Varför gore-tex i fjällen?

GoreTex

Jag håller helt med de flesta som ställer sig undrande till Gtx. Enligt min mening finns det Alkemi, Evighetsmaskiner och Goretex. Liksom det aldrig kommer gå att framställa Guld ur andra grundämnen (Alkemi) eller en evighetsmaskin så kommer det aldrig heller att få fram ett material som "andas" inifrån och är tätt utifrån. I laboratoriemiljö kan det möjligen "nästan" fungera eftersom man då kan framställa vattendroppar som är olika stora, men i verkligheten blir det bara en dålig kompromiss. Min erfarenhet av gtx är snarare att det vid kraftigt regn nästan fungerar tvärtom, dvs känns helt tätt och ändå släpper in vatten. Däremot så kan gtx kanske fungera mkt bra vid måttlig ansträngning och måttligt regn eller snö. Men gtx skall i alla fall ha en eloge för sin extremt lyckade marknadsförning. För er som funderar på att börja friluftskläder så kan jag bjuda på ett par tips. Förutom att använda mycker av olika material i kläderna tex tjockare och vindtätt på magen och tunnare på ryggen, kanske helt tätt på axlar och överarmar så skulle jag jag jobba mer enligt "taktegelprincipen". Dvs helt tätt men med ventilation underifrån. Förutom att människors hus, inklusive grottorna, alltid konstruerats enligt den principen så gäller det även när du ställer dig under en gran eller ett paraply och samma sak gäller i princip för pälsar, både på djur och människor. En utvecklad form av ponchon som tål vind bättre eller en regnjacka i helt tätt material med ordentlig ventilation är alltså lösningen. Jag har själv gått en dag i Jotunheimen i hällregn med en "plastpåse-poncho" köpt på Liseberg (Kållerado) för 15 SEK. Nackdelarna var att den inte var så rivstark och lät som ett vindkraftverk när det blåste på. Men trots detta så överväger i alla fall följande kommentar från min kompis: jag är torrare nu innan det började regna"!
 
Svårt att välja

Det här är en svår fråga. Jag tror inte att folk har "fallit för reklamen". Personligen upplever jag att gore-tex har på nåt sätt tagit över marknaden lite. Det finns inte så många tunna jackor som inte är gore-tex (rätta mig om jag har fel).

När jag går i fjällen avnänder jag oxå gore-tex. Fast det beror mest på att jag då bara behöver har en jacka med mig som är både vind och regnjacka. Använder den även för skidåkning och långfärdsskridskor.

Andningen? Jag tycker man alltid blir svettig så fort man anstränger sig lite. Nu har jag faktiskt inte testat nån annan jacka. Hur stor är skillnaden i andning jämfört med tex annorak?

Slutligen, jackor och byxor är så dyrt så jag tror mång kompromissar lite och köper gore-tex just för att få allt i allo plagg.

/K
 
Hata gore Tex debatt?

Är GoreTex så dåligt? Jag tycker att det funkar bra och som Mats F. nämner så kombinerar man det med lite andra prylar så är det ganska optimalt!

Jag använder GoreTex liknande material till vinterbyxor/jacka och har nästan aldrig några problem. Är det riktigt kallt och fryspunkten kommer innanför jackan får man naturligtvis problem, men det får man med en bomulls anorak oxå!

Naturligtvis kan jag inte hetsvandra med stighudar och rygsäck men det kan jag inte med någon annan jacka heller, utan jag tar av mig jackan när den inte behövs!

På sommarfjället är det besvärligt när det duggregnar då passar en tunnare jacka bättre, men hällregnar det och man måste vandra så funkar ingenting.
Ev. byxholkar i Gore Tex + paraply;-)

Men att GoreTex skulle vara helt värdelöst och inte andas ett dugg kan jag inte hålla med om! Hypat JA, men man måste naturligtvis ventilera med en gortexjacka oxå!

Jag är ingen gore tex försäljare utan tycker naturmaterial har sin plats, men kanske inte är så jättepraktiskt på fjället ibland, somarfjäll och när det är kallt fungerar det utmärkt!

Har åkt telis i -20 grader i vadmalsbyxor/tunika och struthätta, ingen höjdare! Seglat i hällregn med vikingaskepp i samma utstyrsel + impregnerad mantel och då saknade jag mitt galonställ! På telispremiären sist var det fin ullkostym, man skall väl vara finklädd på premiär, och det rekomenderar jag inte heller;-)
[Ändrat av fafner 2001-08-22 kl 17:54]
 
håller med dig, Peter

Håller med dig istort sett ordagrant, Peter !
Har också testat vadmalstumvantar och bomullsanorak och sånt på fjället. Vid första turen gick jag i bomullschinos ! och det gick det med.Åker ofta telis i norsk ylletröja och yllemössa med knytning under hakan....

Men nog tycker jag Goretex är bäst allroundplagg oavsett årstid. På brallor så är det bäst med hel dragkedja så man kan ventilera var man vill.

Angående duggregn så körde jag senast i keb med Marmot Driclime-windshirten ytterst (rejält uppdragen i halsen för ventilation) och kortärmad löpart-shirt (newline) under.Gick med Klättermusbrallor och de tål duggregn ganska bra.Snabbtorkande oxå.

Funderar på att ta med paraply nästa gång på fjället, för att se hur folk reagerar !

MVH Mats
 
kommentar till Kristian P

Kristian P påstår att det nu inte finns så många jackor på marknaden som INTE är Goretex.

Jo enligt vad jag har sett så kryllar det nu av tunna, lätta och mycket bra icke-goretexjackor. Prsiet är ofta attraktivt också.Exempelvis mikrofiberjackor finns ju (Norröna har flera modeller).Och även jackor av typen Marmot Precip dvs i Goretex-liknande material. Det är ju bra att de kända märkena börjar göra även "billiga" jackor.

Sen har vi ju en uppsjö av olika "löparjackor" fabrikat Craft (snygga), Newline, Dobsom R90,mm som också funkar bra på fjället !
En löparjacka kan jag faktiskt rekommendera. Andas bra och är ofta relativt vind och vattentät. Newlines jackor anses vara 85 % vindtäta (dvs ventilationen blir utmärkt). Även Patagonia har en del lätta och bra jackor. Sist men inte minst har vi oxå den enligt mig själv ultimata Marmot DriClime Windshirt med lätt fleecefoder för att kunna användas direkt mot kroppen också. Yttertyget är i 100% nylon av typen sovsäcksväv.Mkt vattenavstötande (pärlar av).

MVH Mats
[Ändrat av mafr 2001-08-22 kl 18:56]
 
Hej Mats,

Du har säkert rätt. Jag har faktiskt inte kollat efter jackor på siståne. Och hittils har personligen bara varit ute efter gore-tex jackor och då blir det väl lätt att man bara ser alla gore-tex lappar.

Men efter att har läst alla inlägg så blir man ju lite tveksam. Det är otroligt vad alla är kunniga och pålästa om olika typer av material och gore-tex varianter som jag inte hade nån aning om. Man lär sig nåt nytt varje dag.

/K
 
Svar på många kritiska inlægg mot gårtæx

Oj, så många som bara har negativt att sæga om gårtæxen. Jag tycker nog att materialet ær en mycket bra kompromiss. Det håller dig hyfsat torr i regnit væder jæmført med en optimalt andande bomullsjacka. Jæmført med en 100 % tæt galon- eller plastbelagd regnrock så andas gårtæxen otroligt bra. Alltså, en lysande kompromiss !

Vælj klæder efter vilka sommarfjæll Du skall vandra i. Æven på sommarfjællet kan det regna, storma og snøa. Skall Du gå snabbt finns det inte ett plagg i værlden som kan vetilera tillræckligt. Du kommer att bli sjubløt av svett i alla fall. Ræcker det inte med att øppna dragkedjor og kardborreband så ta av jackan. Bløt blir Du ju i vilket fall som helst. Ta på jackan vid pauser i gåendet.

Skall Du ha en jacka som skall hålla Dig helt torr så kan Du inte røra dig speciellt mycket. Med några kilo i ryggsæcken og lite uppførsbacke kommer svetten att rinna utmed ryggen. Æven i utførsbacke kommer Du att vara fuktig under ryggsæcken. Om fukten i ditt understæll ær besværande så rør dig mindre. Någon gammal klok gubbe har sagt att "svettas Du så går Du før fort".

Skall Du bara svettas så vælj vilket understæll som helst. Skall Du stå still mellan svettningarna så vælj ett understæll i ull.

Ha din gårtæxjacka, bommullsjacka, galonjacka som rastplagg eller riktig skitvædersplagg. Skall Du gå fort behøvs ingen jacka om det inte ær riktigt skitvæder.

Ær det væder att torka i så torkar en trelagers gårtæxjacka lika bra og fort som bomull og galon. Vænd den ut og in.

Som någon anna har skrivit så finns det en otrolig mængd modeller av gårtæxjackor. Det blir lætt att hitta en jacka som ær optimalt skuren just før dig och alla dina gymnastiska konster. Hittar Du ingen så prova en Klættermusen. De ær dyra, snygga, mycket funktionella och hindrar dig inte i dina rørelser.

