[TR] - En dagstur uppför Grampa

Tjing Utsidan

Förra reportaget från Gran Paradiso innehöll en mindre okänd variant upp till toppen, och denna gången så koncentrerar vi oss istället på den klassiska nordsidan. På något sätt så hoppas jag kunna bidra till att den väldigt sällsynta arten Alpinismus Suecia får lite inspiration och inte helt och hållet dör ut....

Detta projekt utspelade sig i början av sommaren efter en liten helgutflykt upp på Triolet glaciären. Mina klätterdrömmar hade fått sig en lite törn efter att fått beskåda ett åskväder ovan huvudet med blixtar och smällar, samt en anings mer vatten forsande utmed bergsväggen än vad vi hade räknat med, eller för den delen upplevt.

Men, nu när jag satt i kontoret och jobbade i vanlig ordning så poppade det plötsligt upp en notis på skärmen. Det var från Alberto och trevlig information att nordsidan på Grampa var i perfekt skick. Två av hans kompisar redan var på väg upp till Chabod hyttan och han undrade som sagt om jag var sugen på en sväng uppför berget?

Grampa är det lokala ordet för Gran Paradiso och kan nog säkert imponera många där nere om man har det med sig i sitt ordförråd vid ett framtida besök.

Själv var jag till en början lite osäker eftersom det var ett tag sedan några längre snöturer och kände mig inte alls i form. Problemet för mig brukar dock vara att jag inte är så svår att övertala. Inte speciellt efter förslaget att göra den över dagen och slippa trängas med någon i en knökfull hytta. Alltså vid dagens slut så latjade jag hem som en skållad råtta, ordnade en rejäl pastasciutta, packade ihop min utrustning och därefter bums ned i sängen för några timmars sömn.

Det blev som sagt hela fem timmars sömn innan min underbara väckarklocka tjöt och det tog mig faktiskt ett par minuter innan jag lyckades komma på benen. Ibland brukar jag vara ganska lätt förvirrad på nätterna när man går upp och donar i lägenheten. Det har hänt både en eller två gånger att man tappat allehanda utrustning i trappen, då brukar jag alltid undra vad grannarna brukar tycka och tänka... Ibland har man fått några roliga kommentarer senare vid hemkomsten, men alltid med glimten i ögat. Fast en kopp kaffe gjorde ett nionde underverk och jag susade iväg för att hämta upp Alberto, sedan bar det av mot Grampa.

En annan del av klättringen brukar ju alltid vara utrustningen och vad man bör ha med sig? Detta brukar ju alltid diskuteras titt som tätt på detta forumet och jag har ju sett många gånger referenser till en berömd amerikanskt alpinist.

Så varför inte göra något i hans stil på riktigt och jag hoppas jag lyckades leva upp till detta denna gången? Vår strategi innehöll som sagt en ''single push speed ascent'' av nordsidan, eller även ''light is right'' som det heter på finare språk.

Utrustning bestod av följande tekniska delar mellan oss två: tre skruvar, två låskarbiner, två slingor med karbiner, yxor, stegjärn, 30 m halvrep, prusik, hjälm, sele och personliga kläder.

Förhoppningsvis lyckades jag packa helt enligt konstens regler?

grampa01.jpg


Starttiden från parkeringen i botten av dalen blev efter en hårresande bilfärd satt till klockan 04.50. Temperaturen var perfekt, varken för kallt eller varmt, och med kombinationen av det perfekta månskenet så tog det oss en timme till första anhalten, Chabod hyttan.

grampa02.jpg


Men väl framme vid hyttan, så såg vi inte skymten av någon alls! Alla hade redan satt igång, med en ringlande skara av människor på glaciären, utmed normalvägen upp till toppen. Själv var jag dock helt fascinerad av morgonljuset utmed bergen på annat håll.

grampa03.jpg


Vid hyttan tog vi en kortare vattenpåfyllning och därefter fortsatte vi utmed moränryggen mot nordsidan, där vi även kunde skymta replaget som bestod av Albertos kompisar. Enligt oss så hade de ju fuskat lite genom att ta sig en tupplur i stugan kvällen innan. Enligt reglementet för hur man drygar sig så skulle de självklart få höra detta rikligt senare under dagen.

