än de andra alternativen för att den är varmare och skönare. Det kan bero på att den är producerad med moderlig kärlek. För mig är inte vattenuppsugning eller obehagligt känsla mot huden något problem.

Hälsningar

Tommy
 
Vadmal

Skall man bara räkna på vikt vinner nog dun...

Ovan hävade ju 3M att deras Thinsulate Lite Loft är varmare (per viktenhet) än 550 fillpower-dun. Men vem köper 550 dun när det finns 800+ dun att köpa? (http://www.featheredfriends.com) en


Men dun skall ju kapslas in för att fungera... Det är ju luften som värmer inte materialet. Så det gäller att få så stor volym stillastående luft som möjligt (luft och luft, vakum är ju igentligen bättre, jämför med en vakum termos, men krånglar till det lite,;-)

Som sann prylfetish tycker jag ju att dun är trevligt, men jag har samtidigt tillbringat massor med timmar i regnet med en vadmalstunika.

Och det är kanske inte bara vikten som är avgörande...

Men titar vi på det så:
Featheredfriends Hyperion Jacket 800+ 311 g
ME Helium 400g
Infinity Lite Smock Berghaus 275 g
RAB neutrino smock 400g
Vadmalsskjortan vågar jag ej väga;-)

Min Marmot Driclime Hooded jacket 367 g är ju jättetung!

Men tittar vi på optimala värmeplagget blir det svårare.

Har sytt en grå vadmalsjorta som jag brukar använda ist för fleece och det är mysigt.

Vindtätt, tobust, eldsäker (se videoklippen på första sidan) vadmal är ännu bättre än ulltröjor, men tungt...

Men powerflleecen är ju fin, och torkar snabbt men smälter.

Ullfrotten brinner ju dåligt, har en kompis som testade att klättra i en 5kV ledning och det var ylleunderstället som hindrade att hans GTX jacka inte smälte fast på huden överallt!

Stickade tröjan från färöarana, varm men tung och ej vinddtät.

Vanlig fleece, kall, ovindtät och ful.

Så det är svårt...
[Ändrat av fafner 2004-10-19 kl 19:59]
 
Nordesjö; sa:
Den verkar helt klart vara ett alternativ när det gäller "täckjackor".
Men den verkar inte så billig? Ligger ungefär där de svenska konkurrenterna Haglöfs och Tierra har sina alternativ.
Prismässigt ja, men fodret är ett helt annat, kolla diagrammet tidigare i tråden.
Ett budgetalternativ är ME:s Polarloft Jacket, 400 g men bara 695 spänn på Addnature.

Den verkar skitbra, tills man provar den. Fulare passform har jag nog aldrig sett. Den som tror att dressmans kläder sitter fult ska testa en ME polarloft!
 
Vandrare; sa:
Den verkar skitbra, tills man provar den. Fulare passform har jag nog aldrig sett. Den som tror att dressmans kläder sitter fult ska testa en ME polarloft!

Ah! Kan vara bra att veta.

fafner; sa:
Ullfrotten brinner ju dåligt, har en kompis som testade att klättra i en 5kV ledning och det var ylleunderstället som hindrade att hans GTX jacka inte smälte fast på huden överallt!

Där har vi ett skarpt alternativ i min värld, och dessutom en av anledningarna till att jag ställde ursprungsfrågan. Ullfrotté i den tjockare varianten (M 90-tröjan) kan man få för en dryg trehundring på lämpligt överskottslager (kostar sjuhundraskjortan kronor annars).

Om man kokar ner min ursprungsfråga till mer konkreta exempel så undrar jag egentligen vilket som är det smartaste valet för "tresäsongsturen": min gamla Tierra-fleece, sambons M-90-värmetröja eller en generisk "Helly-Hansen-tröja".
Svaret verkar vara: "det beror lite på". :)

[Ändrat av Nordesjö 2004-10-20 kl 11:29]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
Mtess Varm tröja Kläder 20
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
friluftsbruden Väldigt varm vinterjacka Kläder 19
Larsn1d Varm vinterjacka i stadsmiljö Kläder 5
egh01 Hur varm/tung förstärkningsjacka för vinterturer? Kläder 9
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
Go å glad kexchoklad Torr och varm om fötterna på vintern? Kläder 10
iphonefisken Canada Goose Citadel - Tillräckligt varm? Kläder 6
pajpaj Varm jacka! Kläder 26
luktafotogen Varm syntetjacka? Kläder 6
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
Tomas J Hur varm är en duntröja? Kläder 12
Davva2 Varm, formbeständig, andningsbar balaklava för stora huvuden? Kläder 3
Charli28 Houdini switch jacket - tillräckligt varm? Kläder 0
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
sandwichman Fjällräven Kodiak. Varm nog? Kläder 1
Utvandraren Varm mössa Kläder 8
Razzle-Dazzle Vindtät/varm underställs kallsong? Kläder 10
jlw Varm mössa Kläder 1
AndreasL varm parka? Kläder 25
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
andersmossing Tjock stickad tröja som foder Kläder 8
Arvidsjaur Söker en tröja för fjällvandring Kläder 39
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
andreaze Tröja för vandring Kläder 9
niklaz Erfarenhet av Aclimas Woolnet-tröja? Kläder 20
dave333 Tröja Kläder 1
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
A Hamberg Letar efter en smidig fleecejackka/tröja Kläder 0
Lars_P Väst eller tröja/jacka som förstärkningsplagg Kläder 5
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
lleberg Vindtät jacka/tröja, som andas bra? Kläder 17
kfn Klättermusen Mithril-tröja Kläder 4
SodaJesus Hur laga hål i en Lowe Alpine Dryflo-tröja? Kläder 0
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
oleb Stickad tröja med vindfoder.... Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.