Var finna vindblusar?

Det står lite varstans i detta forum och i Jörgens bok om vindblusars förträfflighet. Jag börjar bli övertygad, och tänkte skaffa en sådan till vecka 9:s årliga vandring längs den blåsiga sydvästkusten i England. Men var hittar man dem? Jag har sökt både på vindblus och anorak, men hittar ingenting som verkar passa in i lättpackningskonceptet.
 
Montane

Montane har ju ett gäng väldigt lätta vindjackor. Vet inte om de faller in under begreppet vindblus. Men jag har i alla fall en Velo som jag är väldigt nöjd med. Finns på www.addnature.com. Sök på Montane i sökrutan.
 
Kul att du tänker testa det här med vindblus. Själv söker jag också lite efter nyheter att testa. Särskilt som min gamla hemsydda favorit av Pertex Equilibrium försvann längs Kungsleden i somras. Om någon hittar en metallgrå vindblus med en baby-blå triangel på magen, där blixtlåset slutar så finns här en tacksam mottagare...

Själv letar jag efter en lätt sak med huva och det finns några som ser klart intressanta ut:
Golite Ether, 110 gram (70 USD)
Mammut Microlayer Windbreaker 90 gram (1200 SEK)
Prisskillnaden dem emellan är dock rätt bedövande.

Montane verkar inte längre ha sin lätta Aero i sortimentet, men Featherlite är ett alternativ. Lite Speed är lite tyngre och enligt uppgift från en kompis så ventilerar den inte så bra.

Montbell har en U.L Windparka på 89 gram. Priset är hyfsat, men den kanske inte går att köpa i Europa. (89 USD). De har också några verkligt lätta alternativ utan huvor.

Det är troligen väl värt att kolla cykelsortimentet, det har jag dålig koll på. Men det finns det andra som kan.

Jörgen
 
Vindblusar är inget nytt (bara på utsidan ;)), löpare och längdåkare har alltid använt såna i många årtionden. Kolla på sport och cykelaffärer, Löplabbet, Stadium osv. Newline har flera modeller. Men som sagt, Montane är riktigt bra och finns på outdoor-affärer.
 
Det står lite varstans i detta forum och i Jörgens bok om vindblusars förträfflighet. Jag börjar bli övertygad, och tänkte skaffa en sådan till vecka 9:s årliga vandring längs den blåsiga sydvästkusten i England. Men var hittar man dem? Jag har sökt både på vindblus och anorak, men hittar ingenting som verkar passa in i lättpackningskonceptet.

Om du meddelar var du bor någonstans så kan vi kanske ge dig ett direkt tips på var du kan gå och känna på jackorna.

Dom finns överallt! Det gäller bara att veta var man ska leta.

På nätet finns dom på dussintalet sidor.

Själv har jag en http://f06.marmot.com/products/product.php?cat=cloth&subcat=13&style_id=I8065

Den väger 135g och jag är jättenöjd. Fyller precis den funktion som jag är ute efter. Vissa säger att den är för tät för exempelvis löpning. Men för vandring och paddling tycker jag den är precis lagom.

//Peter
 
Går också att sy sin egen, med en stuv vindpoplin som jag betalade ca 30 kr för har jag en jacka på ca 200gr...inte yberlätt men ganska prisvärt om du frågar mig.

Sen var det mycket för att jag vill en ha en jacka sydd så att jag inte har några som helst sömmar över axlar, rygg eller där höftbälte ska vara, detta fanns inte på marknaden. En anna sak som verkar vara skralt med är fulllängdsdragkedjor som även går att öppna nerifrån, känns lite dumt att tjäna in 5(?) gram på en sådan detalj!
 
En anna sak som verkar vara skralt med är fulllängdsdragkedjor som även går att öppna nerifrån, känns lite dumt att tjäna in 5(?) gram på en sådan detalj!

Kanske något jag inte tänkt på.
Jag förstår varför man bör kunna öppna en skaljacka nerifrån men varför är det så viktigt att kunna öppna en vindblus nerifrån?
 
Jörgen Fjaderlatt.se;338465 sa:
Montane verkar inte längre ha sin lätta Aero i sortimentet, men Featherlite är ett alternativ. Lite Speed är lite tyngre och enligt uppgift från en kompis så ventilerar den inte så bra.

Jag har en Lite Speed och är mycket nöjd med den. Har inga problem med ventilationen för den aktivitetsnivå jag ligger på när jag vandrar. Om man tycker den är för tung kan man göra som Ryan Jordan och modda den...
 
Jag har en Lite Speed och är mycket nöjd med den. Har inga problem med ventilationen för den aktivitetsnivå jag ligger på när jag vandrar. Om man tycker den är för tung kan man göra som Ryan Jordan och modda den...

Att tvätta ur DWR är ett bra knep för att öka andningen. Min kompis är en ganska het och svettbenägen typ, vilket gör att man förmodligen inte skall dra långtgående slutsatser från hans erfarenhet av Litespeed.

Jörgen
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...