När sedan glaciären började att göra sig tillkänna, knöt ihop oss i vanlig ordning och ordnade till all utrusntning. Även nordsidan började äntligen att torna upp sig bland molnen.

grampa04.jpg


Vi bestämde oss för en central linje rakt upp, på höger sida finns vanligtvis ett litet seracområde, och nu hade vi två timmar av piolet traction framför oss, innan toppen. Hela sidan var i bra skick och det gav oss möjligheten att göra den helt i kortrep, snabbt och smidigt!

grampa05.jpg


grampa06.jpg


Toppen nådde vi vid 11.00 och allt som allt hade det tagit oss i princip sex timmar från parkeringen vilket innebar ett stigning på 2300 höjdmeter. Det var inte den snabbaste tiden men vi var dock väldigt nöjda med den. Synd bara lite på vädret eftersom utsikten brukar vara helt perfekt vid klart väder.

grampa07.jpg


Vid nedgången så höll jag faktiskt på att skratta ihjäl mig i två sekunder. Det finns som sagt två vägar ned mot olika hyttor, och vid ett tillfälle på glaciären så måste man antigen gå åt höger eller åt vänster så att säga.

Vi skulle som sagt till Chabod hyttan och vi noterade hur ett replag på fem följde efter oss på lagomt avstånd hela tiden. När vi plötsligt nästan är helt nere vid glaciärens slut, så hör vi hur de börjar att hojta! Vi stannar till och väntar in dem för att se vad problemet är? Självklart undrar de nu var de är eftersom de har all sin packning i Vittoria hyttan, dvs hyttan på andra sidan av berget där vi är, och vi fick se trevliga och buttra miner när de inser sitt misstag.

grampa08.jpg


En sista blick på nordsidan innan vi begav oss hem och till nästa reportage om någon är intresserad av en annan tredje variant upp till berget? Vi måste ju som sagt få oss en översikt över alla väderstreck.....

grampa09.jpg


Trevlig eftermiddag, Christian
 
Superkul läsning! Utsidan behöver fler [TR]! Gran Paradiso är otroligt fint, hela området. Var där en helg för några år sedan men hade alldeles för ont om tid för att komma särskilt högt.. Måste tillbaka dit någon gång, en vecka för toppturer och trekking skulle sitta fint..
 
På tur till Gran paradiso

Hej Christian!
Fina artiklar om Gran Paradiso. Jag åker dit i mitten på juli men har haft lite svårt att hitta all info som jag behöver men jag tycker det verkar som om du har bra lokalkännedom. Det vore jättesnällt om du kunde svara lite kort på några frågor men alla ni andra får givetvis också gärna svara om ni kan.

1. Går det att gå solo utan rep på normalvägen upp till Gran paradiso utan allt för stora risker? Eller frågan ska kanske vara... Går alla med rep eller är det vanligt att man går utan att vara inknuten? Jag åker ensam och har alltså ingen replagskompis med mig. Jag har sen tidigare stor vana av glaciärer men det var några år sen.

2. Hur långt i förväg måste man boka plats på hyttorna Chabod och Emanuelle Vittorio? Pratar de engelska ... min italienska är i sin linda men jag jobbar på det.

3. Jag hittar ingen bra guidebok (jklätterguide) över området. Jag hittar bara Vandringsböcker och givetvis finns Gran paradiso i både Martin Morans och Richard Goedeckes guider över 4000 meter toppar men som sagt, ingen klätterguide över hela området men det måste ju finnas andra enkla turer på andra berg som kan vara värt en bestigning. Gissar att det finns på italienska men som sagt... det är inte nåt jag behärskar....än. Tips på guidebok alltså:

Tack // Anders
 
1. Går det att gå solo utan rep på normalvägen upp till Gran paradiso utan allt för stora risker? Eller frågan ska kanske vara... Går alla med rep eller är det vanligt att man går utan att vara inknuten? Jag åker ensam och har alltså ingen replagskompis med mig. Jag har sen tidigare stor vana av glaciärer men det var några år sen.

I princip finns det tre ''normal'' rutter upp till toppen beroende på var man startar men oftast så brukar man bara prata om de två varianterna från Chabod eller Emmanuelle Vittorio (dock så sammanfaller de med varandra på den sista delen). En tredje variant finns från Valnontey sidan och involverar en övernattning i en bivackhytta (i princip ingen trafik där).

Vilken risk du tar är upp till dig själv, men det är ju en glaciär med vad allt det nu innebär, och beroende på hur förhållanden är så kan ju risken bli mer eller mindre påtaglig? Beror ju på vad du vill jämföra med?

2. Hur långt i förväg måste man boka plats på hyttorna Chabod och Emanuelle Vittorio? Pratar de engelska ... min italienska är i sin linda men jag jobbar på det.

Vet du exakt när du skall vara där så är det ju bara att ta kontakt med hyttorna, se deras hemsidor nedan, och engelska brukar fungera utan problem. Under högsäsong så kan det vara svårt ibland om man bara dyker upp någon dag innan, men annars brukar kontakt någon vecka innan inte vara några problem..... Min rekommendation är att välja Chabod som första val.

http://www.rifugiochabod.com/

http://www.caitorino.it/vittorio.htm

3. Jag hittar ingen bra guidebok (jklätterguide) över området. Jag hittar bara Vandringsböcker och givetvis finns Gran paradiso i både Martin Morans och Richard Goedeckes guider över 4000 meter toppar men som sagt, ingen klätterguide över hela området men det måste ju finnas andra enkla turer på andra berg som kan vara värt en bestigning. Gissar att det finns på italienska men som sagt... det är inte nåt jag behärskar....än. Tips på guidebok alltså:

Som tur är så är allt på italienska vilket gör att det alltid är ödsligt i nationalparken utanför turistområderna. Se även hemsidan för Chabod hyttan, där finns lite rutter beskrivna på engelska. Det finns två böcker som kan nämnas i sammanhanget:

Alpint (mer av alpin karaktär och en salig mix av turer)

Guida dei Monti d'Italia CAI - TCI - Gran Paradiso - Ett måste, men finns tyvärr ej längre att få tag på om man inte har lite tur och hittar något överblivet ex någonstans. Ibland kan man dock hitta dem i hyttor så att man kan få lite fotokopior av olika rutter.

Klippa (innehåller många fina turer men i princip bara teknisk klättring)

"ROCK PARADISE" - Arrampicate classiche,moderne e sportive nelle valli del Gran Paradiso di M. Oviglia - Den finns att få tag på utan större problem.

Planera lugnt!
 
Tack för bra svar!

Tack för ett bra och seriöst svar. Jag har en känsla av att det är trevligare på Chabod hyttan än Vittorio som mest verkar vara överfull men jag börjar nog på Vittorio i alla fall. Finns det nån som ordnar guidning på hyttan? Jag kan tänka mig att gå i grupp med guide men tycker att det är lite väl dyrt med egen guide. En glaciär är som sagt en glaciär.

Man får väl titta sig i stjärnorna efter den guideboken men om jag hittar nåt antikvariat i milano ska jag fråga efter den. // A
 
Finns det nån som ordnar guidning på hyttan? Jag kan tänka mig att gå i grupp med guide men tycker att det är lite väl dyrt med egen guide.

Nej, hyttan anordnar ingenting, (säker till 99%), utan tillhandahåller enbart sovplatser, mat, etc.. Om du är intresserad av att gå upp i grupp ledd av en guide så är det bara att ta kontakt med någon av flertalet guideggrupper som finns i området (de anordnar bestigningar i grupp vilket självklart reducerar priset jämfört med en personlig guide).

