Varm mjölk i termos?

Vid dagsutflykter vill jag gärna ta med mig mjölk till kaffet.

Att hälla kall mjölk i en termos och kaffe/varmt vatten i en annan och ta med fungerar. Men då blir mitt kaffe snabbt kallt då jag gillar att blanda i mycket mjölk.

Vågar jag hälla varm mjölk i termosen nästa gång, eller är det dömt att misslyckas med sur mjölk och dålig lukt som följd?

Är det 3dl förpackningar med UHT-mjölk som gäller eller kan man ta med sig varm mjölk på dagsutflykter?

Hur gör ni?

/Mikael
 
Blanda kaffe och varm mjölk hemma

Varför inte blanda till allt hemma? Nybryggt kaffe + uppvärmd mjölk och häll i allt i termosen (ev. även den förvärmd) innan du ger dig ut. Så gör jag ibland och det funkar fint.
 
Kiss

Kanske den enklaste lösningen?

Jag har som sagt varit rädd för att hälla varm mjölk i termosen. Men det kanske bara är överdriven rädsla?

Får helt enkelt prova att blanda nästa gång. Fast då blir det svårt att tillgodose olika önskemål om dosering av mjölk.

Fler tips och erfarenheter?

/Mikael
 
Vandring en dag tag med mjölken i en kall liten thermos, flera dagar tag med mjölkpulver.
Varm mjölk med kaffe eller kakao blir snabbt en bakterieodling. IMHO
 
Tack för alla tipsen

Både gas och multifuelkök har jag - det är livskvalitet att få använda dessa - men lämpar sig inte alltid

Får experimentera med olika lösningar.
 
Varför skulle det inte gå? Varm choklad är ju en given termosdryck, så det borde väl gå lika bra med ren mjölk utan socker och kakao?
 
Jag har råkat glömma* varm choklad i termosen. Det är kvalificerat äckligt att ta hand om. Ifall det är snabbkork med tryckknapp är det inte säkert man lyckas sanera trots seriösa försök.

Varm mjölk + oboypulver övergår till fast form och "vassle" efter ett tag, och det fasta "flyter" och korkar igen termosen. Lukten vill jag inte beskriva.

Men detta är alltså bara ett problem om man är glömsk eller slarvig.

*typ några dygn
 
Varför skulle det inte gå? Varm choklad är ju en given termosdryck, så det borde väl gå lika bra med ren mjölk utan socker och kakao?

Rekommendationen i professionella sammanhang är att mat ska varmhållas max två timmar...
Själv följer jag kanske lite ängsligt dylika råd och tar med vatten eller kall mjölk, tillreder på plats...

...gäller även min chokladhantering...

//J
 
Rekommendationen i professionella sammanhang är att mat ska varmhållas max två timmar...
Själv följer jag kanske lite ängsligt dylika råd och tar med vatten eller kall mjölk, tillreder på plats...

...gäller även min chokladhantering...

//J

Jo, men professionella sammanhang brukar innebära enorma mängder och ett annat ansvarsförhållande. Därav de hårdare begränsningarna.

Uppkokad mjölk blir ju pastöriserad på nytt så mängden bakterier är inte särskilt hög och så länge temperaturen är 50 grader eller högre så kommer det inte att vara någon nämnvärd bakterietillväxt. Under 50 grader och framförallt vid 40 grader kommer bakterietillväxten.

Mjölk kokar vid ca 100 grader och enligt ett test från Råd och Rön som jag hittade så faller temperaturen i de flesta ståltermosar från 95 till 80 grader på 6 timmar.

Alltså: Inga större problem med varm mjölk i termos på dagsfärd.
 
Diska väl efter bruk!
Varje gång du fikar och jag brukar göra det rätt ofta, släpper du ner utomhusluft istället för varma drycken du hällde upp. Efter 5-6 timmar har väldigt få en mer än halvfull thermos, med den praktiska temperatur det innebär.
Medfört kök ger alltid fler marginaler.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...