varför är kniven så viktig?

Min Morakniv använder jag för att kunna göra upp eld även i mycket blött väder. Under vinterhalvåret har jag inget kök med mig utan är helt beroende av att kunna få upp eld för att laga mat, värma mig, torka kläder och ibland smälta snö. En alltför klen kniv är svår att spänta ved med. Men om man alltid har med sig ett gasolkök etc. så är det kanske annat läge.
 
Att säga "min lek är bättre än din" är bara fånigt. Fråga vilket barn som helst.

Öhm... Betyder inte det att din kommentar är aningen "fånig"? Det där med att han gör fel?
Kan dock hålla med om att hans slipning kommer att resultera i att han får slipa oftare.
 
Allting hänger på vilken typ av friluftsliv man utövar, för mig har elden en central roll i mitt friluftsliv men även slöjdandet har en stor roll för mig. Ett mer naturnära friluftsliv där naturmaterial har en stor plats och där bl.a. tältpinnar och sked och annan utrustning är gjorda av trä och tillverkade under turer i skogen. Då blir vertyg som kniv, yxa och såg viktiga. Men viktigast är fortfarande inte prylarna utan uppleversena som denna typ av friluftsliv medför.
 
Hur tänker du nu? Med en kniv kan jag tillverka en sked. Kan du tillverka en kniv med hjälp av en sked?
Gissningsvis tänker man så att om man redan har skeden så behöver man inte tillverka den och därmed behövs inte kniven heller så behovet av att tillverka en kniv med en sked finns inte. Tappar man skeden så kan man äta med fingrarna så behovet av att kunna tillverka en ny sked finns inte heller.

Jag gissar att frågeställaren egentligen undrar om kniven har tjänat ut sin roll som viktigaste utrustningsdetaljen inom det moderna utrustningsbaserade friluftslivet och det kanske den faktiskt har.

Men för en person som ägnar sitt friluftsliv i en helt eller delvis bushcraftinspirerad riktning så skulle jag nog våga påstå att kniven fortfarande är den viktigaste utrustningsdetaljen.
 
Tjena!

Dina två sista rader håller jag fullständigt med om :) i grund o botten så handlar det om gamla beprövade metoder o kunskaper som i mina ögon är viktigt att kunna, vad händer när den nya tekniken går sönder inom det sk moderna friluftslivet..ja då står man där, hur dyr utrustningen än är.

Med vänlig hälsning, Nicklas
 
En bra kniv är som en bra bilförsäkring, man klarar sig utan den om inget händer men den dagen man kör i diket är man glad att man har den.
Själv använder jag kniven varje vandring/skogstur.

//t
 
Man kan ju också ha i tanken att bara för att en utrustningsdetalj inte är den viktigaste betyder det ju inte att man nödvändigtvis lämnar den hemma. Det följer väl ofta med både kameror och tandborstar och diverse utrustning som inte på något sätt är livsavgörande.

Men många frilufsar kanske i grupp och kniven skulle kanske precis som viss annan utrustning kunna ingå i den gemensamma utrustningen. Det räcker kanske med en kniv per grupp oavsett gruppens storlek. Risken för att man ska komma ifrån gruppen och hamna "söder om T:et i Tvetaberg" är kanske inte jättestor. Skulle man det så kanske man klarar sig utan kniven just då.

För bushcraftaren fungerar det ju naturligtvis inte men för många andra skulle det säkert kunna fungera utan att de riskerar liv och hälsa eller kan beskyllas som ansvarslösa.
 
Jag ägnar mig inte åt bushcrafting särskilt mycket (eftersom det i de flesta fall innefattar grejer som kräver markägarens tillstånd), men tycker ändå att en liten kniv är nödvändig just eftersom det inte går att improvisera.

Kapa linor, ta bort stickor, ansa naglar, tälja till en sked eller en tältpinne, skära mat, spänta stickor för att göra upp eld... Det går att räkna upp massor med saker som en kniv kan användas till och som är väldigt svåra att göra utan kniv. Men det behöver inte vara nån stor eller fin kniv, den kniv jag oftast har med mig är en simpel gammal fällkniv från Televerket (vackert televerksorange så man inte tappar bort den så lätt).

9 gånger av 10 när jag är ute i naturen så behöver jag inte nån kniv, men den där tionde gången är jag väldigt tacksam för kniven.
 
Nermanders inlägg

beskriver det klart och koncist. Förr sa man att man var oklädd utan kniv som karl.

Idag har jag oftast med mig nycklar, plånbok med pengar, kreditkort, passerkort, kollektivresekort och mobil när jag går hemifrån och skall göra något mer än bara ta en runda med hunden.

På min nyckelknippa finns en liten minikniv Victorinox Rambler med bla sax kapsylöppnare och krysskruvmejsel som alltid hänger med. Men vid friluftsliv har jag gärna en något större kniv med också. T ex forumkniven Eka Swede 92..

Thure
 
Öhm... Betyder inte det att din kommentar är aningen "fånig"? Det där med att han gör fel?
Kan dock hålla med om att hans slipning kommer att resultera i att han får slipa oftare.

Vad pratar du om? Var har jag sagt att någon gör fel? Jag har inte kommenterat någon slipning. Jag kommenterade bara depauls uttalande om ister, att det ska vara hästister.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.