Varför gore-tex i fjällen?

Läcker den verkligen som ett såll????

Jag vill först och främst framhärda att jag inte tycker att Gore-Tex är bäst till alla användningsområden. Det är inget mirakelmaterial utan följer enkla termodynamiska lagar liksom alla andra semipermeabla membran. Med kunskap därom kan man enkelt själv lista ut materialets förmåga och begränsningar.

Men jag förvånas ändå över att din Gore-Tex-jacka läcker som ett såll! Om du spänner upp den som ett lakan och häller vatten ovanifrån så att det samlas i en pöl på ovansidan, kommer vattnet pga trycket verkligen att tränga igenom? Gör det det har du övertygat mig om att din jacka läcker (är tejpningen hel?), annars inte! Och om den läcker - reklamera den!

Men vid ihållande regn så kan jackan omöjligtvis "andas", ångtrycket på utsidan är minst lika stort som på insidan och det skulle krävas någon form av aktiv transport för att få ut fukten. Därför kommer man alltid att bli blöt under längre regnväder pga den egna svetten.

Jag tror att Gore-Tex reklamen i många fall har varit ganska vilseledande, ord som "andas" antyder ju att fukten bara kan passera åt ett håll, inifrån och ut och inte tvärtom. Detta är naturligtvis omöjligt (jmfr Maxwells' demon!), vatten i gasfas passerar lika lätt åt båda hållen. Däremot måste det till ett väldigt tryck för att vatten i flytande form skall passera (ca 80 m vattenpelare = 800 kPa har jag för mig, beror dock på vilken kvalitet på GT-membranet). Med andra ord, om du går in i en ångmättad bastu med en GT-jacka så kommer du efter ett tag att bli lika fuktig på insidan som det är i bastun.

Gore-Tex har länge använts oerhört mycket i industrin till olika membran, filter etc, så jag skulle uppriktigt bli ganska förvånad om ditt membran verkligen läcker!

MVH
/Magnus
 
GTX

Jackan är en tvålagers gtx med ett löst innertyg. Man ser inte så lätt igenom det innre tyget så det är svårt att se hu tejpen ser ut. Men den läcker duktigt. Om det är membranet som är sönder eller om det är tejpen vet jag ej (ska kolla upp det). Den läcker igenom på rygg och axlar men värst är nog ärmarna där man blir pissvåt! Jackan är 9 år gammal. Kvaliteten på gtx membranen kanske var sämmre då?? Har inte provat att hälla vatten på den som du beskriver. Vet bara att den läcker om det regnar.
 
Regncape!!

Jag har funderat på en annan kombination som jag dock inte testat i svenska fjäll. En regncape, stor nog kan den läggas över ryggan och därmed kan man skippa ryggaregnskydd, kanske klarar man sig oxå utan regnbyxor. OK blåser det kraftigt så blir den svår att hålla ordning på men kanske finns det varianter med remmar så att man kan spänna capen. Luften cirkulerar fritt under regncapen (speciellt om den ligger över ryggan) och svettproblemet blir inte så farligt. Använde mig av det vid en Nepalvandring för några år sedan men vädervillkoren där var inte lika tuffa som här (där är ju soligt nästan jämt). Någon annan som använder detta regelbundet?
 
Back to basic

Sitter och läser Axel Hambergs "Sarekfjällen" från 1922. I denna skrift kan följande läsas: "Mot regn och storm skyddar man sig bäst med en ej alltför lång sjömansoljerock." Vidare om benbeklädnad: "Idealet för högfjällsresor är /.../ tunna, vattentäta spetsbyxor av fett kalvskinn; dessa kunna genom bindning över smalbenet sättas i vattentät förbindelse med skorna."

Hambergs rekommendationer om hur man bör klä sig i svenskt fjällklimat tror jag gäller än i dag. Nästa gång jag åker till fjällen under sommaren ska jag försöka klä mig som Hamberg. En sjömansoljerock kan förvisso vara ganska tung. Det kanske finns något liknande men lättare i dag. Kalvskinnsbyxor, däremot, förefaller vara synnerligen praktiska - givet att man alltid har dem på sig, för sådana byxor väger väl en del de också misstänker jag.

Värt att notera är att Hamberg jämför förhållandena i alperna och förhållandena i svenska fjäll. Utrustning för alperna, menar han, är sällan lämplig i svenska fjäll.

/Nisse
[Ändrat av Nanobell 2001-08-16 kl 20:18]
 
Gyllene? medelvägen

Jag har bomullsanoracker, vindstopper, galon, lättviktsregnställ osv. Men nog är det ett GTX ställ som följer med i de flesta fall. Hemavid kan man ju titta ut och se lite efter blåser --> vindjacka, duggregn --> windstopper/activent, hällregen --> galon osv.

Men när det gäller fjällen så går jag nästan alltid i GTX ställ (Marmot jacka + Klätttermusen salopetter) med en tunnt underställ ullfrote/syntet beroende på temperatur på vintern. De som jag brukar se är alla som går på tur iklädda underställ + fleece och GTX inte undra på att de svettas!

På sommaren går jag oftast i syntetunderställ + bomull/syntetbyxor med GTX som regn förstärkning (Marmot jacka + Packlite byxor). Rejäla ventilationsblixtlås måste man ju ha om det skall fungera. Man kan ju köra shortsen under packlitebyxorna så svettas man inte bort!

Men regnkläder GTX, eller nått annat blir ju för varmt för sommarregn. Man kanske skall leta fram sina gamla byxholkar och köra med paraply;-)

Men när ruggvädret kommer med snöstorm och blötsnö så är det skönt med en rejäl jacka med bra huva osv!

Fördelen är just EN jacka som är bra till det mesta (men inte är perfekt till nått)!

PS har reklamerat 5 GTX jackor pga av läckage, (berghaus och marmot)! Nu är det dax för nr 6!
Använder man jackan mycket så slits membranet, tejpningar blir ofta ofta dåliga efter ett par år!
[Ändrat av fafner 2001-08-16 kl 22:57]
 
Kläder vid höstfjällvandring

Hej!

Jag har tagit del av alla svar och tycker det är intressant att läsa era erfarenheter. Mina fjällvandringar har hittills varit under högsommarsäsong då det aldrig varit nödvändigt med mer skydd än vad ett tunt regnställ erbjuder. I år ska jag dock ut de sista dagarna i augusti dvs mer av en höstvandring (i Abiskotrakten). Om jag tolkar inläggen rätt verkar det som att några av er inte tycker att ett tunt regnställ i kombination med en vindtät jacka vid mindre blöta väderförhållanden är skydd nog mot vädrets makter ens under sommmarens fjälltur. Eftersom jag inte varit i fjällen så här sent på säsongen förut undrar jag om ni tror att det är nödvändigt att ta med gtx-ställ/jacka utöver vindtät jacka samt regnställ. Jag trodde inte det skulle vara nödvändigt eftersom jag tycker att min precip-jacka erbjuder ett gott skydd, även om huvan inte kan jämföras med den på en skaljacka i gtx samt att tyget är tunnare. Skriv gärna och berätta vilken klädsel ni rekommenderar! Med tanke på att det är så regnigt i fjällen nu ser jag inte enbart gtx-ställ som ett alternativ eftersom min erfarenhet, precis som många andra som skrivit inlägg, är att det inte duger vid ihållande regn under flera dagar.

Mvh Jonathan
 
Antingen eller

Jonathan, du klarar dig utmärkt med ett av alternativen, onödigt att släpa på flera plagg.

Naturligtvis är det ju en kompromiss, lätt ställ+
vindjacka klarar det mesta men kan ju med lite
otur (lagen om alltings jävlighet) gå sönder.
GTX är vindtät och vattentät (IMO åt båda hållen) samt
förhoppningsvis hållbarare. Men ventilationen är bedrövlig.

Komforten talar för det förra, säkerheten (?) för det
senare (även om jag vid vanlig vandring anser det vara
"overkill")

Givetvis lever jag inte som jag lär ;-) Personligen
går jag i GTX med enbart t-shirt och kortkalsonger
under, ev tas även superbrynjelångkalsongerna på
(krävs minusgrader). Mitt val beror på ekonomi,
dvs vill ha GTX men har då inte råd med regnställ+
vindjacka oxå = hitta kompromiss :)

Skulle du få för dig att du måste chansa på att vädret
inte är så farligt för den där toppturen (trots grå himmel och att du redan fått en droppe i nacken) så välj GTX. I fall du gör toppturer enbart efter att
fått Pohlman att garantera 14 dagars högtryck, nytt värmerekord för varje dag och att vindmätarna i Tarfala rostar fast, välj regnställ+vindjacka (mitt val ifall jag kunde).

Kompromissa mera / mats
 
Vilket GTX-ställ torkar snabbast?

OK. När allt har vägts samman kanske ett ställ i senaste generationen GTX är det mest dugliga man kan hitta. Men då ska djävlar i min själ yttertyget kunna torka, även när det är så blött ute att fukt tränger in från tältgolvet.

Kan någon ge mig tips om ett sådant ställ?

/Nisse
 
allmänna synpunkter

Har läst denna tråd med stort intresse. Min ständiga strävan
är att jämka ihop två bekvämlighetskrav: att inte bära för mycket
(jag gymnastiserar under en tur uppåt sju gånger om dagen
för att motverka diskbråck, detta efter akuta problem
1999) men att inte heller frysa, svälta, etc. Jag sätter
en gräns vid 20 kg på ryggen, med ofylld vattenflaska
(denna hänger alltid framtill). Får jag tro min egen
lista,

http://www.mai.liu.se/~pehac/pack.html

klarade jag mig senast med 19-19.5 kg, med mat för tio
dagar. Mina 300 vandringsdagar
(jag började sent) fördelar sig ungefär på 60 dar i Pyreneerna,
70 i fjällen (mest Sydnorge) och 170 i Alperna, så jag har
utsatts för tämligen stora klimatvariationer.


Jag har ALDRIG haft med speciella
vindkläder. Mitt regnställ är ett Tenson MPC som väger
0.5 kg (dumt nog köpte jag på impuls en nyare version
senast, den vägde 3 hg mer). Det har också alltid
fungerat som värmeplagg och jag har aldrig känt behov
av ytterligare; kanske har jag under dessa 13 somrar
haft osannolik tur. Jag vet faktiskt inte var jag skulle
få plats med vindkläder och vad jag skulle ta bort ur packningen.

MPC är ngt Goretexliknande material, reklamskrytet är iaf detsamma.
Jag blir svettig av att ha regnjackan på (vilket jag har MYCKET
oftare än byxorna) men inte drypande svettig.


Däremot har jag
en Goretexskjorta av märket Salewa, vilken sedan 1996 ersätter
en sådan där flanellskjorta som väger tio kg när man tvättar den.
HELT UNDERBAR! Tunn, lätt, varm.

Trots att jag slitit ut åtskilliga par kängor har jag aldrig utvecklat
preferenser åt något håll, Goretex eller ej. Jag köper nästan
alltid skor utomlands och det får bli vad det blir.
Får jag vatten i dem
kommer det mest genom skaften.

MEN, 1999 köpte jag i Modane ett par av märket Kayland
(italienskt) i ngt kevlaraktigt material, som är de bästa hittills,
betr. både sulans slitstyrka och vattentåligheten.
De har sedan dess
följt mig på tre turer i Norge, 25 dagar, en i Alperna och
en i Pyreneerna, ytterligare 40 dagar. Speciellt när man
går tre veckor i sträck med samma skor märker man kvaliteten.

Men jag kommer aldrig att få tag i ett liknande par igen.

il C.
 
klädseltips

Kom hem från Kebnekaise häromdan och jag kan berätta vad jag hade med mig i klädväg:

Nyckelfilosofin är få men användbara plagg. En sk windstoppertröja har jag uteslutit eftersom den inte är så regntålig.En lätt, vindtät och vattenavvisande regnjacka är bra (se nedan).

Jag tycker det verkar dumt med sk ickeandande klassisk regnställ. Påståendet att Goretex inte skulle duga efter flera regniga dagar på fjället är inte riktigt överensstämmande med min erfarenhet. Kanske de tunnare Goretexvarianterna: Tremalzo etc är mer snabbtorkande.Jag tror också många fall av sk "läckande" Goretexställ beror på dålig impregnering.

Nåväl, jag hade med mig:
"underställ" i stretch-fleece sk Powerstretch (Haglöfs tröja och Peak Performance tights).Helt suveränt med underställ i stretch-fleece. Snabbtorkande, värmande och fukttransporterande. Torkar fint i sovsäcken under natten.

Körde oxå med Klättermusen Mithril vandringsbyxa. Jag varierade mellan tightsen och Klättermusenbrallan under turen. Fleecetights är suveränt skönt !
De tål lite fukt och ventilerar mkt bra men börjar det ösregna åker Goretexbrallorna på.Mer än så brukar man inte behöva på benen sommartid. Damasker använde jag oxå för vattentäthet vid vadning. Funkade som vanligt mkt bra.

