Varför har svenskar tung packning på vandring?

Jag var på stadsbiblioteket idag och läste Utemagasinet nr 3, 2005. På sidan 67 står det att vi svenskar tenderar att bära tungt jämfört med andra vandrare från övriga i Europa och Nordamerika. Det är säkrare att vandra med lättare utrustning eftersom man orkar längre och inte blir lika trött. Och att det är en "dogm" i övriga länder men inte här i Sverige. Det står också att "vi svenskar sätter gärna likhet med säkerhet och med välfylld ryggsäck" (säkert felciterat nu, minns inte exakt).

I artikeln står det också att man har haft en studie med dess slutsats att det är säkrare att bära lättare av flera orsaker enligt en amerikansk tidning. Jag tycker det var svagt av Utemagasinet att inte ha nån referens till studien eller till den amerikanska tidningen som Ute har tagit ifrån.

Jag var ute nyligen på Höga Kusten och vandrade solo i fyra dagar. Jag tänkte att jag skulle bära lätt som möjligt och ändå föll vikten på ca 18 kg med 2,5 liter vatten (som vattenförråd). Jag blev förvånad och gick genom min utrustning och jag har packat enligt mina erfarenheter. Vissa saker kunde ha lämnats hemma eller köpts till lättare men det är inte tillräckligt för att den totala vikten ska komma under 15 kg eller något ifall man har en idealvikt för det.

Håller ni med? Att vi svenskar bär för mycket och tungt? Varför är det just oss svenskarna som tenderar att göra så medan i övriga länder bär lättare än oss?? Norrmän bär lättare än oss har jag också läst i olika nr av Utemagasinet och de har ju likadan fjäll som oss....Ja, jag vet inte....Eller är det en myt bara?

Jonas
 
Tog denna studie hänsyn till hur övernattning sker och om mat köps efter vägen. Det blir stor skillnad på en veckas tältpackning med mat och en veckas stugturspackning. Jag harfått intrycket av att man i europa och Norge går mellan stugor i något högre utsträckning än i Sverige...

/A
 
Jag tror också att just tur-kulturen spelar en stor roll - för en tur i stugor behöver man ju inte mycket packning.

Sen är det kanske en klimatfråga också. Centrala Europa och USA ligger på sydligare breddgrader - de behöver inte lika varma kläder och sovsäck.

Men sen är det klart att "lynnet" spelar roll. Vi vill ju vara trygga och säkra, och då tar vi kanske med oss grunkor "för säkerhets skull".
 
Ha, vi är mycke starkare!!!

Vi är helt enkelt mycket starkare än alla andra.

Nej men vi har en helt annan friluftstradition. Att överhuvudtaget bo i tält under vandringarna är normalt något som bara enstaka elitförband i armen och extrema äventyrare på på träning inför nästa expidition till Antarktis gör.
Tält, kök och mat för flera dar tynger ju onekligen ner säcken.18 kg låter inte så farligt...

Europeiska vandrare går normalt sett på stugtur och äter god mat i hyttans servering. Det kan till viss del bero på terängen, att gå med packning i starkt kuperad teräng är ju ingen hit och att de saknar våran vildmark.

Norrmänn är ju till exempel kända för att gå med lätt packning mellan sina hyttor.
Men, sammtidigt tillverkar de de största ryggsäckarna på marknaden. Både bergans och norröna gör ju jättesäckar på 130l
Vilka tror de orka bära en sån fylld med prylar längre sträckor?
 
ala; sa:
Tog denna studie hänsyn till hur övernattning sker och om mat köps efter vägen. Det blir stor skillnad på en veckas tältpackning med mat och en veckas stugturspackning. Jag harfått intrycket av att man i europa och Norge går mellan stugor i något högre utsträckning än i Sverige...

/A

Nej, precis, tror inte studien har tagit hänsyn till svenska vandrarnas vanor i fjällen. Det är även långt avstånd från fjällen och turiststation så att det krävs att man är helt självförsörjande i flera dagar än bara ett par dagar eller några dagar. Ändå är det märkligt att Utemagasinet kan kan skriva så utan att ha tagit hänsyn till den svenska vandringskulturen.

Jag hörde av en kollega att en fransk kille åkte till svenska fjällen för att vandra. Han blev chockad över att det inte fanns restauranger eller så många stugor i fjällen :) Det indikerar ju att det finns en uppenbar skillnad.
 
Det beror nog mycket på typ av vandring

Det är nog rätt som många skrivit att i Europa och delar av Nordamerika så är infrastrukturen runt vandringarna så till den milda grad utbyggda att få pryttlar tarvas i ränseln och därav blir den lätt.

Men eftersom jag inte är svensk utan jamt jamt å standut så bär jag relativt lätt även på vandring i Dalska, Härjedalska, Jamtska och Lappländska fjäll. Anledningen härtill är att jag genom åren och tilltagande erfarenhet strykit radikalt i de packlistor som förekommer i friluftstidningar, dito böcker och kataloger.

Jäkligt många saker i dem är helt umbärliga och var fordom okända detta till trots har det intill mycket modern tid levts friluftsliv utan dem.
 
Det är klart att man inte kan jämföra packningen på en 2-veckors tälttur i Sarek med en helgvandring mellan stugor i Alperna, men faktum är att på jämförbara turer så tenderar svenskar att bära mer.

Jag läser här i forumet om folk som regelmässigt bär 30-40 kg på en veckovandring och såg ni tråden om nå'n klätterkurs i Kebnekaisetrakten där folk på fullaste allvar ansåg att över 60 kg var fullt acceptabelt för 2 veckor? Små tjejer kunde inte gå kursen för att deras packning vägde mer än de själva. Något sådant har jag aldrig sett här i Nya Zeeland där förhållandena är ganska lika (och där jag råkar befinna mig just nu). Kanske hälften av de siffrorna, 15-20 kg för en veckotur med tält och 30 kg för en längre alpin klättertur.

Kan det vara så att de svenska fjällen är mer förlåtande? De är ju ganska platta med internationella mått mätt. Kanske folk skulle börja gallra i sin packning om de hade 1500 höjdmeter att avverka före lunch?
 
Tunga børdor

Jo, det ær nog så att många svenskar faktiskt bær mer æn genomsnittet på fjælltur.

Men en bidragade faktor till det skulle jag vilja sæga ær:
Tidningen Fjællsæker från fjællsækerhetsrådet.
Snakka om skræmselpropaganda. De packlistor som dom presenterat genom flera år bidrar nog till att vi svenskar tror att man MÅSTE ha med sig ALLT før sækerhets skull. Det ær ju inte så många som bær med sig en helikopter i ryggsæcken direkt, kanske pga att det ær liten risk att du faktiskt kommer att behøva den (och att den ær tung ;)). Men man kanske måste børja tænka så om många andra små och stora pryttlar också som man tar med sig bara FØR SÆKERHETS SKULL.

Visserligen tror jag att tidningen faktiskt speglar den svenska friluftstraditionen på just den fronten. Før vi svenskar tror jag lite generellt har ett øverdrivet stort sækerhetstænkande ibland. Och hær skiljer vi oss stort från Norge, før hær har jag inte alls møtt den samma mentalitet i førhållande till sækerhet i fjællen. Hær i Norge har dom helt enkelt ett lite mer avslappnat førhållnade till just fjællturer och jag undrar om norrmænnen faktiskt kanske kommer ut på flera turer just dærfør. Men nu ær vi ju svenskar trots allt och det borde vi ju samtidigt bara fortsætta att vara eftersom det ær en del av vår identitet, vare sig det nu handlar om køttbullar eller frilufttradition. Bara det inte avskræcker folk från att faktiskt prova sig på friluftsliv i fjællen.

Mer tur till folket :)

/Helen
 
Detta är förhoppningsvis en utdöende tradition, jag tycker nog att Svenskarna anammat bäralätt-filosofin mer nu än tidigare, men visst tror svenskarna att man måste ha polarexpeditionsutrustning för en helg i skogen.. prylar ersätter aldrig kunskap.
 
Finns det inga stugvandrare på forumet som kan berätta hur tunga deras säckar är?

Går jag på tur söderöver behöver jag.
- Inget spritkök, ty vem kokar salami med bröd?
- Ingen större mängd mat, HP på stugorna, på dagen salami, snickers, bröd ...
- Inga dunjackor eller i övrigt tunga varma kläder som klarar låga temperaturer. På kvällen sitter man ju inne, man går högst ut och tittar på månen.
- Inga långkalsonger.
- Ingen sovsäck.
- Inte lika mycket myggmedel.
- Inga extra gympadojor, om jag nöjer mig med 'stugtofflorna'.
Jag kan klara mig med en rygga på 40 liter.
 
En teori

Kan det kanske vara så att vi svenskar tänker mer på säkerheten just för att det är längre mellan stugorna jämfört med hur det ser ut i Europa? Man känner sig kanske mer utlämnad på grund av just detta?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...