Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser?

Anläggning i natur?

/Miche, som också gärna betalar för bra anlagda saker

Alla anläggningar är väl byggda där det någon gång varit mer eller mindre natur. Sen är olika typer av anläggninar olika mycket "anlagda". Här talar vi om det juridiska begreppet anläggning och inte det mer språkliga. Det språkliga syftar nog nog mer på t ex ett reninngsverk eller en fotbollsarena.

/Patrik
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Möjligen uttryckte jag mig oklart. Jag frågade inte efter åsikter, vilket naturligtvis man kan ha, utan frågan gäller strikt juridiskt vilket lagrum, förutom Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd där kommunen kan åberopa Om det i en kommun förekommer camping i betydande omfattning, får kommunen meddela föreskrifter för eller förbjuda sådan camping inom särskilt utsatta områden om det behövs för att förhindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer.
Att badplatser kan betraktas som en anläggning, utgör detta grund för tältförbud som övertrumfar grundlagen. Mig veterligt har endast betalning för skidspår godkänts i domstol. Finns det som sagt andra lagrum kommuner åberopar och har som grund för förbuden?
 
Om det i en kommun förekommer camping i betydande omfattning, får kommunen meddela föreskrifter för eller förbjuda sådan camping inom särskilt utsatta områden om det behövs för att förhindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer.

Min gissning är att just det där handlar om att förhindra att tältläger byggs upp, som redan har nämnts är det annars oftast ordningslagen som är grunden.

Alla föreskrifter jag har sett brukar inledas med nåt i stil med "Med stöd av lag/förordning xxxx meddelas härmed".
 
Möjligen uttryckte jag mig oklart. Jag frågade inte efter åsikter, vilket naturligtvis man kan ha, utan frågan gäller strikt juridiskt vilket lagrum, förutom Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd där kommunen kan åberopa Om det i en kommun förekommer camping i betydande omfattning, får kommunen meddela föreskrifter för eller förbjuda sådan camping inom särskilt utsatta områden om det behövs för att förhindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer.
Att badplatser kan betraktas som en anläggning, utgör detta grund för tältförbud som övertrumfar grundlagen. Mig veterligt har endast betalning för skidspår godkänts i domstol. Finns det som sagt andra lagrum kommuner åberopar och har som grund för förbuden?

Då ska jag förtydliga men vad jag menade med mitt inlägg om anläggning: Allemansrätten gäller gäller allas rätt till färdas i naturen. Men anläggning är inte natur i juridisk mening. Min tolkning är att även om det subjektivt kan handla ett naturskönt område,t ex en badplats, som kanske den räknas som anläggning eftersom man anlagt toalett, eldplats, brygga och kanske omklädningsrum.
På liknande sett tror jag man vill anse anlagda skidskår som just anlagda i naturen och därmed blir skdiskpåren anläggning och inte natur i juridisk mening.

Så tänker jag, men jag är inte miljöjurist, inte en jurist, knappt ens hobbyjurist.

Men tror nog egenltigen mer på lokal/kommunal ordningsstadga och som sagt så borde kommunen/länsstyrelsen/regionen som utfärdat förbudet kunna hänvisa till vilka lagrum de lutar förbudet mot.

/Patrik
 
Då ska jag förtydliga men vad jag menade med mitt inlägg om anläggning: Allemansrätten gäller gäller allas rätt till färdas i naturen. Men anläggning är inte natur i juridisk mening. Min tolkning är att även om det subjektivt kan handla ett naturskönt område,t ex en badplats, som kanske den räknas som anläggning eftersom man anlagt toalett, eldplats, brygga och kanske omklädningsrum.
På liknande sett tror jag man vill anse anlagda skidskår som just anlagda i naturen och därmed blir skdiskpåren anläggning och inte natur i juridisk mening.

Så tänker jag, men jag är inte miljöjurist, inte en jurist, knappt ens hobbyjurist.

Men tror nog egenltigen mer på lokal/kommunal ordningsstadga och som sagt så borde kommunen/länsstyrelsen/regionen som utfärdat förbudet kunna hänvisa till vilka lagrum de lutar förbudet mot.

/Patrik
Det är den enda rimliga tolkningen. Det behövs inget lagligt stöd för att "övertrumfa" en grundlag som inte är tillämplig. Finns inga förbudsskyltar kan man anta att inget förbud föreligger, och inte heller behövs. Har sådana börjat dyka upp lite varstans (jag har inte sett några) är det sannolikt på förekommen anledning. Jag har flera gånger gjort rimlighetsbedömningar. T ex vid slussen Hovetorp (Linköpings kommun) i Kinda kanal (nära en gästhamn, med vattenkranar och dass) , där jag även frågade en närboende. Detta som alternativ till ett vindskydd med öppningen mot en väg. Eller badplatsen i Trehörna (Ödeshög) , på en udde dit inga badande söker sig (också alternativ till ett vindskydd). Eller Stavsätter i Linköping där ett hörn av området snarast verkar inrättat för camping.
 
Nja, lokala ordningsföreskrifter är inte alltid skyltade.
Precis! Jag skulle nog våga påstå att de ganska sällan är skyltade. Vem har t.ex. sett skyltar i parker, allmänna gräsmattor, idrottsanläggningar etc. om att tältning är förbjuden?
Skyltar behövs ju knappast på nämnda ställen för gemene man fattar ju ändå att det är otillåtet att tälta där. Vad gäller lite undanskymda allmänna/kommunala badplatser kan det ju kännas mer osäkert vad som gäller, men jag för min del tycker det borde vara förbjudet att tälta på allmänna badplatser; risken för kraftig nedskräpning, slitage och förfulning och/eller kostsamma städningar och återställanden synes annars kunna vara överhängande.
Jag gissar att kommunerna normalt sätter upp tältningsförbudsskyltar vid badplatser enbart på förekommen anledning.
 
Jag tycker också att det är trevligt om folk kan nyttja badplatsen utan att gå in i folks "hem".

Alltså badplatsens syfte är ju att massa olika människor ska använda den.
Det är ju oftast ett ganska litet område det handlar om så vill man ha nära till kommunalt bad får man väl tälta brevid.

Om jag kom till en badplats och någon bodde där i sitt tält hade jag nog letat efter en annan plats att bada på.

För övrigt tänker jag lika dant med länsstyrelsens raststugor som man inte får sova i. Visst kunde det blivit lite mer skräp om folk övernattade kanske. Men det är även så att man känner sig även mycket mer välkommen att använda stugan för rast om ingen använder den för att bo i samtidigt.

Jag besöker dock inte kommunala badplatser för i min kommun är inte hundar välkomna på dem..
 
Men det är även så att man känner sig även mycket mer välkommen att använda stugan för rast om ingen använder den för att bo i samtidigt.

Ja, det finns väl redan trådar här om folk som inte släpper in andra i mån av plats i fjällstugor (eller vad de kallas)?

Jag har lite varit med om det omvända, under vandring anlände vi till ett vindskydd där vi hade tänkt övernatta, men det var två mammor med barn som satt där och grillade. Visst, vi kunde slå oss ner en bit bort och vänta och sen flytta dit när de gick hem. Men precis som du säger, om nån tältar på badplatsen så innebär ju det att andra inte har lika bra tillgång till att bada och sola där (som syftet är).
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips