Var finns det snö ?

Hej

Jag börjar längta efter att åka längdskidor. Här i Västergötland har jag inte sett till någon snö ännu. Jag skulle behöva komma igång med skidträningen inför vasaloppet också.

Hur långt norrut behöver man åka för att hitta öppna längdspår?

Ni som är igång och åker nu, eller som vet vart man skall bege sig (kanske till helgen), skriv och berätta!

mvh
Jan-Eric
(En som längtar efter snö)

Ulricehamn?

Jag har hört att sydsvenska höglandet kring Ulricehamn ska vara väldigt snösäkert i allmänhet. Observera att jag INTE vet om det finns någon snö där nu, men det kanske är värt att kolla upp?

Kika dels på http://www.uc-skidcenter.se/ (länk till snödjup online finns).

http://www.ulricehamn.se/turism/langdskidor.htm finns det sedan mer info om trakten. Du kan t.ex ringa kommunen och fråga om info för spårcentralerna.

Som sagt, jag har ingen info om någon snö IDAG men detta kanske hjälpte någon ändå...?

- - - - -

PS.1 Jag tror t.o.m att det finns någon längdskidanläggning i Ulricehamnstrakten som har konstsnö.

PS.2 Det här kanske t.o.m innebär att du får åka söderut istället för norrut.
[Ändrat av mgullo 2001-11-27 kl 14:31]

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Konstsnöannläggning finns

Vid Lassalyckans Fritidsområde (i Ulricehamn alltså) brukar det finnas ett elljusspår där det sprutas med snökanoner. Vet ej när de kommer igång. Jag tror elljusspåret spåret är ca 2,5 km.

I Ulricehamn finns det, i alla fall när jag gick där, ett längdskidsgymnasium. De är väl angelägna om att få ihop ett spår.

Skidföre

När jag läste sportsidorna nu i morse så såg jag att det varit tävling i Särna.
I Bruksvallarna har dom kört en par veckor redan.
Det kanske är lite långt att åka, men det är ett tips iaf.
Jag vet inte hur det är söderut, men det borde vara snö neråt Värmland nu. Torsby?

/BAX

Snö!

Hej,

Jag bor i Malung och där snöar det just nu (måndag förmiddag). Däremot har det varit lite torftigt med snö hittills i vinter.
Jag var i Grönklitt (utanför Orsa) i helgen och där var det perfekta förhållanden. Säkert 15 km perfekta spår (både klassiskt och skate).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips