Var finns det snö ?

Hej

Jag börjar längta efter att åka längdskidor. Här i Västergötland har jag inte sett till någon snö ännu. Jag skulle behöva komma igång med skidträningen inför vasaloppet också.

Hur långt norrut behöver man åka för att hitta öppna längdspår?

Ni som är igång och åker nu, eller som vet vart man skall bege sig (kanske till helgen), skriv och berätta!

mvh
Jan-Eric
(En som längtar efter snö)

Ulricehamn?

Jag har hört att sydsvenska höglandet kring Ulricehamn ska vara väldigt snösäkert i allmänhet. Observera att jag INTE vet om det finns någon snö där nu, men det kanske är värt att kolla upp?

Kika dels på http://www.uc-skidcenter.se/ (länk till snödjup online finns).

http://www.ulricehamn.se/turism/langdskidor.htm finns det sedan mer info om trakten. Du kan t.ex ringa kommunen och fråga om info för spårcentralerna.

Som sagt, jag har ingen info om någon snö IDAG men detta kanske hjälpte någon ändå...?

- - - - -

PS.1 Jag tror t.o.m att det finns någon längdskidanläggning i Ulricehamnstrakten som har konstsnö.

PS.2 Det här kanske t.o.m innebär att du får åka söderut istället för norrut.
[Ändrat av mgullo 2001-11-27 kl 14:31]

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Konstsnöannläggning finns

Vid Lassalyckans Fritidsområde (i Ulricehamn alltså) brukar det finnas ett elljusspår där det sprutas med snökanoner. Vet ej när de kommer igång. Jag tror elljusspåret spåret är ca 2,5 km.

I Ulricehamn finns det, i alla fall när jag gick där, ett längdskidsgymnasium. De är väl angelägna om att få ihop ett spår.

Skidföre

När jag läste sportsidorna nu i morse så såg jag att det varit tävling i Särna.
I Bruksvallarna har dom kört en par veckor redan.
Det kanske är lite långt att åka, men det är ett tips iaf.
Jag vet inte hur det är söderut, men det borde vara snö neråt Värmland nu. Torsby?

/BAX

Snö!

Hej,

Jag bor i Malung och där snöar det just nu (måndag förmiddag). Däremot har det varit lite torftigt med snö hittills i vinter.
Jag var i Grönklitt (utanför Orsa) i helgen och där var det perfekta förhållanden. Säkert 15 km perfekta spår (både klassiskt och skate).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips