Varför rakar cyklister benen?

Och jag som trodde att denna tråd var saligen insomnad...

Nu börjar ju våren nalkas och då är det ju hög tid att fundera på vilken metod man ska använda sig av. Här är några metoder och deras största nackdelar.

Rakning - Stubb
Vaxning - Aj!
Pincett - Tidsödande
Diatermi - Permanent (?) hårborttagning mha nål m växelström som förs ner i varje hårsäck
Elektrolys - Permanent hårborttagning liknande metod som diatermi, men effektivare och långsam nån minut per hårsäck
Laser - Permanent (?) hårborttagning, risk för pigmentförändring i huden

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Och jag som trodde att denna tråd var saligen insomnad...

Nu börjar ju våren nalkas och då är det ju hög tid att fundera på vilken metod man ska använda sig av. Här är några metoder och deras största nackdelar.

Rakning - Stubb
Vaxning - Aj!
Pincett - Tidsödande
Diatermi - Permanent (?) hårborttagning mha nål m växelström som förs ner i varje hårsäck
Elektrolys - Permanent hårborttagning liknande metod som diatermi, men effektivare och långsam nån minut per hårsäck
Laser - Permanent (?) hårborttagning, risk för pigmentförändring i huden

/Håkan

Jag tycker att du är lite obehagligt insatt i detta ämne...
 
Måste ha nån betydelse!

Visst måste det gå snabbare med rakade ben! Har nån sen någon segrare i nått landvägs eller MTB lopp med orakade ben? (L).
Det skrevs en hel artikel om detta ämne i cykla tror jag det var förra våren (kan ha varit Velo). Var en ganska rolig artikel vill jag minnas.
 
Jag skulle vilja påstå att den största praktiska skillnaden (om man inte är proffs och vurpar och får massage varje dag) är kyleffekten och det estiska. Ett par ludna ben blir def. kallare än ett par rakade.

Sen är det helt enkelt snyggare med rakade ben och en av de stora anledningarna är att man ser mer muskulös ut med rakade ben. Ådror, kanter etc syns tydligare (jmf fitness/bodybuilding etc där det inte finns ett hår någonstans). Precis som Italienska fotbollsspelare så vill man att benen skall se fräscha och stenhårda ut, så motståndarna blir nervösa.

Sen är det helt klart en kulturfråga. Vill man cykla landsväg så blir tvungen att raka benen för att uppfattas som seriös. Jag tror inte jag sett en enda som tävlar som har ludna ben.

Vad gällande rakning så är det mach3 som gäller och rakgel. Håll inte på och gnid utan det är vass hyvel som gäller och få drag. Att gnida ger garanterat röda kliande saker.. Sen är det bara att putsa var och varannan dag. Frågan är sen hur långt upp man skall gå. Mitt tips är att köra hela vägen. Det ser för taskigt ut i badbrallor om man har en hårkant på låret.

Sen är det grymt trevligt att smörja in sig med en schysst hudkräm och dra på sig jeansen.

Inte minst är det ett bra partytricks. Alla tjejer reagerar när man berättar detta.. :) Sen är det asroligt att sitta tillsammans med tjejerna och snacka hudkräm, hur långt upp etc etc. :)

Jag rekommenderar alla att prova. Det syns inte och det växer ut på 2v om man skulle ångra sig..
 
Rysk fältrakning

Det finns diskussioner som man bara inte kan låta bli att ge sig in i...

Själv paddlar jag mer än jag cyklar, och behåller mitt hår på armarna dels därför att det värmer gott, men framför allt för att jag vill bejaka gorillan i mig och för att min kvinna tycker det är ursexigt.

Till den som nu envisas med att raka av kroppens hår, vill jag lämna ytterligare ett metodförslag, som borde avvisa alla påståenden om att rakning är fjantigt. Min farbror, som deltog i Finska Vinterkriget, brukade ofta prata om det han kallade rysk fältrakning.

Den går till så att man tar en vedbrand i ena handen och en våt handduk i den andra. Man sveder skägget/håret med den brinnande träklampen, och släcker med handduken när man tycker det är lagom. Processen upprepas efter behov.

Resultatet blir säkert förfärligt, men o så manligt.

hälsningar
Jens
 
Re: Rysk fältrakning

kajaken@yahoo.com; sa:
Den går till så att man tar en vedbrand i ena handen och en våt handduk i den andra. Man sveder skägget/håret med den brinnande träklampen, och släcker med handduken när man tycker det är lagom. Processen upprepas efter behov.

...och så finns det de som säger att vaxning gör ont... ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.