Varm mjölk i termos?

Jag hade ofta Oboy på termos när jag var liten, och nu med fast mera sällan.
Aldrig reflekterat över att det skulle vara eller skulle kunna vara ohälsosamt på något vis.
Enda problemet, lite bökigt att diska på kvällen.

Fast kokar mjölken gör jag inte gärna, sjuder den bara, annars blir det skinn på den när den svalnar.
 
För torrmjölk har jag ett tipps. Man vill ju inte göra mer än det som går åt och få den fint blandad utan klumpar.

Jag använder en gammal plastburk för film till en systemkamera och en 7-8 mm rostfri stålkula som får röra om. Det är bara att ta en tesked mjölkpulver, stålkulan och hälla på vatten, knäppa på locket och skaka ca 10 sekunder.

Det blir precis så det räcker till en kåsa kaffe!
 
Men ska man verkligen det? Om man nu har termosar som stått ut med kokhet choklad varje vinter sedan 80-talet och man inte har märkt någon skada, menar jag.

Beror inte det lite på temperaturen på det varma man häller i termosen? De som bakar vet att om man använder för varm degvätska så kan man sabba jäsningen, borde gälla det samma för varma drycker i termosen.
 
Men ska man verkligen det? Om man nu har termosar som stått ut med kokhet choklad varje vinter sedan 80-talet och man inte har märkt någon skada, menar jag.

Det stod ungefär så på info-bladet på min primusthermos. Mjölk gällde 2 timmar men diskas väl efteråt. Själv har jag haft lite av varje i mina thermosflaskor genom åren, men ska man vara rädd om sej själv och flaskorna bör man kanske följa råden så lång som möjligt.

MVH Glenn

PS. Risken finns att småskador på flaskora bildas som kan bli bakterie-härdar. DS.
 
Så länge temperaturen

är över 50 grader växer inte många bakterier. Men när du nästan tömt termosen kan det snabbt ruttna. Och bakterierna och lukten blir kvar om du inte sanerar noggrant. Oboy och choklad innehåller så mycket socker att bakterieväxten hämmas en del. Personligen vill jag inte förstöra min kaffetermos med choklad och liknande.

Hustrun envisas med att ha med varm mjölk till sitt kaffe i en liten separat glastermos. Den plockar hon isär och diskar noggrant efter varje utflykt. Glasdelen är hyggligt lätt att få ren. Lite svårare med gummipackningen.

Thure
 
Jag kör antingen med uht-mjölk eller torrmjölk. Mjölk i termosen? -Aldrig!

Torrmjölk är ett bra alternativ för TS som vill ha mycket mjölk i. Köp sån där fet torrmjölk på gul burk i "invandrar-butiken" så får du bra smak.
 
Mjölk och sockrade porodukter kan starta en jäsning pga bakteriefloran som skadar en termos,
om man ska tro "primus"./quote]


Läste nu lappen om Primus termosen (bifogar bild från manualen) Det som kan hända är, bakterierna skapar jäsning i termosen och då ökar trycket som kan skada korken, som kan flyga iväg med stor kraft. Själva bakterierna är inga problem, utan det är det sekundära som bakterierna gör, dvs. en "jästprocess!" Du ska inte heller använda dryck med kolsyra eller drycker som innehåller socker i termosen, samma sak kan hända då!



Själv har jag endast vatten i mina termosar!
 

Bilagor

  • DSC04125.jpg
    DSC04125.jpg
    101 KB · Visningar: 1,518
  • DSC04127.jpg
    DSC04127.jpg
    160.8 KB · Visningar: 1,508
Mjölk och sockrade porodukter kan starta en jäsning pga bakteriefloran som skadar en termos,
om man ska tro "primus"./quote]


Läste nu lappen om Primus termosen (bifogar bild från manualen) Det som kan hända är, bakterierna skapar jäsning i termosen och då ökar trycket som kan skada korken, som kan flyga iväg med stor kraft. Själva bakterierna är inga problem, utan det är det sekundära som bakterierna gör, dvs. en "jästprocess!" Du ska inte heller använda dryck med kolsyra eller drycker som innehåller socker i termosen, samma sak kan hända då!



Själv har jag endast vatten i mina termosar!

Där ser man. Minnet är inte helt korrekt. Glöm att den skadar thermosen, men resten stämmer.
Ber om ursäkt.

MVH Glenn
 
Min gamla termos har utvecklat någon slags mjölksyre-kultur. Fastän den står torr i månader mellan varven så blir oboyen till milkshake efter några timmar i termosjäkeln. Nya 'fin-termosen' tänkte jag bespara det ödet och kör med torrmjölk då det skall till.

...Nu har den i och för sig varit med i tretton år, och har väl inte utsatts för mer "disk" än en ursköljning. Ehost.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.