Finns det ingen jacka som passar på något sætt så ær det ju bara att køpa tyget, låna morsans symaskin og sætta igång.
 
löparjacka

Jag håller med dig Mats! En löparjacka och ett bra underställ funkar både på sommar och vinterfjället så länge man rör på sig. Stannar man av och det blåser/regnar behöver man förstärkningsplagg som då varierar beroende på årstid, skaljacka av goretex eller dunjacka. Själv har jag använt mig av NewLines ultralätta och mycket snabbtorkande löparjacka (det sistnämnda är ju superviktigt!) i flera års tid nu både på vintern och hösten. REkommenderas!
Något regnställ bär jag inte med mig längre. Sista gången det var med regnade det i sju dagar i sträck och jag märkte ju att blöt blir man hur som helst, vare sig fukten kommer inifrån eller utifrån så regnjackan åkte av. Vad gäller byxor så kan det ändå vara bra med något slag fuktskydd om det regnar o/e vegetationen man går igenom är fuktig. Jag använder ett par lätta goretexbyxor av märket Härkila.
Vad som förvånar mig när jag läser inläggen i detta ämne är inte att många använder sig av goretexkläder utan att man fortfarande tar med sig BOMULLSKLÄDER när man går på tur. WHY?
På min första vinterfjälltur tog jag med en kär gammal Haglöfs bomullsanorak. Det misstaget gör jag aldrig mer. Det är så mycket skönare att vara torr än blöt. Så nu är det Tierras Peritojacka som får följa med men den har jag inte på mig när jag åker, då är det underställ och löparjacka som gäller. /Doris
 
Ingen har hittills nämnt g-tex paclite. Har själv ett sådant ställ som jag inte hunnit hårdtesta ännu. Nån som gjort det? Det känns ändå som en ganska bra kombination av lätthet (560g) och slitstarkhet. Och enligt utsago så ska det andas bättre än xcr.
 
Jajamensan!

Hej! (skriver fran England, sa inga a,a,o)

Har foljt inlaggen om Gore-Tex med mycket stort intresse! Bevisligen ar det manga som tycker att Gore-Tex inte funkar direkt optimalt.

Jag haller precis pa att slutfora min Magister utbildning i Product Innovation och Utveckling vid University of Brighton har i England.

Min Magister uppsats behandlar design och funktioner av en friluftsjacka for scandinaviska forhallanden.

Jag sammarbetar med ett Engelsk foretag som heter Paramo(jag hade aldrig hort talas om dom innan jag kom hit). Dom har en helt annan filosofi, som dom anser vara vida overlagsen Gore-Tex och liknande material,. (Sa Klart!)

Jag har provat deras produkter i snart fyra manader och har helt andrat uppfattning av vad som ar komfort. Deras filosofi grundar sig pa anvandandet av NIKWAX systemet (impregnering) vilket finns representerat over hela Sverige.

Man anvander sig av tva material som i sig sjalva inte ar vattentata men tillsammans blir dom det! Man behover inte tejpa nagra sommar och man kan sticka en nal ratt igenom tyget utan att det inverkar p vattentatheten.

Later konstigt, jag vet. Jag var grymt skeptisk men efter att ha provat blir man lite stald, det funkar utmarkt! Vida overlagsen andningsformaga samtidigt som tygen ar mycket mjuka och foljsamma.

Kolla in:

http://www.paramo.co.uk

och las om materialen och ideerna. Tyvarr kan man inte kopa grejerna i Sverige annu. Dessutom har dom inte (enligt min mening) nagon jacka som passar for vandring i Sverige annu, det ar dar jag kommer in i bilden....

Kolla in deras sida och bilda en egen uppfattning.
Men jag ar overtygad, det finns mycket battre material an Gore-Tex! Men GORE ska ha credit for sin marknadsforing for den ar GRYM!! Varenda kotte verkar ju ha en Gore-Tex jacka.

Mvh Tobias
 
Tja, det bygger väl på samma princip som med Grönlansvaxet. Om man bara sköter sin jacka så brukar ju det mesta funka. En vaxad bomullsjacka är ju vattenavstötande och en sliten GT-släpper igenom mer.

Anledningen till GTs popularitet tror jag är slit-och- slängmentaliteten eller okunskap att det inte är kört för en jacka bara för att den blir lite nött.

Folk orkar nog inte hålla på att kladda med vax och sprejer och köper därför hellre ett nytt klädesplagg. Dessutom går det ju MODE i konfektion vilket kanske inte skall glömmas bort i den här debatten... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
Marie Nordholm tyg av Gore-tex Kläder 11
freka586 Gore Tex Soft Shell? Kläder 2
grodanbolle Gore-Tex & HellyTech innehåller mycket gifter! Kläder 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.