- C
 
Synd att man har blockerat antalet objekt man får sätta in på utsidan.se, annars hade man nog kunnat knåpa ihop lite fler rapporter.....

Men här kommer två bilder jag tog i påskas då vi knatade upp på skidor. Vi startade i Pont, tog vägen upp till toppen via Chabod hyttan och sedan vidare upp till toppen, för att sedan skida ned via Vittorio hyttan. Blev ett trevligt dagsverk för benen....

Just för tillfället är det riktigt vinterföhållanden däromkring (det har regnat och snöat mer eller mindre i en månad nu) och om blir det bra väder så kommer det att bli superförhållanden!

Delen av Chabod normalen:
chabod_01.jpg


Madonnan på toppen insvept i en ny kulör:
chabod_05.jpg


Innan toppen (äldre bild tagen runt 2005)
gran10.jpg
 
Tack för inspirationen!

Tack Christian för inspirationen! Klättrade nord sidan igår vilket va mkt trevligt. Mkt folk på normal lederna(flera hundra) samt även på nordväggen(10replag!).

Mkt snö kvar, funkar att göra normallederna med skidor(snögräns 2800m) dock ej nordsidan(isig).

/tobias
 
Toppen Tobias! Förhållanden är/var otroligt bra och vi var faktiskt där i lördags och länkade båda norsidorna Ciarforon och Monciaire i ett svep och vi var faktiskt helt ensamma......

De två nordsidorna:
nord_01.jpg


Nedstigningen av Ciarforon på dess baksida:
nord_02.jpg


Nedstigning av Monciaire:
nord_08.jpg


Ps. Gjorde en tredje nordsida idag en av Piemontes ödsligaste dalar och vi såg inte en själ i två dagar så att säga....
 
Senast ändrad:
Liten uppföljning från Gran paradiso 2008

Hej

En lite sen uppföljning till mitt tidigare inlägg men bättre sent än aldrig.

Det var lätt att ta sig med buss från Milano till aosta. Se www.savda.it Man måste boka i förväg vilket INTE gick bra via nätet men löste sig efter ett antal förvirrade telefonsamtal på blandad italsvengelska. Sedan vidare med Savda lokalbuss från Aosta till Pont.

Bokade övernattning på chabod ca 2 veckor i förväg via först e-post sedan bekräftelse via telefon, De pratade bra engelska, Se www.rifugiochabod.com Bra engelska pratade man även på andra italienska hytter jag bodde på i alla fall om jag först gjorde trevande försök på italienska.

Bokade guide genom Esprit Montagna www.espritmontagne.com och delade då kostnaden för guiden Abele Blanc med 4 franskmän. Abele Blanc är en legend i Aosta med 13 st 8000 metare bakom sig. (Kanske alla 14 nu).
Lätt glaciärvandring ända till sista 20 metrarna då det var lätt 2:a klättring. Dock ett ordentligt kaos pga av att det var rätt många trötta och dåligt aklimatiserade och ovana klättrare som gjorde sitt bästa för att trassla in sig i varandra.

När vi stod på toppen såg jag endast ett replag som kom norrifrån norrifrån. I övrigt kom ett hundratal personer från Vittorio och Chabod. De dagar jag bodde på Chabod var det bara nåt enstaka replag som gick en annan väg än normalen.

Bifogar bild av kaoset innan toppen och en bild på Gran Paradiso på långt håll från väster. Nordväggen ser fin ut. //A
 

Bilagor

  • IMG_4466.jpg
    IMG_4466.jpg
    51.2 KB · Visningar: 339
  • IMG_4548.jpg
    IMG_4548.jpg
    40.7 KB · Visningar: 293
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polarnatt Hjälp oss uppför Aconcagua Alpin / Bigwall 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.