Var ligger Arvidssonstugan?

Jag tittade på den nya sidan av Laponiatjuottjudus. På deras sida om stugor nämns i delen om Muttos:

Den lilla Arvidssonstugan är också öppen för besökare men ligger utanför det ordinarie ledsystemet.

Precis var finns Arvidssonstugan? Går den att nå under barmarksperioden? Google hjälper inte, jag hittar bara beskrivningen från Laponiatjuottjudus utan information om var den finns.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
På Vägkartan (Tyvärr finns Gröna Kartan inte längre över detta omradet) hittar jag bara en stuga inom Muddus som inte ligger nära stigen.
Den finns drygt 1 km söder om Stuor Tjudek.
Kannske är det den.

Henning

Koordinaten ovan ser ut att stämma bra.
Att besöka stugan under barmark ska inte vara några problem, finns däremot inga stigar i området.
Jag har dock bara besökt stugan under höst/vinter, dels via skidor från Porjus, dels under en skridskotur genom Muddus på senhösten, då vi kom norrifrån via muddusjokk.

Topografiska 1/50 000 har aldrig funnits i dessa delar av Norrlands inland.
Den fanns verkligen i den gamla "Gröna Kartan", det var en blad i rutan 27J Porjus på denna omradet.
Här finns en karta över indelning i den gamla serien.
Man hittar den kvar på http://gis.lst.se/lanskartor/ (Man väljar länskartan och sen klickar öppna Titskåp). Om man zooma helt in so öppnas den välbekannta gröna kartan. Stugan finns inritad på kartan i ruta 27J6h.

Henning

Senast ändrad:
Största kruxet med Arvidsson-stugan är att den ligger inne i fågelskyddsområdet så ska man dit under barmarksperioden så blir det från augusti och framåt.

Varit där i september

Kolla min blogg, hållet på att skriva det sista på den nu, när det gäller vandringen i Muddus nationalpark.
Enkel vandring till stugan från Rallarstigen.
Ska fixa lite bättre beskrivning på hur vi gick dit, men det var inte så svårt. Man behöver kunna hantera karta och kompass såklart.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips