Varför rakar cyklister benen?

Hej!

Är det en myt eller finns det dom som rakar benen? Finns det några fördelar med att raka benen? Själv så har jag aldrig riktigt fattat vad som skulle vara bra med det, men upplys mig gärna!

/Erik
 
Ja främst landsvägsåkare.

Är väl mest ett mode.

Fördelen lär vara att skrubbsår = roadrash inte blir så obehagliga i och med att sårskorpan inte fastnar i hårstråna. Därmed också lättare att tvätta skrubbsåren.

Sedan är det en estetisk fråga och en känsla av att vederbörande känner sig mer i form.

Ur luftmotståndssynpunkt lär det inte ha någon betydelse.

Thure
 
Re: Ja främst landsvägsåkare.

thureb; sa:
Ur luftmotståndssynpunkt lär det inte ha någon betydelse.

Thure

Tror absolut att luftmotståndet med ett par ordentligt ludna ben har betydelse i tex ett långlopp. Cykling är en riktig gram/strömlinje-jägar sport. Dessutom, hur ofta ramlar egentligen en landsvägscyklist ?
 
Re: Re: Ja främst landsvägsåkare.

Peddan; sa:
thureb; sa:
Ur luftmotståndssynpunkt lär det inte ha någon betydelse.

Thure

Tror absolut att luftmotståndet med ett par ordentligt ludna ben har betydelse i tex ett långlopp. Cykling är en riktig gram/strömlinje-jägar sport. Dessutom, hur ofta ramlar egentligen en landsvägscyklist ?

För löpare gäller t ex (ur Lore of Running):
Hår på armar och ben ökar luftmotståndet med 0,6%
Långa strumpor 0,9%
Kort hår (jfrt rakat huvud) 4%
Löst sittande kläder 4,2%
Långt hår (jfrt rakat huvud) 6,3%
Det kanske inte är helt jämförbart, man sitter/står och cyklar. Högre hastigheter kan ge andra procentssatser (är det så? Jag orkar inte analysera så här tidigt på morgonen).

Rakade ben förenklar dessutom massage.

/Håkan

/Håkan
 
För simmare minskar motståndet om de andvänder sig av en ruggad yta i form av en hajskinnsdräkt, motsvarande boprde väl gälla även för luftmotstånd? Så en viss hårbeklädnad kan kanske vara till nytta. Förövrigt så tror jag inte att det skulle vara bra att ha rakade ben om man skrapar upp benet. Rakningen ger en massa småsår som gör att att bakterier kan växa där, det kan ge infektioner om man skrapar benet.
 
Det där med ruggad yta och minskat motstånd har helt att göra med vad man rör sig genom (för simmare vatten, för cyklare luft), hur fort man rör sig och hur formen är på det som rör sig genom vattnet/luften. En som cyklar måste röra sig bra mycket fortare än en simmare för att uppruggningen skall ge positiv effekt. Det har att göra med hur luften/vattnet rör sig runt den som cyklar/simmar. Vid vissa hastigheter höjs/sänks motståndet beroende på ett fenomen som kallas turbulens.

Andra exempel på samma sak är inbuktingarna på en golfboll som finns av samma anledning som den ruggade ytan på simdräkten.

hoppas detta inte blev för nördigt beskrivet...

/martin
 
Re: Re: Re: Ja främst landsvägsåkare.

[
Thure [/QUOTE]


Högre hastigheter kan ge andra procentssatser (är det så?
/Håkan [/QUOTE]

Vist är det så ! En fördubbling av hastigheten ger ett fyrdubbelt ökat luftmotstånd !
 
Re: Re: Ja främst landsvägsåkare.

Dessutom, hur ofta ramlar egentligen en landsvägscyklist ?

Har du inte sett Tour de France på teve? Där kan det bli otroliga klungkrascher som till och med gör ont när man sitter i soffan och bara tittar på.

Tror nog att det känns skönt vid behandlingen av dessa sår och vid all massage de får att inte ha en massa hår som är i vägen.

Om det sen är nördigt eller tufft att raka benen som kille vet jag inte?!
 
Det där med ruggad yta och hår på benen är helt skillda saker.

Ytan som hajskinnsdräkterna eller för den delen fiskfjäll består av plattor som ligger omlott. Dett gör att det bildas små små "släpp" där vattnet inte längre har grepp om ytan, vilket minskar motståndet.

Hår på benen ger inte alls samma yta som fiskfjäll. Dessutom skulle det inte funka med den teorin, eftersom om luften släpper som vattnet gör med hajskinnsdräkten, bildas det turbulens vilket i sin tur medför massor av motstånd.

Det man vill åstadkomma är en linjär strömning över alla ytor. Dvs. att alla luftpartiklar följer framförvarandes bana då de passerar ett hinder. Hår på benen gör att detta blir väldigt svårt eftersom det blir så många böjar och riktningsändringar på ytan. Detta medför då att luften separerar (turbulens) och gör som den själv vill vilket i sin tur kräver energi som slutligen medför att cyklisten får jobba hårdare för att motverka denna energiförlust.

Nu har inte jag läst aerodynamik för cyklar o cyklister, så detta är en kvalificerad gissning. Jag har dock läst aerodynamik för flygplan på CPL nivå vilket gör att gissningen blir just kvalificerad, om någon nu skulle undra.

mvh/samme
[Ändrat av samme83 2002-11-21 kl 12:08]
 
Hejsan!
Rakar enbart vadbenen då cykelbrallorna har dragkedjor som fastnar annars. Aj!
Rakade ben är annars inte så snyggt. Hade Indiana Jones rakade ben kanske? Man vill ju vara lite äventyrare...
/M
 
Dom flesta cykel proffsen rakar benen då de har lyxen att ha egna massörer.

Om du har ludna ben och fått massage någon gång så tror jag nog att du förstår..........

OM jag skulle ge mig på detta skulle jag nog överväga att använda vax istället för att raka.

Tjipp
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.