På överkroppen varierade jag mellan coolmax-t-shirt (Newline) och långärmat Craftunderställ. Ovanpå den så drog jag på (ibland under själva vandringen) Marmots DriClime windshirt, en lätt, vindtät jacka i mikrofiberliknande yttertyg (vindtätt men ej helt vattentätt). Körde med en då det var kylig snålblåst.Marmotjackan är helt suverän, eftersom man kan ha den direkt mot kroppen under toppturer då man svettat ner underställströjan. Den andas också mkt bra och har ett tunt fleecefoder som ger värme.Jag skulle nog utse det till det ultimata plagget !På nervägen från toppturen är Marmotjackan suverän. den finns bla på http://www.sportsnet.se för kring 900 spänn (billig och det mest användbara plagg jag nånsin haft)

Vid ösregn körde jag dessutom med min 3-lagers Goretexjacka (Marmot). Under vandringen har jag oftast ärmhålsventilatione helt öppen.Som max hade jag alltså stretchfleecetröja, Marmot vindjacka och Marmot Goretexjacja. Obs att Marmot vindjackan alltså även funkar som mellanlager eftersom den värmer lika bra som en fleecetröja.

Tycker verkligen att Goretexställ ingår i en lätt packning. Tycker också att Goretex är hyfsat snabbtorkande om man har ett välimpregnerat Goretexställ. Min erfarenhet är att yttertyget blir mer blött ju sämre impregnerat plagget är.Sätter man upp en torklina i tältet så torkar det mesta.

På fötterna har jag ullfrottesockor. Stanken efter några dagar håller lämlar borta.Varma dagar använder jag ibland sk löparsockor i 100% polyester för maximal fukttransport.Mina underkläder är crafts boxermodell "Gunde" med vindtät front.Höll sig fräscha flera dagar utan att börja stinka så mkt. Lätt att skölja upp.Jag använder oxå Haglöfs actives underställsserie.

MVH Mats
 
Paclite snabbtorkande ?

Vore intressant att höra jämförelser vad gäller snabbtorkande förmåga hos olika Pacliteställ eller Goretex XCR ställ jämföret med "gamla hederliga" 3-lagers ????? vet nån ?

Låter ju fysikaliskt rimligt att tunnare yttertyg borde vara mer snabbtorkande.

Mitt ställ i activent (numera kallat windstopper shell) upplever jag som mer snabbtorkande än mitt 3-lagers GTX ställ.

MVH Mats
 

Guest

Gäst
Paclite

Har själv en Tierra Paclite jacka och den torkar väldigt snabbt, mest pga inget kan bli speciellt blött. Tyvärr kan jag inte jämföra med 3 lagers GTX men väl 2 lagers och då är det enorm skillnad... men det är ju förvisso en hel del skillnad mellan gamla 2 lagers och 3 lagers. Min personliga åsikt är i alla fall att min Paclite jacka aldrig känns det minsta obehaglig att ta på oberoende hur "blöt" den än är, delvis kan det oxå bero på att den är så tunn och lätt så det känns knappt att man har på sig en jacka. Det må vara att GTX inte andas tillräckligt bra vid ansträngning men då är jag intresserad av att få reda på vilket material som gör det och fortfarande står emot väta, inte i några timmar utan under hela dagar med ihållande regn? Ok, med GTX så innefattar jag även Cutan och andra principellt liknande material.
Med GTX så har man ju ändå EN jacka som funkar både mot hård vind samt regn så jag ser inte problemet under sommarförhållanden med omväxlande regn/uppehåll. Men naturligtvis så är ju det viktigaste att klä sig efter vädret, vandrar gör man i underställströja (typ Tierras ligth/midweigth, M90 etc) om det är uppehåll och inte blåser för kallt, förlåt jag menar att jag trivs med det i alla fall tillsammans med lite tyngre packning. Är det fint väder så kör jag med ett par vanliga vandringsbyxor och om det ser ut att bli en regning dag så tycker jag att det är lika bra att vandra i tunna långkalsingar + GTX byxor direkt så att man slipper byta om det börjar regna, samt att man slipper få vandringsbyxorna blöta. Men visst blir det lite varmt vid rejäl ansträngning, men skalbyxorna torkar på nolltid, skönare än "vanliga" regnbyxor och långkalsingarna känns inte blöta eftersom de är tunna.
Som vanligt, högst personligt vad man tycker känns bra... och har råd att köpa!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
Marie Nordholm tyg av Gore-tex Kläder 11
freka586 Gore Tex Soft Shell? Kläder 2
grodanbolle Gore-Tex & HellyTech innehåller mycket gifter! Kläder 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.