Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser?

Anläggning i natur?

/Miche, som också gärna betalar för bra anlagda saker

Alla anläggningar är väl byggda där det någon gång varit mer eller mindre natur. Sen är olika typer av anläggninar olika mycket "anlagda". Här talar vi om det juridiska begreppet anläggning och inte det mer språkliga. Det språkliga syftar nog nog mer på t ex ett reninngsverk eller en fotbollsarena.

/Patrik
 
Möjligen uttryckte jag mig oklart. Jag frågade inte efter åsikter, vilket naturligtvis man kan ha, utan frågan gäller strikt juridiskt vilket lagrum, förutom Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd där kommunen kan åberopa Om det i en kommun förekommer camping i betydande omfattning, får kommunen meddela föreskrifter för eller förbjuda sådan camping inom särskilt utsatta områden om det behövs för att förhindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer.
Att badplatser kan betraktas som en anläggning, utgör detta grund för tältförbud som övertrumfar grundlagen. Mig veterligt har endast betalning för skidspår godkänts i domstol. Finns det som sagt andra lagrum kommuner åberopar och har som grund för förbuden?
 
Om det i en kommun förekommer camping i betydande omfattning, får kommunen meddela föreskrifter för eller förbjuda sådan camping inom särskilt utsatta områden om det behövs för att förhindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer.

Min gissning är att just det där handlar om att förhindra att tältläger byggs upp, som redan har nämnts är det annars oftast ordningslagen som är grunden.

Alla föreskrifter jag har sett brukar inledas med nåt i stil med "Med stöd av lag/förordning xxxx meddelas härmed".
 
Möjligen uttryckte jag mig oklart. Jag frågade inte efter åsikter, vilket naturligtvis man kan ha, utan frågan gäller strikt juridiskt vilket lagrum, förutom Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd där kommunen kan åberopa Om det i en kommun förekommer camping i betydande omfattning, får kommunen meddela föreskrifter för eller förbjuda sådan camping inom särskilt utsatta områden om det behövs för att förhindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer.
Att badplatser kan betraktas som en anläggning, utgör detta grund för tältförbud som övertrumfar grundlagen. Mig veterligt har endast betalning för skidspår godkänts i domstol. Finns det som sagt andra lagrum kommuner åberopar och har som grund för förbuden?

Då ska jag förtydliga men vad jag menade med mitt inlägg om anläggning: Allemansrätten gäller gäller allas rätt till färdas i naturen. Men anläggning är inte natur i juridisk mening. Min tolkning är att även om det subjektivt kan handla ett naturskönt område,t ex en badplats, som kanske den räknas som anläggning eftersom man anlagt toalett, eldplats, brygga och kanske omklädningsrum.
På liknande sett tror jag man vill anse anlagda skidskår som just anlagda i naturen och därmed blir skdiskpåren anläggning och inte natur i juridisk mening.

Så tänker jag, men jag är inte miljöjurist, inte en jurist, knappt ens hobbyjurist.

Men tror nog egenltigen mer på lokal/kommunal ordningsstadga och som sagt så borde kommunen/länsstyrelsen/regionen som utfärdat förbudet kunna hänvisa till vilka lagrum de lutar förbudet mot.

/Patrik
 
Då ska jag förtydliga men vad jag menade med mitt inlägg om anläggning: Allemansrätten gäller gäller allas rätt till färdas i naturen. Men anläggning är inte natur i juridisk mening. Min tolkning är att även om det subjektivt kan handla ett naturskönt område,t ex en badplats, som kanske den räknas som anläggning eftersom man anlagt toalett, eldplats, brygga och kanske omklädningsrum.
På liknande sett tror jag man vill anse anlagda skidskår som just anlagda i naturen och därmed blir skdiskpåren anläggning och inte natur i juridisk mening.

Så tänker jag, men jag är inte miljöjurist, inte en jurist, knappt ens hobbyjurist.

Men tror nog egenltigen mer på lokal/kommunal ordningsstadga och som sagt så borde kommunen/länsstyrelsen/regionen som utfärdat förbudet kunna hänvisa till vilka lagrum de lutar förbudet mot.

/Patrik
Det är den enda rimliga tolkningen. Det behövs inget lagligt stöd för att "övertrumfa" en grundlag som inte är tillämplig. Finns inga förbudsskyltar kan man anta att inget förbud föreligger, och inte heller behövs. Har sådana börjat dyka upp lite varstans (jag har inte sett några) är det sannolikt på förekommen anledning. Jag har flera gånger gjort rimlighetsbedömningar. T ex vid slussen Hovetorp (Linköpings kommun) i Kinda kanal (nära en gästhamn, med vattenkranar och dass) , där jag även frågade en närboende. Detta som alternativ till ett vindskydd med öppningen mot en väg. Eller badplatsen i Trehörna (Ödeshög) , på en udde dit inga badande söker sig (också alternativ till ett vindskydd). Eller Stavsätter i Linköping där ett hörn av området snarast verkar inrättat för camping.
 
Nja, lokala ordningsföreskrifter är inte alltid skyltade.
Precis! Jag skulle nog våga påstå att de ganska sällan är skyltade. Vem har t.ex. sett skyltar i parker, allmänna gräsmattor, idrottsanläggningar etc. om att tältning är förbjuden?
Skyltar behövs ju knappast på nämnda ställen för gemene man fattar ju ändå att det är otillåtet att tälta där. Vad gäller lite undanskymda allmänna/kommunala badplatser kan det ju kännas mer osäkert vad som gäller, men jag för min del tycker det borde vara förbjudet att tälta på allmänna badplatser; risken för kraftig nedskräpning, slitage och förfulning och/eller kostsamma städningar och återställanden synes annars kunna vara överhängande.
Jag gissar att kommunerna normalt sätter upp tältningsförbudsskyltar vid badplatser enbart på förekommen anledning.
 
Jag tycker också att det är trevligt om folk kan nyttja badplatsen utan att gå in i folks "hem".

Alltså badplatsens syfte är ju att massa olika människor ska använda den.
Det är ju oftast ett ganska litet område det handlar om så vill man ha nära till kommunalt bad får man väl tälta brevid.

Om jag kom till en badplats och någon bodde där i sitt tält hade jag nog letat efter en annan plats att bada på.

För övrigt tänker jag lika dant med länsstyrelsens raststugor som man inte får sova i. Visst kunde det blivit lite mer skräp om folk övernattade kanske. Men det är även så att man känner sig även mycket mer välkommen att använda stugan för rast om ingen använder den för att bo i samtidigt.

Jag besöker dock inte kommunala badplatser för i min kommun är inte hundar välkomna på dem..
 
Men det är även så att man känner sig även mycket mer välkommen att använda stugan för rast om ingen använder den för att bo i samtidigt.

Ja, det finns väl redan trådar här om folk som inte släpper in andra i mån av plats i fjällstugor (eller vad de kallas)?

Jag har lite varit med om det omvända, under vandring anlände vi till ett vindskydd där vi hade tänkt övernatta, men det var två mammor med barn som satt där och grillade. Visst, vi kunde slå oss ner en bit bort och vänta och sen flytta dit när de gick hem. Men precis som du säger, om nån tältar på badplatsen så innebär ju det att andra inte har lika bra tillgång till att bada och sola där (som syftet är).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Varnbrink Outnorth på väg att kursa?? Allmänt om friluftsliv 15
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
spass Varning för äventyrs-grupper på Facebbok Allmänt om friluftsliv 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.