Varifrån är tavlan?

Berget som man ser till vänster i tavlan, skulle den föreställa Vassitjåkkas sluttningar mot norr?
I såfall vilket vattendrag föreställer det? Kan inte riktigt få kartan att stämma med tavlan.
 
Berts bild

gör för min del att Vuoitasrita är högst troligt. Det är ju också ett fjäll som av samerna har ansetts vara heligt.

Thure
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vassejohka

Det är Vassejohka som rinner förbi. Jokken slingrar en hel del i Vassivagges mynning, där den rinner genom sandåsar. Konstnären har förmodligen stått rätt nära järnvägen och den banvaktsstuga som finns vid punkt 521. Där gör jokken en högersväng.

Vassecohkkas nordvästflank är vad som syns till vänster.

Det gör mig rätt övertygad. Dessutom känner jag till att konstnären ofta vistades i trakten.

//Bert
 
Berts argument är tunga: tavlan föreställer Vuoddasreaidda.

Jag är mest imponerad av slutledningsförmågan gällande solljusets riktning. Det var ett vackert resonemang.
 
Tack för alla bidrag!
Jag hade först svårt att få ihop tavlan med Vassijokk, eftersom jag utgick från att jokken i bilden kom från höger, alltså till höger om det höga berget. Jag tyckte mig se en sammanhållen sluttning mellan de två bergen.
Men jag inser nu att jokken mycket väl kan rinna *mellan* de två bergen, och att den djupa dalen (dvs Vassivaggi) är skymd av berget i förgrunden, som då skulle vara utlöparen från Vassitjåkka mot väster. Då skulle det stämma, och riktningen alltså vara mot söder, vilket Berts ljusa iakttagelse ju redan övertygat om. Verkar även logiskt att med så pass mycket snö är det praktiskt för en Kiruna-målare att vara i närheten av malmbanan
Kanske gåtan är löst då, eller?

Pär
 
Hej,

Kul med en tråd om en målning tycker jag, som själv har en tjusig målning av Stuor Reaiddavaggi på väggen hemma. Fast den har jag målat själv, och inte på plats. Fats jag kallar mig inte för konstnär, så jag vill inte dra för många paralleller med min tavla och denna....

Min reflektion när jag läst era inlägg är i alla fall att bara någon har nämnt det faktum att konstnären kanske inte har haft för avsikt att skildra fjället precis så som det ser ut i verkligheten. Jag känner inte till Fritz Ahlnander, men frågan är om han brukar "porträttera fjäll" eller om han målar mer fritt.

För egen del skissar och målar jag ibland hellre än jag tar foton, då är det lättare att ta bort onödiga eller fula detaljer i landskapet, och fokusera på de detaljer jag vill minnas. Bort med kraftledningar och annan skit! :)

/Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips