Varifrån är tavlan?

Hej,

ett fjällmotiv, icke närmare angivet, har dykt upp bland några ärvda tavlor.
Men varifrån är motivet?
Funderar på Vistasdalen, men... experterna i detta forum vet säkert besked.
Förslag?

/Pär
 

Bilagor

  • IMG_2143.jpg
    IMG_2143.jpg
    55.5 KB · Visningar: 2,523
Jag skulle också gissa på Vistasdalen och jag tror att det är Unna Vistasvagge som vi ser till vänster om fjället. Toppen är då m a o 1594 (Unna Vistastjåkka).

Det var en vacker tavla. Vem är konstnären? Några fler fina motiv?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag tänkte också först på Seittak och Kugghjulskammen, men den norra sidan (högra delen på bilden) tycker jag sluttar för brant ned för att vara just Seittak. Men, det är ju en målning och sådana detaljer ska man kanske inte hänga upp sig på.

Vad tror ni andra?
 
Här är Seittak (Siehtagas?) i klart väder, jag tycker att tavlan mycket väl kan vara därifrån.
 

Bilagor

  • 4488ut.jpg
    4488ut.jpg
    196.5 KB · Visningar: 2,289

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Tack för bidragen!
Jag tror vi kan utgå från att det stämmer, att det är Siethagas (Seittak) och ingången mot Stuor Reaiddavaggi.
Konstnären är en Fritz Ahlnander, som ska ha varit bosatt i Kiruna. Kanske någon i forumet vet mer om honom?


/Pär
 

mellpat

Avslutat
Knappast Seittak ("Selmatornet") för den stora formation på det berget som kallas Kupolen och som ligger i skugga på miniatyrbilden finns inte alls med i målningen. Gissar i stället på att det är Vuoitasrita vid Riksgränsen som är motiv. Ganska få friluftsmålare gav sig så långt in i fjällen med sina penslar som till Seittak. Karl Tirén och Lennart Forsling http://www.forsling.just.nu/ är undantag.
 
Knappast Seittak ("Selmatornet") för den stora formation på det berget som kallas Kupolen och som ligger i skugga på miniatyrbilden finns inte alls med i målningen. Gissar i stället på att det är Vuoitasrita vid Riksgränsen som är motiv. Ganska få friluftsmålare gav sig så långt in i fjällen med sina penslar som till Seittak. Karl Tirén och Lennart Forsling http://www.forsling.just.nu/ är undantag.

Vilken miniatyrbild är det du pratar om, är det millimeters? Vet inte riktigt var på den bilden man ska hitta denna formation.

Jag funderar på om det inte är Unna Vistasatjåkkå eller Seittak som har blivit av avskisserat och sen har fantasin fått fylla i formerna, det skulle förklara varför motivet inte är angett på tavlan.

Om nån har en bild på Vuoitasrita skulle det hjälpa, men finns verkligen björkskogen så nära?
 
Jag håller på...

... Vuoddasreaidda i Riksgränsenfjällen.

Att ljuset kommer från höger skulle innebära att Siehtagas skulle ha målats av mitt i natten, på sommaren, och då är det för mycket snö.

I mitt galleri finns denna bild.

5e150105ad928dee8fdc3c2aa8518be1.jpg
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.